• 0

WW en startersregeling (startperiode): eigen glazen ingegooid?

Beste forumleden,

 

Ik ben nieuw hier en na het nodige online zoekwerk (ook binnen HL) leg ik hier graag het volgende voor.

 

Ik heb een vaste aanstelling voor 36 uur en afgelopen week te horen gekregen dat ik een voorstel krijg voor een vaststellingsovereenkomst. Ik ga er van uit dat we daar uit komen. Een einddatum is nog niet bekend, maar ik denk begin 2017. Daarna WW, tot ergens eerste helft van 2018.

 

Ik wil het liefst van mijn hobby (muziek/audio) mijn beroep maken. Ik weet echter nog niet precies hoe ik het ga aanpakken. Ik twijfel nog over de (combinatie van) diensten die ik aan wil bieden en een ondernemingsplan heb ik nog niet gereed. Ik moet echt nog het nodige onderzoek doen.

 

Om die reden ben ik de afgelopen weken wat aan het uitproberen geslagen op een internationale website waar je diensten kunt in- en verkopen (Fiverr): om te verkennen wat werkt, of ik bepaalde dingen wel kan, en of het leveren van diensten aan klanten mij überhaupt wel ligt. Het is echt kruimelwerk, maar ik heb er enorme lol in. Ik heb met één van deze diensten in 5 weken zo’n 250 euro verdiend aan +/- 40 uur werk (8 uur per week). Met een stuk op 30 opdrachten, maar zeker niet tegen commerciële tarieven, maar allemaal mini-bedragjes van 5 euro of 10 euro per opdracht i.p.v. de 50 of 100 euro die ik als ‘echt’ bedrijf zou willen gaan rekenen voor dergelijke opdrachten. Dit overigens met slechts één van de pakweg 6 à 7 diensten die ik zou kúnnen aanbieden en niet zozeer de kernactiviteit van mijn eigen-bedrijf-to-be.

 

Verdere inkomsten heb ik nog niet. Ik werf ook niet en heb geen KvK-inschrijving. Alleen een nog weinig actieve Facebookpagina.

Verder zijn mijn onkosten hoger dan deze beperkte verdiensten, dus de Belastingdienst zal mij naar ik aanneem niet als ondernemer aanmerken.

Het zal zeker een uitdaging worden om binnen een half jaar goed te gaan verdienen en verwacht dat het best een lange adem vergt.

 

Na deze lange inleiding is mijn vraag of ik nu door mijn bescheiden Fiverr-actie mijn eigen glazen voor de Startersregeling heb ingegooid. Word ik hierdoor straks al als zelfstandige gezien? En zo ja, wat is dan het beste wat ik nu kan doen?

(Ik snap dat de beslissing t.z.t. bij de Adviseur Werk van het UWV ligt, maar ik wil nu een inschatting kunnen maken omdat dit een rol speelt in het bepalen van mijn strategie t.a.v. de vaststellingsovereenkomst)

 

NB: tot een week geleden had ik mij nog nooit in de WW, de Startersregeling of Urenkorting verdiept en dacht ik meer aan een aanstelling van drie dagen (24 uur) om de rekeningen te kunnen betalen en de resterende 16 uur voor het bouwen aan een eigen bedrijf te gebruiken. Die optie houd ik ook nog open.

 

Ik hoor graag jullie adviezen, uiteraard ook van UWV Webcare als die meelezen.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Baanbreker,

 

Wat goed dat je van je hobby je beroep wilt maken.

Je vraagt je af of je nog wel in aanmerking kunt komen voor de startersregeling.

 

Ben je voor de start van je WW al begonnen als zelfstandige?

Dan geef je dit aan bij de WW-aanvraag.

Wij kijken naar het gemiddeld aantal uren dat je in de 26 weken voor de eerste werkloosheidsdag hebt gewerkt als zelfstandige.

Die uren kun je blijven besteden aan je eigen bedrijf, zonder dat dit gevolgen heeft voor de WW.

 

In de regel kun je geen startersperiode aanvragen voor werkzaamheden als zelfstandige die je al deed voordat je WW-uitkering inging.

 

In jouw geval is er echter sprake van freelance werkzaamheden.

Je werkt namelijk in opdracht, als persoon.

Het is daarom mogelijk dat je alsnog in aanmerking kunt komen voor de startperiode.

De adviseur werk is degene die daarover beslist.

 

Meer informatie lees je hier.

 

Veel succes met het opbouwen van je eigen onderneming!

 

Met vriendelijke groet,

 

Stella

UWV Webcare Team

 

https://www.uwv.nl/webcare

Link naar reactie
  • 0

Beste Stella / UWV Webcare,

 

Hartelijk dank voor de snelle beantwoording!

 

Dat is natuurlijk goed nieuws, blij te lezen dat mijn glazen nog heel zijn. :)

 

Wat ik echter nog niet helemaal begrijp: een freelancer ís toch een zelfstandige? Ik lees althans dat het UWV freelancers als zelfstandige beschouwt: http://www.uwv.nl/particulieren/eigen-bedrijf-starten/starten-vanuit-ww-uitkering/ik-wil-eigen-bedrijf-starten/detail/voorbereiden-en-onderzoeken/starten-als-zelfstandige-zzper-of-freelancer

 

Of maakt puur en alleen het feit dat ik alle opdrachten persoonlijk uitvoer (en daar niet van af kan wijken) dat ik dan niet als zelfstandige wordt gezien?

 

En kan ik in dat laatste geval dus vrolijk doorgaan met experimenteren op Fiverr zonder gevolgen voor het in aanmerking komen voor de startersregeling?

 

Met vriendelijke groet,

 

Baanbreker

 

Link naar reactie
  • 1

Het is daarom mogelijk dat je alsnog in aanmerking kunt komen voor de startperiode.

De adviseur werk is degene die daarover beslist.

 

Dit kun je lezen als: "als je mazzel hebt maakt de dude/dudette die je dossier krijgt er geen probleem van, maar als ie geen koffie heeft gehad of de hond heeft binnen gescheten kon je wel eens de lul zijn".

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 0

Hallo Baanbreker,

 

Uit je verhaal begrijp ik dat je werkt als freelancer en dat je je afvraagt of je nu wel of niet gezien wordt als zelfstandige. Dit hangt af van hoe de belastingdienst je ziet.

 

Word je gezien als niet-verzekeringsplichtig? Dan word je gezien als zelfstandige. Draag je wel premies af voor de sociale verzekeringen, dan word je gezien als werknemer.

 

Met vriendelijke groet,

 

Erik

UWV Webcareteam

 

 

https://www.uwv.nl/webcare

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 188 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.