• 0

Hulp gevraagd voor bouw van een (gebruikers)forum op een bedijfs- of productsite

Hallo,

Ik wil graag een site (laten) inrichten met een forum en heb een paar vragen.

Nu dacht ik dat op deze geweldige site met meer dan 53.000 onderwerpen, 538.000 berichten

van 62.000 leden en een sterk team moderator team ik zeker een paar goede tips zal ontvangen.

Het wordt een site waar ik uiteraard Rekenblad tools wil presenteren maar ook een forum met

Vraag en Antwoord sectie inzake rekenblad weetjes wil toevoegen voor gebruikers.

Mijn streven is een leuk forum te maken waar mensen samenwerken en in een veilige omgeving van elkaar leren m.b.t. het werken met rekenbladen.

Maar nu is niets zo moeilijk als de sociale interactie tussen vragenstellers en aanbieders van antwoorden (zeg maar gewoon mensen:)) goed te later verlopen. Zeker over onderwerpen waar de mogelijkheden eindeloos zijn en de niveaus in kennis e.d. enorm kunnen verschillen.

Willen jullie mij vertellen of onderstaande ideeën toepasbaar en/of zinvol zijn?

Vraag en aanbod sectie gescheiden houden?

Hierbij ontstaat een databank aan vragen en antwoorden met voorbeelden.

Vragers en antwoorders en antwoorders onderling worden hiermee een beetje gescheiden zodat de

kans op eindeloze heen en weer discussies verkleind wordt?

Beiden zouden naar Onderwerp ingedeeld kunnen worden.

De antwoorden en voorbeelden via een link aan de vraag laten hangen?

Een transparant waarschuwingssysteem?

Beetje Gele en Rode vlag systeem naarmate inbreuk forum regels?

Wel transparant natuurlijk voor iedereen met motivatie?

Groen vlaggetjes voor beloningen?

Of liever niet is eigenlijk toch niet wenselijk of een

dergelijk middel wordt een ongewenst doel op zich?

Sancties (Griezelig !?:))?

(Tijdelijk) Verbannen van site als deelnemer na aantal vlaggetjes als deelnemer en/of gebruiker?

Kan dat , volgens mij kan een Wizz Kid altijd wel via een fake IP adres en Gmail account inloggen?

Beperkt aantal inzendingen per dag?

Nu kan een forum heel erg verslavend zijn. Is het verstandig om het aantal inzendingen en

reacties op één onderwerp te beperken zodat discussies niet oneindig doorgaan en meer van

persoonlijke aard worden?

Groepspressie tegengaan (Beetje aan MMO ontleend);

Kun je via statistieken e.d. vermijden of tenminste opsporen dat een groep misbruik maakt en

andere leden bewust hinderen, kleineren of gewoon willen frustreren zodat ze van deelname

afzien?

Ik ben echt heel erg benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken.

Alvast bedankt.

P.S. Ik was eigenlijk een beetje geschrokken van onderstaand bericht;

Bericht;

BERLIJN –

Het aantal nieuwe schrijvers dat de online-encyclopedie Wikipedia van artikelen voorziet, loopt terug.

Dat komt door de agressieve toon in de discussies over de inhoud van de stukken, aldus onderzoekers woensdag.

De aanwas van nieuwe schrijvers en mensen die redigeren blijft al sinds 2007 achter, volgens de Wikimedia Foundation. In Duitsland is het probleem het grootst. Daar veroudert het 'schrijverskorps' het snelst.

Het probleem wordt volgens onderzoekers van de universiteit van Frankfurt, waar het project WikiWatch loopt, vooral veroorzaakt door de ''harde, soms boosaardige toon'' die sommige gebruikers aanslaan in de discussies over de artikelen.

Volgens de onderzoekers moet hard worden opgetreden tegen deze kleine groep ''agressieve'' gebruikers, als Wikipedia het tij wil keren.

Door: ANP

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Ik zou zeggen: kijk eens naar bestaande forumsoftware als phpBB, vBulletin of SMF en kijk of die jouw gewenste functionaliteiten hebben.

Kies er eentje, registreer rekenbladforum.nl inclusief een hostingpakketje, installeer de software en doe het gewoon.

• 0

Er is een naam voor wat je wilt en dat is een online community. Omdat ik deze term niet zie in je bericht ga ik je wat huiswerk geven: https://www.feverbee.com/how-to-launch-an-online-community/ Hier staat een video van 35 minuten, kijk die en stel dan de vragen nog eens waar je antwoord op wil. Heb deze video zelf ook gekeken in december 2015, het is precies wat je nodig hebt op dit moment aan info. ;) Laat me gerust weten of ik gelijk had...

PS;

Als ik even snel antwoord geef op je vragen dan geef ik overal hetzelfde antwoord op; dat doe je dus samen bepalen met je community. Een online samenleving reguleert zichzelf grotendeels! Als alleen jij de regels bepaald ben jij de dictator van de samenleving ::)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar