• 0

Lease met onderhoudscontract afgekocht, blijft onderhoud verplicht?

Hallo Leden van Higherlevel,

 

Ik had een vraag waar ik niet veel over kon vinden op internet, hetgeen dat ik tegen kwam was echter in een andere situatie. Mijn situatie is als volgt:

 

Ik heb in mijn copyshop een aantal printers staan op basis van huur/lease met bijbehorende onderhoudscontract voor toners, onderdelen, voorrijkosten e.d., Hiervoor betaal ik 1 vaste prijs per maand waarin niet is opgesteld hoeveel er nu exact betaald wordt voor de onderhoud, en hoeveel voor de machine zelf.

 

Nu kreeg ik onlangs het aanbod van mijn leverancier om de machine te kopen, omdat het de laatste machine is die nog op lease staat, de rest heb ik ook allemaal kunnen kopen.

Nu is mijn vraag, als ik de machine koop, blijft het onderhoudscontract dan nog actief, of moet ik hiervoor een nieuwe afsluiten. - Mijn voorkeur gaat uit van koop zonder verlenging van onderhoud omdat zij hiervoor een schandalig hoog bedrag hebben neergezet in vergelijking met de andere machines die ik heb staan.

 

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met advies.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nu is mijn vraag, als ik de machine koop, blijft het onderhoudscontract dan nog actief

Dat ligt er aan wat je met de leverancier afspreekt. Gewoon even bellen wat nu precies hun voorstel is. Ze mogen weigeren om je de machine te verkopen als je geen onderhoudscontract afsluit.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Tijdens leasecontracten heb je meestal een gekoppelde verplichting van onderhoud en supplies, dat komt omdat leverancier eigenaar blijft van de machine en dus mag verlangen dat jij originele onderdelen gebruikt en reparaties laat uitvoeren door een erkend monteur. Als de lease eindigt eindigt ook het onderhoudscontract. Bij kopieermachines wordt er vaak een prijs per kopie betaald en daar zit alles in. Maar dat betekent niet dat als ze je een afkoopsom aanbieden dat onderhoud daar dan ook in zit. Je koopt alleen de machine niet toekomstig tonergebruik of onderdelen.

 

Zodra jij eigenaar wordt van de machine bepaal jij wat ermee gebeurd. Ook of en hoe die onderhouden wordt en dus of daar een contract voor nodig is.

Ik zou mij wel afvragen waarom ze het onderhoud zo duur aanbieden voor deze machine, wellicht is bekend dat deze machine na een aantal jaar of X-aantal duizend / miljoen kopieën veel storingsgevoeliger wordt.

ALs jij denkt dat het voordeliger is om geen contract af te sluiten en gewoon te bellen als er storingen zijn en dan te betalen is dat jou goed recht.

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Roel & Ron,

 

Dank voor jullie beide antwoorden. Ik ben het ermee eens dat wanneer de machine gekocht is, ik er zelf verantwoordelijk voor ben of ik hem in onderhoud zet of niet. Ik vermoed dat zij de machine zo duur in onderhoud inzetten omdat zij per ongeluk een 'te' goedkope prijs hebben aangeboden om de machine af te kopen, het nieuwe voorstel voor de onderhoud zou op termijn zelfs duurder zijn dan wat ik nu betaal als lease dus zij kwamen meteen al met de conclusie dat het niet uit kon voor mij.

 

Ik heb echter contact gehad met andere onderhoudsbedrijven die de machine ook in onderhoud kunnen nemen, en zij doen inderdaad een vaste tik per pagina en that's it. Dit had ik bij de huidige leverancier ook echter rekenen zij nog eens een extra 300 euro per maand voor 'vaste onderhoud' terwijl dat er nu ook niet bij zit.

 

Vanzelfsprekend gaat mijn voorkeur uit naar die nieuwe partij aangezien zij een tik prijs aanbieden die ook nog eens lager ligt dan mijn huidige leverancier. Ik zal mijn account manager eens bellen.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 239 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.