• 0

BTW bij verschotten doorberekenen

Hallo iedereen,

 

Ik zit met een vraag over de BTW en het doorberekenen van verschotten.

Als ik voor een klant kosten moet maken dan boek ik die ik altijd in in mijn eigen administratie, want ik ben de afnemer van het product/dienst. Ik splits daarbij dus ook de BTW.

Als ik mijn facturen maak breng ik meestal het inclusief bedrag in rekening (zeg 121 voor product X) en zet ik op mijn factuur product X is EUR 121. Over deze onkosten breng ik dan geen BTW meer in rekening.

Product X zou exclusief BTW EUR 100 zijn geweest. Op welke manier moet ik dit op mijn facturen zetten, de belastingdienst noch het internet geeft er een heel eenduidig beeld van. Ik zat zelf te denken: als ik, zoals wij altijd doen, de 121 EUR aan mijn klant doorbereken dan breng ik de BTW in mindering in mijn eigen administratie plus laat ik mijn klant de EUR 21 betalen - ik krijg het twee keer dus (en dat lijkt me niet de bedoeling). Of moet ik de EUR 100 in rekening brengen en daar de BTW over laten gaan (dan trek ik hem rechts af en betaald mijn client hem mij weer en is de BTW cirkel denk ik rond)

Vraag is dus: Wat is hier de fiscaal correcte manier van handelen. Het komt niet vaak voor dat wij dergelijke kosten door belasten, maar toevallig zit er een hele trein met relatief grote onkosten aan te komen en ik wil het graag op een fiscaal correcte manier afhandelen.

 

Ik hoop dat iemand het antwoord weet, ik wil graag de boeken transparant houden en zorgen dat ik niet in conflict kom met mijn klant of de fiscus door gebrek aan kennis hierover.

 

Bij voorbaat dank!

 

Roderick

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Vraag is dus: Wat is hier de fiscaal correcte manier van handelen?

Het lijkt me dat je gewoon btw in rekening moet brengen op de voorschotnota's. Oftewel: 100 euro plus 21% btw. Zie ook de website van de Belastingdienst: U verstuurt voorschotnota's.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de snelle reacties!

 

Ik denk dat Norbert gelijk heeft. Als het om een aanbetaling/voorschot gaat is het onderdeel van het bedrag dat wij zelf in rekening brengen: daar gaat altijd BTW over.

 

Mijn vraag heeft inderdaad betrekking op de onkosten die wij voor client maken.

Link naar reactie
  • 0

@Prins, volgens mij verwar je nu verschotten (kosten) met voorschotten?

Tjonge, ik heb dat woord inderdaad tot twee keer toe voorkeerd gelezen! :-[

 

OK, in dat geval gaat het iets anders. Bij inkoop zijn het inderdaad kosten, zoals Norbert al aangaf. Je kunt dan de btw op die verschotten verrekenen met de fiscus. Op het moment dat je die verschotten doorberekent aan de klant is het weer omzet moet je de btw daarover weer afdragen (let op het btw-percentage!). Als het inkopen en doorbelasten over aangifteperiodes heen gaat, dan staan de verschotten even op de balans (bijvoorbeeld onder "Nog door te belasten verschotten"). Ik denk dat deze pagina op de website van de Belastingdienst van toepassing is.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Dat geeft een aardig beeld. Wij factureren verschotten altijd 1 op 1 door aan onze klanten (zonder winst) en dan hoeven we er dus geen BTW voor in rekening te brengen.

Ik denk dat wij de BTW echter wel aftrekken van deze posten en daar gaan we zoals ik het nu begrijp dan de mist mee in. Ik boek de verschotten in in onze administratie en die wordt als voorbelasting afgetrokken. Ik mag dit dus niet in minderen brengen lijkt het nu op.

 

Heeft een andere partij kosten aan u berekend met btw? Dan kunt u er ook voor kiezen om die kosten te rekenen tot de vergoeding die u in rekening brengt aan uw opdrachtgever. Dit houdt in dat u over de totale vergoeding btw berekent. Dus inclusief de doorberekende kosten. Deze btw mag uw opdrachtgever aftrekken als hij belaste prestaties verricht. De door een andere partij aan u berekende btw, mag u aftrekken als voorbelasting. - Belastingdienst

 

Zoals ik het bekijk is dit in onze situatie de enige juiste manier om het aan te vliegen. Zoals ik het begrijp moeten wij dan het totale (exclusief BTW bedrag) van de verschotten op onze factuur zetten en daar BTW over berekenen. In het rekensommetje van product X vermeld ik dan dus ons honorarium + X (100) *1.21.

X komt ben 1 op 1 uit op hetzelfde bedrag dat wij hebben betaald, en wij trekken dan de BTW over product X zelf af in onze administratie.

 

een andere oplossing is dan dat ik de verschotten die wij doorberekenen aan onze klant als alleen grondslag BTW inboek in onze eigen administratie en het dan volledig doorbreken aan onze klant.

 

Dit zou ik zien als de 2 oplossingen (in onze situatie). Ik hoor graag of ik dat goed of verkeerd zie, dan kan ik het verder oplossen.

 

Nogmaals dank voor de input en hulp!

Link naar reactie
  • 0

Dit zou ik zien als de 2 oplossingen (in onze situatie). Ik hoor graag of ik dat goed of verkeerd zie, dan kan ik het verder oplossen.

Zoals ik de besluiten interpreteer, ligt het er aan of er over de verschotten btw is geheven of niet. De moeilijkheid leek 'm voornamelijk te zitten in de vraag over wat je moet doen als je iets voor je klant betaalt, waarbij de ingekochte dienst is vrijgesteld van btw (bijvoorbeeld overheidsvergunningen). Moet je dan het bedrag met of zonder btw doorbelasten?

 

Wat ik uit de motivatie van de staatssecretaris opmaak is dat hij het goed vindt dat je het bij diensten die zijn vrijgesteld van btw bij het doorbelasten ook buiten de btw houdt. Je zou immers kunnen denken dat je iets zonder btw inkoopt, maar het mét 21% btw moet doorbelasten (omdat jij immers niet de eigenlijke dienstverlener bent).

 

Zoals ik het begrijp, mag je dus de verschotten op exact dezelfde manier doorbelasten als je ze zelf inkoopt. Oftewel: als je inkoopt met btw, dan belast je dat exacte bedrag door met exact dezelfde btw. En als je dus inkoopt zonder btw, mag je ook doorbelasten zonder btw.

 

In jouw geval lijk je echter de helft van iedere optie toe te passen. Je koopt in met btw (en vraagt die btw terug) en belast vervolgens het inkoopbedrag én het btw-bedrag door zónder btw. Dat lijkt me inderdaad - zoals je al ook al vermoedde - niet helemaal goed. Je ontneemt daarmee namelijk je uiteindelijke klant de mogelijkheid om die btw zelf weer terug te vragen, terwijl je door de doorbelasting van de btw zelf je eigen omzet verhoogt.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Yes, dus dan gaat dat niet goed. Gelukkig is dus echt maar een paar keer voorgekomen en kan ik het nu goed oppakken.

 

conclusie: bij het doorberekenen van de posten die er aan zitten te komen vermeld 1 op 1 de factuur van de derde. In neem het bedrag ex BTW over en laat op mijn factuur hetzelfde BTW-tarief gelden als de derde. Dan breng ik conform ons gebruik de BTW in aftrek en kan mijn klant dezelfde BTW in aftrek brengen.

 

Dank Rachid! En natuurlijk de heer Weekers voor zijn besluit.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 181 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.