• 0

Source bestanden

Hallo,

 

Ik heb een vraag:

 

Ik ben bezig een website te laten ontwikkelen met daarin ook flash animaties. Nu is er een dicussie over de source bestanden (de zgn. fla bestanden).

 

Het bedrijf dat de site maakt wil deze niet vrij geven. Zij claimen dat daar hun kennis in zit, die ze niet naar buiten willen brengen en dat dit niet gebruikelijk is om deze bestanden vrij te geven aan de klant.

 

Ik wil echter graag de bestanden in mijn bezit krijgen. Niet om de kennis te exploiteren, maar als om wat voor reden dan ook het bedrijf niet meer in staat is om de website te onderhouden (failliet, zakelijk conflict, brand, o.i.d.) dan ben ik mijn site kwijt (tenminste de broncode), en kan ik, als ik de site wil aanpassen, hem helemaal opnieuw laten bouwen.

 

De vraag is nu:

- wat is gebruikelijk en is mijn vraag om de broncode terecht?

Angélique Krijnen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Interessant issue! M'n eerste ingeving is om de source op kosten van de opdrachtnemer de deponeren bij een notaris. Is dat wat mede hl'ers?

cheers

tim

Newviews automatiseert de boekhouding (o.a. scannen/herkennen, UBL2 en directe bankkoppelingen), ook voor accountants- en administratiekantoren: www.newviews.nl

--

Wonen in Bussum, 3 garages, grote tuin en aparte bedrijfsruimte?

http://www.funda.nl/koop/bussum/huis-74981118-lammert-majoorlaan-58

Link naar reactie
  • 0

wat is gebruikelijk en is mijn vraag om de broncode terecht?

 

Dat is een hele lastige issue. Als je er geen afspraken over gemaakt hebt, denk ik dat je in principe geen recht hebt op meer dan de swf-bestanden zoals op je website gebruikt worden; dat is tenslotte hetgene wat je besteld hebt.

 

Of hun kennis erin zit is lastig te beoordelen zonder ze in te zien natuurlijk. Het zou kunnen dat ze de bronbestanden niet willen vrijgeven zodat je aan ze 'vast' zit, maar het kan ook werkelijk zo zijn.

 

Er zou bijvoorbeeld sprake kunnen zijn van een soort universeel framewerk waar ze jouw site/animaties bovenop gebouwd hebben, en dan lijkt me de wens tot niet vrijgeven heel terecht.

 

Zelf doe ik niet zo gauw moeilijk als iemand de PSD bestandjes van zn webgraphics wil hebben, maar daar zit ook niets in dat niet specifiek voor die klant gemaakt is. Als iemand echter de sourcecode van een CMS wil hebben is het een heel ander verhaal ;)

Link naar reactie
  • 0

Mensen,

 

Deze case komt vaak voor. Het is wat je als koper afspreekt met de leverancier (ontwikkelaar code). Creative Commons (Amerikaans maar met een Nederlandse verstiging) gaat over zulke materie. In de wetgeving (ook in Nederland) staat het een en ander over gebruiksrecht, auteursrecht e.d. Maar het is niet allemaal waterdicht. Een case zoals lique beschrijft is daar een voorbeeld van. CC heeft allerlei documenten en documentatie hierover en biedt handvaten. Wie (maker/gebruiker) krijgt de codes? Wie mag het gebruiken? Wie mag het (door)verkopen, verhuren? En wie niet? En andere vragen waarmee je daar terecht kunt.

 

Kijk maar eens op de website van CC

Remwerk creatief ontwerp en webwerk | Remco de Waal | remco@remwerk.nl | www.remwerk.nl

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Waar mogelijk werken wij uitsluitend met Open Source Software, mede om een vendor-lock-in te voorkomen.

 

Indien wij extern iets laten ontwikkelen als toevoeging op bestaande OSS, stellen wij als eis dat niet alleen wijzelf de broncode krijgen, maar dat deze ook aan de ontwikkelaars van het oorspronkelijke pakket beschikbaar wordt gesteld.

 

Wil de leverancier dit niet, dan zoeken we een ander...

 

Naast het voorkómen van genoemde lock-in en het vanaf de grond opbouwen van een applicatie met bijbehorende kosten, worden programmeurs min of meer gedwongen leesbare en begrijpbare code te ontwikkelen. Spagetti is om te eten en hoort niet in code thuis.

 

In het geval wat Benm zegt: "...sprake kunnen zijn van een soort universeel framewerk waar ze jouw site/animaties bovenop gebouwd hebben..." en de leverancier is geen aanhanger van OSS, zou je inderdaad een depot bij een notaris kunnen overwegen. Wel laten vastleggen wanneer wie eigenaar is of wordt bij welke omstandigheden.

