• 0

Fiscaal advies inkomsten vanuit een BV naar prive

Beste Highlevel leden,

 

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met een fiscaal probleem.

Ik probeer even de situatie uit te leggen. Ik werk voor een groothandel waar ik een vast contact heb.

Vorig jaar zag ik een kans om een product te importeren en hier in Europa te verkopen.

Het probleem was dat er in mijn arbeidsovereenkomst staat dat ik naast mijn werk geen handel mag bedrijven met producten die overeen komen met het assortiment wat wij voeren.

Deze kans was echter te mooi om te laten schieten.

 

Mijn directeur zag hier ook wel wat in.

We hebben in een andere bv van mijn werkgever een bedrijf opgestart die de producten nu importeert.

En met succes. We hebben allebei 50% geïnvesteerd.

En afgesproken dat we aan het einde van het jaar de balans opmaken en hierbij de winst verdelen.

Uiteraard eerst ons geïnvesteerde vermogen terug halen.

 

Maar nu het probleem.

 

Hoe kan ik de winst opnemen zonder of zo min mogelijk belasting te betalen.

52% over deze winst hoop ik te vermijden.

Ik zat zelf te denken om aan een eenmanszaak te starten wat niks met de bedrijfstak te maken heeft waarin ik werk. En hiermee een factuur te sturen naar de import bv.

Voor bijvoorbeeld huur van opslagruimte.

En dan bedoel ik gewoon de schuur van mijn koopwoning.

 

Wie o wie kan mij adviseren ?

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Henk,

 

Welkom op Higherlevel.

 

We hebben in een andere bv van mijn werkgever een bedrijf opgestart die de producten nu importeert.

En met succes. We hebben allebei 50% geïnvesteerd.

Geïnvesteerd? Wat is jouw relatie met die BV, ben je daar ook aandeelhouder en/of bestuurder?

 

En afgesproken dat we aan het einde van het jaar de balans opmaken en hierbij de winst verdelen.

Als je 50% aandeelhouder bent en voor de BV hebt gewerkt, heb je dan gedacht aan het gebruikelijk loon?

 

Hoe kan ik de winst opnemen zonder of zo min mogelijk belasting te betalen.

52% over deze winst hoop ik te vermijden.

Dat willen we allemaal wel, maar tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren.

 

Ik zat zelf te denken om aan een eenmanszaak te starten wat niks met de bedrijfstak te maken heeft waarin ik werk. En hiermee een factuur te sturen naar de import bv.

Denk je dat je dan geen inkomstenbelasting hoeft te betalen over de inkomsten van de eenmanszaak?

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Ron.

Ik heb alleen geïnvesteerd. Gewoon 50% van alle kosten overgemaakt naar de bv die dit importeert.

Relatie is 0. Dit omdat ik contractueel niks mag doen in deze bedrijfstak. Ik weet dat dit een risico is maar deze heb ik al genomen.

 

Ik begrijp dat er belasting betaald moet worden over de winst. Maar ik zoek een legale constructie waarbij ik zo min mogelijk hoef te betalen.

En ik dacht dat er op huurinkomsten minder of geen belasting werd gerekend.

Of kan ik ook prive een ruimte aan een bv verhuren?

 

Bedankt voor de feedback

Link naar reactie
  • 0

Is jouw directeur ook jouw werkgever?

 

Lijkt me dat hier wel een en ander rechtgebreid of (met terugwerkende kracht) geregeld moet gaan worden.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik heb alleen geïnvesteerd. Gewoon 50% van alle kosten overgemaakt naar de bv die dit importeert.

Relatie is 0. Dit omdat ik contractueel niks mag doen in deze bedrijfstak. Ik weet dat dit een risico is maar deze heb ik al genomen.

Ai. Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je dit zo regelt dat jij en je baas nu problemen, boetes en naheffingen gaat voorkomen. Dat lijkt me meer lonend dan het zoeken naar een manier om de inkomstenbelasting te ontwijken...

 

De "inleg" kan de BV misschien nog beschouwen als lening of onterechte storting en terugbetalen. Maar elke cent meer wordt moeilijk uitleggen zonder goede constructie. Ik denk dat elke andere uitbetaling mogelijk gezien zou moeten worden als gecontinueerd dienstverband, dus net zo verloond als je andere werk. Dus met werkgeverslasten voor de werkgever. Een werkgever kan je niet voor hetzelfde werk ook zomaar inhuren.

