• 0

Geldleningsovereenkomst en daadwerkelijke transacties

Stel ik heb een volgende constructie:

 

Holding A leent Holding B 100.000 Euro.

Holding A leent DGA van Holding B 25.000 Euro.

DGA van Holding B leent 25.000 euro aan Holding B.

 

Holding B heeft nu 125.000 euro aan geleend geld.

Holding B koopt voor 125.000 euro aandelen van Holding A.

 

Nu moeten er tussen alle leningen natuurlijk geldleningsovereenkomsten zijn, zakelijke rentes afgesproken worden en aflossingsplannen gemaakt worden etc.. Daarnaast vanzelfsprekend de aandelenovereenkomst.

 

Is er ook een noodzaak om de financiële transacties te laten plaatsvinden tussen alle partijen of kan dit met 'gesloten beurs' omdat uiteindelijk alles weer bij Holding A terecht komt?

Zo ja, hoe kun je dit het beste aanpakken? Ik kon er weinig over vinden bij geldleningsovereenkomsten.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Stel ik heb een volgende constructie:

 

Holding A leent Holding B 100.000 Euro.

Holding A leent DGA van Holding B 25.000 Euro.

DGA van Holding B leent 25.000 euro aan Holding B.

 

Holding B heeft nu 125.000 euro aan geleend geld.

Holding B koopt voor 125.000 euro aandelen van Holding A.

 

Nu moeten er tussen alle leningen natuurlijk geldleningsovereenkomsten zijn, zakelijke rentes afgesproken worden en aflossingsplannen gemaakt worden etc.. Daarnaast vanzelfsprekend de aandelenovereenkomst.

 

Is er ook een noodzaak om de financiële transacties te laten plaatsvinden tussen alle partijen of kan dit met 'gesloten beurs' omdat uiteindelijk alles weer bij Holding A terecht komt?

Zo ja, hoe kun je dit het beste aanpakken? Ik kon er weinig over vinden bij geldleningsovereenkomsten.

Die betalingen kunnen op zich middels verrekening gedaan worden, *maar* als er in de tussentijd ergens een faillissement tussendoor komt, zou die verrekening wel eens door een curator aangetast kunnen worden, waar diezelfde betalingen als ze daadwerkelijk hebben plaatsgevonden niet aangetast zouden kunnen worden. Allemaal 'if this, then that', maar het is wel een reden om die betalingen wel feitelijk uit te voeren.

Link naar reactie
  • 0

Die is er nog maar Holding A heeft 100% aandelen in de werkmij.

Dat zijn de aandelen die gekocht gaan worden.

Precies. Maar volgens mij is dat dus iets anders. Je zei namelijk: "Holding B koopt voor 125.000 euro aandelen van Holding A". Maar je bedoelt dus: Holding B koopt voor 125.000 euro aandelen Werkmaatschappij A over van Holding A.

 

Hoeveel is de nominale waarde van de aandelen Werkmij A die Holding B koopt voor 125.000 euro?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Correct zoals je het stelt inderdaad.

De nominale waarde uit de statuten? Kun je aangeven waarom dit van belang is of kan zijn?

De nominale waarde van de aandelen is namelijk hetgeen je daadwerkelijk koopt. Het kan dus zijn dat je (bijvoorbeeld) 12.500 aandelen van 1 euro koopt voor het bedrag van 125.000 euro.

 

De holding van je baas zal deze aandelen waarschijnlijk nog voor de nominale waarde in de boeken hebben staan. Dat betekent dat de overnameprijs dus tot een flinke winstneming leidt in zijn holding. Hier komt ook jouw bijdrage goed van pas. In feite wordt die gebruikt door de holding van je baas om de vennootschapsbelasting mee te betalen als gevolg van die zelfde winstneming.

 

Misschien ben ik te cynisch, maar ik kom niet van het gevoel af dat je met deze constructie onvoldoende rekening houdt met het enorm blok aan je been dat wordt gecreëerd (lening aan de holding), terwijl je tegelijkertijd op geen enkele manier zeker bent van toekomstige winststromen in de vorm van dividend uit de werkmaatschappij. Je hebt daar immers geen meerderheid van stemmen, dus je kunt het niet afdwingen.

 

Ook als ze de werkmaatschappij failliet gaat, dan hoeft de holding van de baas alleen de nominale waarde van de resterende aandelen af te boeken, terwijl je voor het andere kleine deel de hoofdprijs hebt betaald. Je kunt dan bovendien fluiten naar dividend, terwijl de lening tussen jullie holdings wél blijft bestaan. Mocht jouw holding daardoor failliet gaan, dan heeft de holding van je baas de mogelijkheid om de lening eventueel nog af te schrijven - en dus van een lening een kostenpost te maken.

 

Ik heb het idee dat je alleen nog enige leverage hebt, als de lening van een ton uit de werkmaatschappij wordt gefinancierd in plaats van uit de holding. Op die manier moet de holding van de baas eerst die ton laten 'afzakken' (als lening of als eigen vermogen). In dat geval blijven jullie belangen min of meer hetzelfde, zowel met betrekking tot het niet failliet laten gaan als met het kiezen tot het doen van dividenduitkeringen. Alleen moet je dan weer kijken of er geen sprake is van een 'deelnemerslening' met alle eventuele fiscale gevolgen van dien.

 

Maar goed, laat de fiscalist maar even doen waar hij voor betaald wordt. :)

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Als holding A 100% van de aandelen in de werkmaatschappij heeft, dan valt de eventuele winst die holding A behaalt bij verkoop van die aandelen toch onder de deelnemingsvrijstelling?

Ik twijfelde hier nog over, maar je hebt helemaal gelijk! Nog erger dan ik dacht en nog beter voor die baas dus.

 

In feite kan die eigen inbreng van TS van 25.000 euro dan zelfs voor de dividend- en inkomstenbelasting (25%) van die baas gebruikt worden! Zijn holding leent 100.000 euro uit, verkoopt vervolgens een paar aandelen voor 125.000 euro en tot kan hij die opbrengst in principe meteen naar zichzelf sluizen (en er 100.000 euro netto aan overhouden). De holding loopt nog wel kans op wanbetaling van de lening.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 70 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.