• 0

Hoeveel basisgegevens en data hebben jullie in de administratie?

Hallo,

 

Geachte panelleden,

 

Ik wil in Excel tools voor ZZP-ers maken en heb een stukje input nodig.

Eerste product een planner met urenfacturering is klaar en ziet er fantastisch uit.

Maar nu wil ik een (uitgebreid) elektronisch kasboek of boekhoudmodel maken.

Teveel data maakt het traag en te weinig waardeloos dus wil ik een klein onderzoekje doen.

 

Hoeveel basisgegevens en data hebben jullie?

 

Aantal Debiteuren, Crediteuren, Artikelen/Producten, Kostenrekeningen enz.

Aantal (regels) Verkoopfacturen, Inkoopfacturen en kas, bankmutaties.

 

Ik zou er heel erg mee geholpen zijn.

Bij voorbaat dank.

 

[Mod edit: titel verduidelijkt]

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Hallo,

 

Opmerking 1: Er is natuurlijk nog een vierde variant: vrijgesteld van BTW. Da's niet hetzelfde als "0%".

 

Ja, is waar maar een rekenblad kent alleen 0 of niet 0 niet vrijgesteld.

Zit nog te dubben over export enz. . Komen waarschijnlijk 2 varianten.

 

Opmerking 2: BTW verwerken met labels in plaats van het daadwerkelijke percentage kan onhandig zijn omdat die percentages kunnen wijzigen in de toekomst (denk aan de overgangsperiode van 19% naar 21% destijds). Daarnaast kun je met alleen deze labels geen historische 19% facturen meer inboeken.

 

Ik gebruik de labels om actuele BTW percentages op te halen en gebruik in de factuur dan keuzelijsten om het BTW% "vast" te leggen je wil natuurlijk niet als de BTW verandert al je oude facturen ook veranderen. Het grappige is dat de keuzelijstjes niet mee veranderen.

Met rapportsleutels is dit weer minder leuk :).

 

Opmerking 3: Een enkele factuur kan meerdere BTW tarieven bevatten. Ga je in je tool facturen opnemen of factuurregels?

 

Alle facturen kennen een kopregel (debiteurgegevens, totaalbedrag) Detailregels (producten en artikelen) en BTW regels uiteraard.

 

Zie mijn profiel-fotoalbum.

Bedankt je hebt er echt over nagedacht en misschien ga ik BTW uitbreiden met % nu en % vorig dan zit ik in de overgangsfase ook goed. Het voordeel van Hoog Laag en Nul is natuurlijk dat je dit snel aangepast hebt indien nodig. Bij de producten en artikelen gaat het dan altijd goed.

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Ja, is waar maar een rekenblad kent alleen 0 of niet 0 niet vrijgesteld.

Vrijgesteld en 0% geven rekenkundig weliswaar 0 euro, maar als je de BTW aangifte wil berekenen zijn dat soort verschillen wel degelijk belangrijk. Niet voor het BTW bedrag, maar wel voor de bijbehorende omzetbedragen.

 

Bedankt je hebt er echt over nagedacht

Graag gedaan. Ik heb het niet hoeven bedenken, ik heb het zelf ondervonden. Zowel aan de kosten- als aan de batenkant komen BTW vrijgestelde zaken regelmatig voor in mijn administratie. Ik heb de boekhoudeninexcel-fase al jaren geleden verlaten en dat bevalt me prima.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

 

 

Hallo,

 

 

Ik snap de conclusie niet helemaal.

BTW percentage is nul

Maar je kan natuurlijk producten, productgroepen en omzetrekeningen gebruiken om je omzet te splitsen. Dat doe je in een boekhoudpakket ook.

 

Ik ben deze Topic begonnen om ervaringen en kennis te delen.

Er zijn meer dan één miljoen ZZP'ers en rond de helft werkt met Excel voor de administratie en/of facturering.

 

Ik heb de boekhoudeninexcel-fase al jaren geleden verlaten en dat bevalt me prima

 

Prima, ik hoop voor iedereen dat hij een passende oplossing mag vinden.

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Het is geen dubbele invoer het is dat een journaalpost zo is opgebouwd dat debet en credit in evenwicht zijn. Daardoor is later ook de balans in evenwicht.

 

Voorbeeld;

Debet Credit

Debiteur 1.210

aan Verkopen hoog 1.000

aan Af te dragen BTW 210

 

Dan

Bank 1.210

Aan Debiteur 1.210

 

Zie je? Alles mooi in evenwicht niets dubbel ingevoerd.