 

Zelf gebruiken we geen Flash omdat de afspeler geen OSS is en we anderen niet willen dwingen om gesloten software te gebruiken om iets te kunnen zien.

Link naar reactie
  • 0

Mensen,

 

Bedankt voor de reacties tot nu toe. Ik zie dat het probleem zich veel vaker voordoet en dat de meningen verdeeld zijn.

 

Kortom geen pasklaar antwoord.

 

Ik heb het verhaal over de licenties - CC - proberen door te spitten maar daar kan ik geen wijs uit worden. Heb je misschien nog meer gerichter advies?

 

Een Escrow regeling lijkt in dit geval een goede oplossing. Ik heb het één en ander nagezocht op het internet maar wat ik niet kan ontdekken zijn prijsindicaties voor zoiets.

 

Wat betaal je als je zaken wilt onderbrengen bij een notaris of bij een organisatie met een escrow services?

Wat is reëel?

Zijn er ook services die met goed fatsoen op te brengen zijn voor een eenvoudige eenmanszaak?

Angélique Krijnen

Link naar reactie
  • 0

Een escrow is op zich een goede constructie maar hoe weet je dat ook daadwerkelijk de juiste en alle bronbestanden beschikbaar zijn zonder hier zelf over te beschikken? Voor het zelfde geld ligt er een cdtje met liedjes van Britney Spears in de kluis van de notaris ;) De echte escrow bedrijven bieden dan ook een verificatie van de source als dienst. Hierdoor zijn de prijzen niet echt interessant meer voor kleine projecten.

 

Voor de bronbestanden van je flash animaties is het wellicht mogelijk ze samen met de maker te zien voor ze opgeborgen worden. Maar hou er wel rekening mee dat dat (bij voorkeur) ook bij wijzigingen zou moeten gebeuren.

Link naar reactie
  • 0

Mensen,

Een Escrow regeling lijkt in dit geval een goede oplossing. Ik heb het één en ander nagezocht op het internet maar wat ik niet kan ontdekken zijn prijsindicaties voor zoiets.

 

Wat betaal je als je zaken wilt onderbrengen bij een notaris of bij een organisatie met een escrow services?

Wat is reëel?

Zijn er ook services die met goed fatsoen op te brengen zijn voor een eenvoudige eenmanszaak?

Prijzen van Escrowdiensten zul je niet zomaar vinden op de site van de aanbieders, omdat dit geheel afhangt van wat partijen hierover afspreken. Als je de code bijvoorbeeld wil laten controleren op useability dan zal daar een prijskaartje aan hangen.

 

Depot bij een notaris kan net zo goed, is zeker goedkoper, maar zoals Willemj terecht opmerkt, je weet niet of je de code geleverd krijgt of een willekeurige cd. Verder heb je bij software en site, altijd weer te maken met wijzigingen. Wie houdt dat bij? Ik ken een aantal notarissen, maar de meesten zijn al blij als ze weten waar de powerswitch van hun pc zit. De notaris moet je dus zeker niet zijn voor ee inhoudelijke beoordeling en bewaking. Over updates kun je wel goede afspraken met de leverancier maken.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag me eigenlijk af of je echt al die moeite wel moet doen... Hoe is je verhouding met het bedrijf en vooral met de mensen erachter?

 

Het lijkt me best mogelijk om afspraken te maken over wanneer je de source beschikbaar krijgt, en wat je daar dan mee mag doen. Bijvoorbeeld dat je het in geval van faillissement / bedrijfsbeindiging ter beschikking krijgt, maar met als beperking dat je het alleen mag gebruiken voor het update van je eigen website.

 

Uiteraard moet je leverancier jou dan ook vertrouwen, als je eenmaal die source hebt zou je het zo kunnen verpatsen aan een derde partij.. daardoor zou de sourcecode waardeloos kunnen worden, wat vervelend uitpakt als de eigendommen verkocht worden.

 

Op zich zou ik persoonlijk niet negatief staan ten op zichte van zo'n deal, er is weinig te verliezen.

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad, daar gaat het op uit draaien. De verhoudingen zijn goed. Voor beide partijen een punt van vertrouwen:

 

Wij krijgen een dvd met de sources voor het geval dat ...

 

Zij vertrouwen mij dat ik die niet verpats en alleen gebruik voor update van de site.

Ik vertrouw hun dat ze de juiste zaken op de dvd zetten.

 

Bedankt voor de reacties!

Angélique Krijnen

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 169 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.