• 0

Wanneer gezien als zelfstandige + hoeveel uur vrijgesteld bij 28-urige werkweek

Beste lezer,

 

Vanaf 1/1/17 krijg ik WW. Ik ben opgeleid tot Yoga-docent (iets heel anders dan het werk dat ik nu doe in loondienst) en ik kan misschien op een paar plekken af en toe lesgeven vanaf januari. Ook overweeg ik om me volledig te gaan richten op (o.a.) het geven van yogalessen als zelfstandige, en hierbij gebruik te maken van de startersregeling. In eerste instantie zal ik nog zo weinig lessen geven, dat ik me nog niet hoef in te schrijven bij de KvK. Ik zal wel een BTW-nummer aan moeten vragen.

 

Nu heb ik een paar vragen, die ik niet goed kan terugvinden op alle sites en dit forum:

 

-Word ik niet gezien als zelfstandige zolang ik niet sta ingeschreven bij de KvK, ook als ik wel facturen stuur? Dit ivm met de startersregeling: ik wil niet het risico lopen dat ik hier straks geen recht meer op heb. In dat geval wacht ik nog even met lesgeven namelijk.

 

-Ik heb gemiddeld 28 uur gewerkt over de afgelopen 15 maanden. Betekent dit dat ik 12 uur/week heb om aan andere activiteiten te besteden (zoals yogales geven), zonder dat ik dit hoef op te geven? Ik neem aan dat ik deze inkomsten (die ik zal opgeven als 'resultaat uit overige werkzaamheden') wel op de 1 of andere manier moet doorgeven ivm korting op ww. Is dat in de vorm van een bedrag doorgeven, of in de vorm van uren doorgeven? (Ook als ik dus nog niet sta ingeschreven bij de KvK en misschien niet als zelfstandige wordt gezien)

 

Alvast heel erg bedankt!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb niet een antwoord kunnen vinden die me 100% duidelijkheid geeft.

Ik heb de online training gedaan over het starten als zelfstandige vanuit ww, en daar werd ook gemeld dat je als zelfstandige wordt gezien als je bijvoorbeeld reclame maakt voor je activiteiten. En dat zou ik kunnen doen via bijvoorbeeld Facebook. Telt dit net zo zwaar als het ingeschreven staan bij de KvK? Of ben je gewoon niet een zelfstandige zolang je niet bij de KvK staat ingeschreven?

 

En het is op de site van het UWV ook niet helemaal duidelijk of ik ww krijg op basis van het gemiddeld aantal gewerkte uren van de afgelopen 15 maanden (en dus op basis van die uren een sollicitatie-plicht heb), of dat ik automatisch een ww krijg op basis van 40 uur?

Mijn excuus als ik dit toch heel makkelijk is te vinden, maar ik zie het niet!

 

Dank weer!

Link naar reactie
  • 0

Edit: beste Lianne, allereerst welkom op Higherlevel!

 

Word ik niet gezien als zelfstandige zolang ik niet sta ingeschreven bij de KvK, ook als ik wel facturen stuur?

Zodra je zakelijk handelt, wordt je gezien als zelfstandige. Dat staat dus los van de KvK inschrijving.

 

Dit ivm met de startersregeling: ik wil niet het risico lopen dat ik hier straks geen recht meer op heb. In dat geval wacht ik nog even met lesgeven namelijk.

Advies is dan wachten tot je toestemming hebt van de UWV werkcoach. En dat geldt dan niet alleen voor het lesgeven, maar ook voor het werven/adverteren: adverteren wordt niet gezien als voorbereidende werkzaamheden (een site bouwen bijvoorbeeld wel)

 

k heb gemiddeld 28 uur gewerkt over de afgelopen 15 maanden. Betekent dit dat ik 12 uur/week heb om aan andere activiteiten te besteden (zoals yogales geven), zonder dat ik dit hoef op te geven?

Nee. Maar binnen de WW startersregeling hoef je sowieso niets op te geven aan het UWV (uiteraard dien je deze inkomsten wel op te geven aan de belastingsdienst)

 

Als je niet van de WW startersregeling gebruik maakt moet je dit wel opgeven aan UWV en worden de inkomsten uit zelfstandige activiteiten verrekend met de WW uitkering.

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Veel dank Norbert!

Ik krijg dus als ik het goed begrijp ww op basis van 40 uur en heb ook sollicitatieplicht voor 40 uur?

Nee, zeker niet 2x! Je krijgt WW op basis van 28 uur, en ook een sollicitatieplicht voor 28 uur. Maar ga je in de overige 12 uur betaald werd doen (als werknemer of als ondernemer), dan wordt dat wel (deels) gekort op je uitkering....

...behalve als je start als zelfstandige via de WW startersregeling: dan krijg je een vaste WW korting, en worden je inkomsten als zelfstandige niet verder verrekend..en heb je ook geen sollicitatieplicht gedurende de startersperiode (6 maanden). Bovendien ben je deze 6 maanden dan ook sociaal verzekerd tegen ziekte en langdurige arbeidsongeschiktheid

 

Ik wacht in ieder geval met lesgeven totdat ik heb gesproken met m'n UWV-coach.

Dat lijkt me verstandig ja, zeker ook omdat het maar (iets meer dan) 2 weken wachten is :)

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 78 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.