Bij de eerste journaalpost kun je zeggen dat Totaalregel met Detailregels wordt gecheckt.

Een ander systeem om het op één regel te doen is rekening-tegenrekening.

 

Voorbeeld

Rekening Tegenrekening Bedrag

Verkopen Hoog Debiteur 1.000

Af te dragen BTW Debiteur 210

 

Maar je ziet nou moet ik eigenlijk meer invoeren namelijk 2 x debiteur en een fout is minder snel te zien.

Maar dat blijven nog steeds twee regels.

Op één regel kan grote voordelen bieden in de overzichtelijkheid, je hebt nl de helft regels.

 

datum..................verkopen incl btw.............omzet.........btw

24-6.......................1121..........................1000.......121

(eigenlijk is dit veel meer werken vanuit het bankboek)

 

Een priveauto die je zakelijk rijdt (Colombo noemde dat) is eigenlijk het handigste pas aan het eind van het jaar af te rekenen. Dan krijg je na alle boekingsregels nog deze prive-auto, alsook eventuele afschrijvingen. Deze beide posten volgen niet de structuur van 90% van alle boekingen.

Link naar reactie
  • 0
Als we het over percentages hebben, dan per boeking een % zakelijk voor zowel IB als OB waarbij je de percentages met een default zou kunnen instellen of afhankelijk te laten zijn van een berekend percentage (zoals zakelijk gebruik prive auto).

 

Ja, dat is een goeie.

Is een beetje afwegen wat mag (moet) de gebruiker ingeven en wat wil ik sturen?

Kan natuurlijk een adviesbedrag of percentage geven

waarna de gebruiker de uiteindelijke waarde gewoon kan ingeven of selecteren.

Ja de gedeeltelijk aftrekbare kosten zijn altijd een crime geweest maar meestal deed ik dat via aparte grootboekrekeningen. Kan het ook bij grootboekrekeningen vastleggen en dan in rapportage doorrekenen. Vraag is of de gemiddelde gebruiker dat goed kan beoordelen en invoeren.

Default waarde kan natuurlijk ook door keuzelijsten met een keuze gewoon door te kopiëren en indien afwijkend dan kan de gebruiker een andere waarde kiezen (bijvoorbeeld alles 21% met keuze indien afwijkend) . Beetje van allebei !

Ja, wat dat betreft is maatwerk makkelijker dan kan je de keuzes makkelijker maken.

Daarnaast kan natuurlijk alles gewoon worden geboekt.

Is in een boekhoudpakket meestal ook de normale gang.

 

Groetjes

 

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0
Maar dat blijven nog steeds twee regels.

Op één regel kan grote voordelen bieden in de overzichtelijkheid, je hebt nl de helft regels.

datum..................verkopen incl btw.............omzet.........btw

24-6.......................1121..........................1000.......121

(eigenlijk is dit veel meer werken vanuit het bankboek)

 

Helemaal waar !

Ik los dat meestal op door boven de kopregels een kas, bank en/of documentsaldo te geven.

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Een priveauto die je zakelijk rijdt (Colombo noemde dat) is eigenlijk het handigste pas aan het eind van het jaar af te rekenen. Dan krijg je na alle boekingsregels nog deze prive-auto, alsook eventuele afschrijvingen. Deze beide posten volgen niet de structuur van 90% van alle boekingen.

Dat kan prima tussendoor hoor bij elke OB aangifte. Zolang je het maar goed bijhoudt.

 

Overigens strikt genomen moet je elke dag afschrijven. Immers elke dag worden je bedrijfsmiddelen minder waard.

 

Link naar reactie
  • 0
Overigens strikt genomen moet je elke dag afschrijven. Immers elke dag worden je bedrijfsmiddelen minder waard.

 

Haha, elk uur ook maar meestal kies je de rapporterings- en/of aangifte periode.

Moet natuurlijk wel behapbaar blijven.

hmm , een blad maandboekingen is misschien wel wat.

 

Groetjes

 

 

 

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Overigens strikt genomen moet je elke dag afschrijven. Immers elke dag worden je bedrijfsmiddelen minder waard.

Haha, elk uur ook maar meestal kies je de rapporterings- en/of aangifte periode.

Waarde van bedrijfsmiddel wordt bij verkoop op dagbasis berekend.

