• 0

Pensioen voor een ZP'er: hoe bouw je voldoende op?

Hi, ik heb een kleine onderneming, heb 1 werknemer en zal de komende tijd meer mensen gaan aannemen. Ik ben 32 en heb, omdat ik lang ZZP'er ben, vrijwel geen pensioen. Dat wil ik nu zelf gaan regelen en focus me op bancaire lijfrentes (banksparen).

 

Er is echter wat basislogica die mij lijkt te ontgaan. Stel ik heb een jaarruimte van 12k en ik stop met werken op mijn 67ste. Dan heb ik op mijn 67ste, afhankelijk van rente etc, circa 550k gespaard.

 

Laten we zeggen dat ik dan nog 25 jaar leef (of met 'pech' nog langer). Dan heb ik 550.000 / 25 jaar = €22.000 per jaar en dan moet er nog belasting betaald worden.

 

22k per jaar is heel erg weinig. Daar komt als je 67 bent nog AOW bij, maar zelfs dan houdt het niet écht over als je goed gedraaid hebt als ondernemer en dus wel iets gewend bent, toch?

 

Hoe zit dit? Is het normaal dat je dit nog verder aanvult op een of andere manier? Ik zou zelf wel op m'n 60ste met pensioen willen (en uiteraard genoegen nemen met iets minder per jaar), maar het lijkt erop dat dat vrijwel mogelijk wordt gemaakt.

 

Anders gezegd: als ik het zo zie zou ik er heel heel hard op achteruit gaan. Mis ik iets of is dit 'normaal'? En moet je uitwijken naar beleggen etc. om een hoger pensioen te realiseren?

 

Dank!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mis ik iets

Om te beginnen: de AOW... zoals je zelf al aangeeft, en het feit dat het inkomen in de laagste schijven lager belast wordt (bij 2 personen is de bruto AOW uitkering nu € 1.600,- per maand, en daar gaat maar € 150 aan loonheffing en 2 x € 40 aan premie ZVW vanaf)

 

Hoe zit dit? Is het normaal dat je dit nog verder aanvult op een of andere manier?

Ja, door middel van eigen vermogen en/of de verkoop van je bedrijf

 

en dus wel iets gewend bent, toch?

Maar vanaf je 75e neemt de animo wel wat af meestal :)

 

Dan heb ik op mijn 67ste, afhankelijk van rente etc, circa 550k gespaard.

Dat is wel erg defensief / negatief. Dat komt neer op een samengestelde interest van minder dan 2% per jaar. laten we hopen dat de lange-termijn rente gemiddeld wat hoger ligt : bij 3% is het bedrag al € 725.000,-

 

Brand New Day en andere ZZP pensioenfondsen pretenderen een veel hoger rendement op lijfrente banksparen (maar dan dus beleggen) te maken, namelijk gemiddeld 6%. Bij dat gemiddelde spaar je bijna 1.4 miljoen bij elkaar

 

Dan heb ik 550.000 / 25 jaar = €22.000 per jaar en dan moet er nog belasting betaald worden.

Je vergeet hier dat het resterende saldo ook na 67 nog rendeert met een gemiddeld rendement. De gemiddelde uitkering zal dus niet op 1/25 liggen (dat is het 0% rendement scenario immers)

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 91 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.