• 0

Fair zaken doen met een buitenlands partner (graag tips)

Beste ...

 

ik zit in een situatie waar ik niet precies mee weet om te gaan. Deze vergt wat uitleg.

 

Ik ben een Art Director bij een online mediabureau en ben hier verantwoordelijk voor het bedenken van campagnes. Deze laat ik dan uitwerken door een design team en vervolgens gaan alle creaties in productie (dan moet je denken aan animaties, technische benodigdheden). Nu is het zo dat ik een jongen heb leren kennen in spanje die dingen dingen deed op web. Dit waren complexe webdingen waar ik geen knowhow van heb. Hij en zijn partner zochten nieuwe business en ik heb ze verteld over wat ik deed. Ze wilden graag hieraan meedoen al moesten ze wel een beetje omgeschoold worden. Vanuit Nederland hebben wij contact gehouden en ik heb ze een paar testcases gegeven. In het begin ging het moeizaam maar ze pakten het werk toch wel op. Wij hebben onderling mondeling afgesproken dat als ik opdrachten vanuit Nederland bij hun onderbracht ik zelf ook een percentage van het samen bepaalde uurtarief zou krijgen.

 

Nu is het zo dat de opdrachten inmiddels best een volume begint aan te nemen en heb ik laatst nog een groot klant (los van mijn main job) bij ze heb ondergebracht waarbij ik de concepten en designs doe (in eigen tijd) en ze de productie voor zich nemen. Ook door tijd gebrek laat ik ze de designs doen en doe ik de art directing via internet. De jongens kunnen door hun technische achtergrond bijna alle bedachte ideeën realiseren en zijn wij een superteam geworden met zeer gunstige tarieven voor de Nederlandse markt.

 

Alleen niks staat op papier en nu er serieus geld word verdient moet er gesproken worden over een verdeling. Hier zit ik mee en weet niet wat fair en goed is.

 

Hier wat info:

 

Van de opdrachten die ze verkrijgen via mij ontvang ik 10%. Dat was eerst 20% maar ze vonden dat 10% genoeg was aangezien de opdrachten niet altijd binnenkwamen en ze soms met geen werk zaten ben er met een naar gevoel mee akkoord gegaan en wij zouden hier later op terugkomen. Het nare gevoel kreeg ik omdat ik niet zomaar een klant aanbreng en verder ga. Nee, ik design hun website en corporate identity, leer ze de gehele bussines, bezig ben geweest met hun bussinesmodel en strategie en heb gezorgd dat ze een gezicht krijgen. Ik voer veel propaganda voor ze en worden daardoor opdrachten an ze toegekend. Vertel ze waar ze op moeten richten en wanneer ze moeten schakelen omdat de markt er zus en zo uit ziet. Ze zaten verstopt niet wetend hoe de boel aan te pakken. Daar kom ik in. Ook vind dat 20% beter op zijn plaats is aangezien ik hier belasting moet betalen en van 10% blijft er niets over.

 

Nu heb ik ook een nieuwe klant los van het bedrijf waar ik werk aangebracht waarbij ik de uurtarief behoorlijk heb kunnen opschroeven voor productie. Designs doe ik zelf in Nederland dus zijn die tarieven ook iets hoger (leven in Nederland kost dubbel zoveel). Omdat we nog niets officieel op papier hebben staan laat ik het totaal bedrag gewoon bij hun op de rekening storten en is het de bedoeling dat mijn deel word overgemaakt aan mij. Het moeilijkste is nog niet geweest en dat is het lekkers eerlijk verdelen. Wij willen het door succes officieel maken en zit ik ook te denken om hier volledig voor mijzelf/onzelf/aansluiten te beginnen. Hoe kan ik hier het best mee om.

 

Optie 1?

De totale designs kosten (wat ik zelf doe) ontvangen en de 20% op de productie ontvangen voor elke klant die ik aanbreng want heb nog veel meer in de pijplijn. Is 20% teveel?

 

Optie 2?