 

Primair is dit verhaal een probleem voor de BV, niet voor jou. Jij hebt immers formeel geen relatie met de BV. De directeur en de boekhouder van de BV hebben wat huiswerk te doen. Het lijkt me niet iets waar jij nu een slimmigheidje voor moet gaan proberen te vinden.

 

En ik dacht dat er op huurinkomsten minder of geen belasting werd gerekend.

En door dan een factuurtje te sturen voor je schuur zou je dan de inkomstenbelasting kunnen ontlopen? Als dat zo was dan liet ik mijn opdrachtgevers ook betalen voor mijn schuur in plaats van voor mij. De kamerverhuurvrijstelling voor verhuur vanuit privé is hier niet van toepassing, de BV is geen natuurlijke persoon en staat niet op jouw adres ingeschreven. Verhuur vanuit je eenmanszaak zou impliceren dat je schuur zakelijk eigendom is en dan zouden de huurinkomsten ook nog eens belaste inkomsten zijn van de eenmanszaak. Samengevat: helaas.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Aparte constructie, je bent dus gewoon in loondienst gebleven? Hij heeft een bv gestart en is 100% aandeelhouder? En zegt dat jij dus de helft van de winst krijgt? Ik had het persoonlijk zo niet gedaan, als hij directeur is van het bedrijf en hij vondt het zo een goed idee had hij ook wel iets aan dat concurrentie beding kunnen doen, en je mede eigenaar kunnen maken.

 

Als hij je uit gaat betalen zal dat in dit geval als loon moeten, of en bonus of whatever en dan zul je gewoon belasting moeten betalen en als je al in de hoogste schaal zit is dit zuur voor je maar kom je helaas niet onderuit.

Met vriendelijke groet,

 

Sander Aerts - Aerts IT Group B.V.

www.aertsit.com / www.masatel.com / www.achtergrondonderzoek.nl / www.jamezz.nl

Link naar reactie
  • 0

als hij directeur is van het bedrijf en hij vondt het zo een goed idee had hij ook wel iets aan dat concurrentie beding kunnen doen, en je mede eigenaar kunnen maken.

Inderdaad! Nu is het een beetje op z'n boerenfluitjes, wat risicovol is voor alle betrokkenen.

 

Daarnaast... is die directeur ook eigenaar van je de BV waar je in loondienst bent? Anders schendt de directeur misschien ook zijn eigen beding. Sowieso lijkt het me het een raar signaal naar de organisatie dat hij met deze zijstap om jouw beding heen werkt. Wat zouden je collega's daarvan vinden?

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Ron.

Ik heb alleen geïnvesteerd. Gewoon 50% van alle kosten overgemaakt naar de bv die dit importeert.

Relatie is 0. Dit omdat ik contractueel niks mag doen in deze bedrijfstak. Ik weet dat dit een risico is maar deze heb ik al genomen.

 

Ik begrijp dat er belasting betaald moet worden over de winst. Maar ik zoek een legale constructie waarbij ik zo min mogelijk hoef te betalen.

En ik dacht dat er op huurinkomsten minder of geen belasting werd gerekend.

Of kan ik ook prive een ruimte aan een bv verhuren?

 

Bedankt voor de feedback

Link naar reactie
  • 0

BV eigenaar is DGA bij internationaal bedrijf waar ik in loondienst ben. Wij zijn een dochteronderneming van een Europees fabrikant. De import BV staat volledig los van dit bedrijf. De directeur heeft andere voorwaarden die ik heb.

 

Vreemde constructie is het inderdaad. Maar doordat er te weinig wordt verdient om hiervoor onslag te nemen zit ik mel met dit dilemma.

 

Ook is succes vol genoeg om dit door te laten gaan.

Nu ben ik niet beroerd om belasting te betalen maar hoe kan ik als iemand die niet op de loonlijst staat geld ontvangen uit deze bv?

 

Kan dit ook als particulier?

 

Zo ja gewoon deze inkomsten opgeven bij de belastingdienst en inkomsten belasting betalen of werkt dit niet?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nu ben ik niet beroerd om belasting te betalen maar hoe kan ik als iemand die niet op de loonlijst staat geld ontvangen uit deze bv?

 

Kan dit ook als particulier?

 

Zo ja gewoon deze inkomsten opgeven bij de belastingdienst en inkomsten belasting betalen of werkt dit niet?

Uitbetalen aan particulieren kwam gisteren aan de orde. Het kan, maar met mitsen en maren.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 222 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.