• 0

Factuur naar opdrachtgever in La Reunion vrij van BTW

Ik ben recentelijk als ZZP'er gestart en lever diensten. Ik ben consultancy op het gebied van Supply Chain en heb als eerste opdracht een project in La Reunion, what een DOM (department buiten Frankrijk) van Frankrijk is. La Reunion valt onder de EU, echter het land heeft een export karakter en derhalve heeft het bedrijf waar ik een project voor ga doen, geen BTW.

 

Ik begrijp uit diverse sites dat ik geen BTW hoeft te factureren, echter mij is het niet duidelijk hoe ik dit straks naar de belastingdienst moet communiceren. Is een factuur met adres in La Reunion afdoende of komt er meer naar kijken?

 

Alvast bedankt voor jullie reaktie

 

Jan Teeuwen

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik begrijp uit diverse sites dat ik geen BTW hoeft te factureren, echter mij is het niet duidelijk hoe ik dit straks naar de belastingdienst moet communiceren. Is een factuur met adres in La Reunion afdoende of komt er meer naar kijken?

In feite moet je de factuur opstellen alsof je aan een klant in Frankrijk levert. Je moet wel even het (Franse) btw-nummer aan je klant vragen en die vervolgens controleren bij de Europese Commissie. Als het nummer goed is, dan mag je de btw verleggen en hoef je dus geen btw in rekening te brengen. Vergeet niet op het btw-nummer op de factuur te vermelden. Als je echt goederen gaat exporteren, kan het wat ingewikkelder zijn mbt douanerechten, afhankelijk van hoe je de spulletjes vervoert.

 

Nope. La Réunion is wel EU, maar niet voor de btw. ;)

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reaktie. Maar het betreft een dienst te leveren aan een firma met lokatie La Reunion, dus niet in Frankrijk.

Volgens de betreffende firma wordt La Reunion gezien als een export gebied, en daarom hebben ze geen btw nummer ("Our island is considered like export territory, then we have not TVA number").

Wat betekent dit dan voor de fakturatie en btw?

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reaktie. Maar het betreft een dienst te leveren aan een firma met lokatie La Reunion, dus niet in Frankrijk.

Volgens de betreffende firma wordt La Reunion gezien als een export gebied, en daarom hebben ze geen btw nummer ("Our island is considered like export territory, then we have not TVA number").

Wat betekent dit dan voor de fakturatie en btw?

Oh, shoot! Nu raak ik zelf verstrikt in de talloze uitzonderingen! :) Die Franse eilanden zijn inderdaad een vreemde eend in de bijt. Ze zijn dus gek genoeg wel onderdeel van het Europese grondgebied (en douanegebied), maar er geldt een uitzondering voor de omzetbelasting!

 

Voor de omzetbelasting zijn ze géén onderdeel van de EU. Zoals je kunt zien op de pagina die ik je hierboven gaf, staat bij "BTW/ICT" Nee. Dat betekent dus dat die DOM-eilanden geen onderdeel zijn van het btw-gebied van de EU voor intracommunautaire prestaties.

 

Voor wat betreft je factuur hoef je dan inderdaad geen btw in rekening te brengen. Eigenlijk gelden de btw-regels van La Réunion, al gok ik dat het bedrijf zelf die btw via hun eigen aangifte verwerkt.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Réunion is inderdaad een niet-EU-gebied van een EU-land dat valt onder de Territories of EU countries excluded from the application of VAT.

 

Volgens de betreffende firma wordt La Reunion gezien als een export gebied, en daarom hebben ze geen btw nummer ("Our island is considered like export territory, then we have not TVA number").

Als iemand zegt dat hij geen btw hoeft te betalen omdat hij geen btw-nummer heeft, zou ik daar voorzichtig mee omgaan. Réunion kent wel VAT namelijk. Gebruik voor de zekerheid de rekenhulp Diensten in en uit het buitenland om te controleren of-en-zo-ja-waar je btw-plichtig bent.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de link: Diensten in en uit het buitenland. Dit heeft veel geholpen.

Conclusie op basis van de link:

 

[*]La Reunion is wel EU en geen BTW land"(zie ook citaat uit La Reunion)

[*]Ik moet factuur opstellen zonder BTW

[*]Maar ik moet wel checken hoe dit locaal qua belasting is geregeld

 

citaal:

"À savoir : les territoires français d'outre-mer étant exclus du territoire fiscal communautaire, il n'y a pas d'attribution de numéro d'identification pour les entreprises qui y sont immatriculées.

 

Issue kan m.i. worden gesloten of er moeten nog handige tips te delen zijn.

 

Jan

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 200 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.