Moet ik gewoon een officiële partner van hun worden en dat wij de boel verdelen? wat ik hierin lastig vind is dat het leven in Nederland veel meer kost en mijn 50 euro minder is dan hun 50 euro.

 

Hoop dat mijn verhaal een beetje word gesnapt. Kan begrijpen van niet ;) ik wil graag hulp en advies bij hoe ik hier mee moet omgaan. Zonder ze verkeerd te behandelen. Ik wil fair zijn maar geen dief uit mijn eigen portemonnee. ik hoor graag u reactie.

 

groet

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 1

Simpele regel; hij die verkoopt mag het meest verdienen.

 

Ook al ben je de beste website ontwerper/coder dan nog is het zo dat dat totaal niets waard is als je geen klanten kan aandragen.

 

Jij, in NL, haalt klanten binnen, waarom reken je gewoon geen 50% en 50% voor diegene die uitvoerend werk doet? nee heb je, ja kun je krijgen....

Link naar reactie
  • 0

Ik ben een Art Director bij een online mediabureau en ben hier verantwoordelijk voor het bedenken van campagnes.

Welke route je ook kiest, vermijd problemen met je werkgever en wees bij voorkeur transparant.

 

Is 20% teveel?

Dat is totaal niet te zeggen. Je geeft namelijk geen inzicht in de kosten, de opbrengsten en de moeite die jij voor een opdracht moet doen. Wat een redelijke beloning is voor je inspanning is daarom niet eens te zeggen in absolute zin, laat staan uit te drukken in een percentage.

 

Moet ik gewoon een officiële partner van hun worden en dat wij de boel verdelen?

Waarom niet andersom? Jij hebt klanten, de Spanjaard is jouw leverancier. Waarom zou jij dan een trekpop zijn en niet de ondernemer met de touwtjes in handen? Dan kun je ook makkelijk overstappen op een andere leverancier en dat geeft je daardoor ook een betere onderhandelingspositie met de Spanjaarden.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
Van de opdrachten die ze verkrijgen via mij ontvang ik 10%. Dat was eerst 20% maar ze vonden dat 10% genoeg was aangezien de opdrachten niet altijd binnenkwamen en ze soms met geen werk zaten ben er met een naar gevoel mee akkoord gegaan en wij zouden hier later op terugkomen. Het nare gevoel kreeg ik omdat ik niet zomaar een klant aanbreng en verder ga. Nee, ik design hun website en corporate identity, leer ze de gehele bussines, bezig ben geweest met hun bussinesmodel en strategie en heb gezorgd dat ze een gezicht krijgen.

 

Dat is een smoes.

 

Die tien procent krijg je voor het aanbrengen.

 

Als jij daarnaast nog allerlei andere werkzaamheden verricht, zou je daarvoor apart moeten afrekenen. Dan heb je natuurlijk de kans dat ze in Spanje zeggen: die art direction hoef jij niet te doen, we zoeken zelf wel iemand.

 

Wat het percentage betreft, je zou ook 90% kunnen rekenen. Jij hebt het werk. (Ik zeg niet dat je het dan ook krijgt, maar je hebt in elk geval de gunstigste onderhandelingspositie.)

 

Ik kan me voorstellen dat de opdrachten die je binnenhaalt afhankelijk zijn van jouw persoonlijke vaardigheden als art director, creatief en strateeg. Dat de klant ja zegt, omdat ze weten wat jij kunt. In dat geval wordt het wat lastiger, want je plakt er niet zomaar een andere art director tussen.

 

Kun jij inmiddels andere technische teams aansturen? Hoe afhankelijk ben jij van je Spaanse partners?

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Je kunt ook overwegen om eens een andere partij uit te proberen. Enerzijds geef je daarmee een signaal af dat je niet per se afhankelijk bent van deze programmeurs uit Spanje, anderzijds krijg je dan ook een beter beeld of 10, 20 of 30 % een redelijke beloning is voor jouw werkzaamheden. Je hebt namelijk altijd baas boven baas, in dit geval zijn dat dan developers die buiten Europa wonen en voor 1/3 van het Nederlandse uurloon alle werkzaamheden uitvoeren.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 185 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.