 

Daarnaast geldt dat als je vandaag iets koopt en de afschrijving over 5 jaar loopt, dat het bedrijfsmiddel op 24-6-2021 afgeschreven is naar het gekozen percentage.

 

Link naar reactie
  • 0

Een priveauto die je zakelijk rijdt (Colombo noemde dat) is eigenlijk het handigste pas aan het eind van het jaar af te rekenen. Dan krijg je na alle boekingsregels nog deze prive-auto, alsook eventuele afschrijvingen. Deze beide posten volgen niet de structuur van 90% van alle boekingen.

Dat kan prima tussendoor hoor bij elke OB aangifte. Zolang je het maar goed bijhoudt.

 

Overigens strikt genomen moet je elke dag afschrijven. Immers elke dag worden je bedrijfsmiddelen minder waard.

 

dat klopt, maar er zijn twee meer praktische redenen om het eind vh jaar éenmalig te doen:

- het maakt de btw-aangifte nog eenvoudiger, zodat mensen het zelf kunnen

- de percentages (prive-zakelijk) dienen per jaar berekend te worden, dus zijn de percentages van het eerste en tweede kwartaal toch alleen maar schattingen. Die ook nog eens lang niet kloppen als de prive-auto gebruikt wordt om een lange vakantiereis mee te maken.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Even een stukje uit de Tutorial,

Kijk mooi hé.

Door gebruik van filters invoerblad kun je alles terug toveren.

De BTW codes worden gebruikt voor facturering verder kun je alles gewoon op bestemde rekeningen boeken.

Wat vaak over het hoofd wordt gezien is een goed gebruik van omschrijvingen.

Omschrijvingen bij boekingen moeten dusdanig zijn dat je zonder stukken erbij het jaarwerk en de aangiftes kan maken. Dus niet iedere keer Gasbedrijf maar gas P1 enz.

Kijk maar naar het plaatje.

Gebruik_filters.thumb.jpg.e2cb0938307d065c2939e4027ca1357e.jpg

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Hi,

 

Lees het onderstaand eens;

 

Forfait en forfaitair zijn termen in het Nederlands belastingrecht die worden gebruikt om aan te duiden dat in een bepaald geval niet de werkelijke situatie, maar een veronderstelde situatie de heffingsgrondslag vormt voor belasting. Men neemt bijvoorbeeld niet de reële kosten en baten die samenhangen met een bepaalde situatie als grondslag voor belastingheffing, maar de kosten en baten die een belastingplichtige wordt geacht te hebben genoten of geleden. In het algemeen wordt daarbij een bepaald standaardpercentage toegepast op de bron die de kosten en baten genereert. Aldus kan door een fiscale vuistregel op relatief eenvoudige wijze de hoogte van een heffingsgrondslag of een belasting worden bepaald.

 

Voorbeelden van heffingen die op forfaitaire basis tot stand komen:

autokostenforfait, fiscale bijtelling van de auto in box 1

eigenwoningforfait in box 1

reiskostenforfait, afgeschaft, aanleiding voor kabinetscrisis in 1989

vermogensrendementsheffing in box 3

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ja, maar privé gebruik auto is volgens mij een forfait.

 

EN DIT WAS GEEN FISCALE TOPIC !!

 

hehe, wou ik gewoon maar even zeggen.

Het ging om zakelijk gebruik prive auto en dat heeft niets te maken met een forfait.

Beide gelijk:

de 19 ct per km is forfaitair

de btw op de (prive-) autokosten is ook aftrekbaar, maar naar werkelijk gebruik.

ik denk dat Colombo dit hierboven bedoeld, en het was wel zeker waar ik op doelde

Excuus voor deze fiscale opmerking in dit verder niet fiscale topic

Link naar reactie
  • 0

Hi,

 

Beide zijn volgens mij echter van essentieel belang in een boekhoudprogramma, omdat het zowel van belang is voor de OB aangifte als voor de W&V rekening.

 

Zie stukje Tutorial hierboven.

Al zou je het allemaal per dag willen boeken NP ! ;D.

Behalve dat je mutatieregels een beetje snel groeien.

Licenties worden onbeperkt gebruik in tijd maar beperkt in aantal regels.

Maar je kan natuurlijk net zo vaak opnieuw beginnen als je wilt.

Blijft alles lekker soepel lopen :).

 

Groetjes

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 108 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.