• 0

(startende) zelfstandige onderneemster en fiscale voordeelregels en aftrekposten

Hallo allemaal,

wat fijn dat ik dit forum heb ontdekt, ik hoop antwoord te krijgen om mijn vraag.

 

Via de site van de belastingdienst kom ik allerlei aftrekposten tegen, nu heb ik een berekening gemaakt en ik wil graag horen of het daadwerkelijk klopt of dat ik nu alles door elkaar heb gegooid.

 

Met mijn berekening probeer ik uit te rekenen hoeveel ik kan verdienen, om nog steeds onder de KOR Kleine Ondernemnersregeling te vallen=. Ik investeer in deze berekening niks in mijn bedrijf.

 

Als ik onder een BTW tarief van €1345,00 blijf, hoef ik niks af te dragen.

Dit terug gerekend naar de omzet is 1345/21*100= €6404,00

 

Ik heb recht om een zelfstandige aftrek van €7280,00 en een starters aftrek van €2123,00

 

In mijn ogen betekent dit, dat, als ik €15807,00 verdien (6404+7280+2123) dan ik dan na alle aftrekposten nog steeds recht heb op een kleine ondernemingsregeling.

 

 

Ik begrijp dat ik dan ook als ik meer investeer, mee mag verdienen omdat het dan compenseert.

 

Ik hoor graag of wat ik zeg, klopt :D

 

Vast onwijs bedankt.

 

:D

 

[verandering: titel]

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Je haalt twee dingen door elkaar, namelijk omzetbelasting en inkomstenbelasting. De KOR is een regeling uit de omzetbelasting, de zelfstandigen- en startersaftrek zijn regelingen uit de inkomstenbelasting en ze hebben daarom zo goed als niks met elkaar te maken.

 

Ik zeg 'zo goed als', omdat wanneer je vanwege jouw situatie de KOR toe mag passen het bedrag dat je niet hoeft af te dragen aan omzetbelasting toegevoegd wordt aan je resultaat.

Link naar reactie
  • 0

hartelijk dank voor uw reactie.

 

Kunt u mij vertellen hoeveel ik dan mag verdienen om als zelfstandige zo voordelig mogelijk uit te komen. Voor zowel de inkomsten als de omzetbelasting.

 

Ik hoor het graag, want ik begin er steeds minder van de snappen :)

Link naar reactie
  • 0
Als ik onder een BTW tarief van €1345,00 blijf, hoef ik niks af te dragen.

Dit terug gerekend naar de omzet is 1345/21*100= €6404,00

Zoals Steven als schreef: de KOR gaat alleen over de BTW.

 

Bij de KOR wordt gekeken naar de BTW over je omzet, verminderd met de BTW die je over je inkopen verschuldigd bent. Het gaat dus niet over € 6.404 omzet, maar over € 6.404 winst, voor zover over de omzet en kosten BTW wordt berekend.

 

In de praktijk is die berekening wat lastiger, omdat er ook kosten zijn zonder BTW, zoals bankkosten, rente, portokosten en verzekeringen.

 


Om gebruik te kunnen maken van de zelfstandigen- en startersaftrek, moet je eerst beschouwd worden als ondernemer voor de inkomstenbelasting en bovendien per jaar meer dan 1225 uur aan je bedrijf besteden.

 

Dan moet je toch wat meer winst maken dan die € 6.404, anders zou je net € 5 per uur verdienen en kun je beter gaan schoonmaken of vakken-vullen.

 

Ook bij de inkomstenbelasting kunnen belastingbedragen worden kwijtgescholden. Dat zijn heffingskortingen.

 

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0
In mijn ogen betekent dit, dat, als ik €15807,00 verdien (6404+7280+2123) dan ik dan na alle aftrekposten nog steeds recht heb op een kleine ondernemingsregeling.

Klopt dan nog het minst. Dit idee moet je dringend loslaten. Lees: Handboek Ondernemen 2016.

 

Vergeet indien van toepassing ook zaken als toeslagen niet.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 234 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.