• 0

Van eenmanszaak naar VOF

Hallo samen!

 

Mijn broertje runt sinds een jaar een coffeebar. Dit doet hij sinds aanvang met mijn zusje, echter is zij niet meegenomen bij opzetten vd eenmanszaak. Dit puur omdat ze eerst wilden afwachten of het een succes zou worden. Hij werkt ongeveer 70 uur in de week en zij ongeveer 20 uur per week. Nu houden zij erg van het bezig zijn met de klant en het ondernemen maar hebben ze een broertje dood aan administratie etc. Ze hebben mij als hun zus benaderd om de complete administratie, inkoop, catering etc op te pakken om efficiënter te werken en meer omzet te genereren. Daarnaast komt onze moeder ook in de zaak. Zij zal geen officiële functie hebben maar meer als klankbord optreden, ze heeft jarenlange horeca ervaring, en indien nodig sporadisch een handje helpen in de zaak.

 

Zoals jullie hebben kunnen lezen is het een echt familiebedrijf aan het worden. De tijd is nu gekomen om dingen helder op papier te zetten ivm de rechtsvorm. Het voornemen is om de eenmanszaak om te zetten naar een VOF met 4 gelijkwaardige eigenaren, maw ieder is voor 25% eigenaar vd zaak. Omdat de een meer arbeid in de zaak verricht dan de ander willen we afspreken dat wij centraal de gewerkte uren bijhouden tegen van tevoren afgesproken "uurloon". Dit wordt eerst uitgekeerd aan de rechthebbende alvorens de winst wordt verdeeld.

 

Hoe dienen wij dit verder aan te pakken?

 

Alvast dank voor ieders advies en hulp!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Alwayslearning,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Omdat de een meer arbeid in de zaak verricht dan de ander willen we afspreken dat wij centraal de gewerkte uren bijhouden tegen van tevoren afgesproken "uurloon". Dit wordt eerst uitgekeerd aan de rechthebbende alvorens de winst wordt verdeeld.

 

Het "uitkeren van uurloon" is OOK verdelen van winst, voor de duidelijkheid.

 

Ik had een wat langer verhaaltje kunnen typen over de mogelijkheden, maar Roel heeft dat eerder al uitstekend verwoord.

 

Succes!

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Beste Ron,

 

Vriendelijk bedankt voor je reactie! Ik heb een aanvullende vraag, hoe kan ik het fiscale proces het beste regelen. Dus het omzetten van de eenmanszaak met een eigenaar naar een VOF met meerdere eigenaren. Ik heb met hun een bedrag afgesproken wat ik vind dat het bedrijf momenteel waard is. Dat bedrag hoeven ze mij niet nu te betalen, maar dat wordt gedurende bijvoorbeeld 3 jaar opgenomen voor de winstverdeling. Mag en kan dit?

Link naar reactie
  • 0

https://managementenaccounting.wordpress.com/2015/06/15/de-winstverdeling-bij-de-vennootschap-onder-firma-vof/

 

De eenmanszaak kan als "kapitaal" worden ingebracht en jaarlijks kan bij de winstverdeling "rente" worden verrekend. Alleen de huidige rentestanden zijn lachwekkend :).

Bovenstaand een link ingesloten omtrent winstverdeling binnen vof.

 

Ik zou alleen een fiscalist i de arm nemen om te kijken of het kapitaal eenmanszaak "geruisloos" kan worden ingebracht in de vof. Met "geruisloos" bedoel ik tegen boekwaarde zonder belasting over (boek)winst.

 

Succes!

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 165 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.