• 0

Vergunning DNB nodig voor betalingsplatform?

Goedendag mensen, wij zijn bezig met een platform op te zetten voor gezamelijk inkopen(vooral gericht op hobbygroepen die bijvoorbeeld gezamelijk bolletjes wol importeren waarvoor een minimale afname nodig is)

Op dit moment zijn we bezig met de bedrijfsplannen opstellen en kijken wat we wel en niet kunnen aanbieden.

 

Hierbij wil ik graag een escrow functionaliteit in verwerken, zodat kopers simpel kunnen betalen via iDeal en wij het geld kunnen overmaken naar de organisator voor de inkoopactie zodra de minimale afname bereikt is.

Alleen nu lees ik op http://www.toezicht.dnb.nl/2/50-228413.jsp dat het mogelijk als een betaaldienst wordt gezien.

 

Weet iemand hoe ik dit moet interpreteren?

Hierbij moet wel worden gelet op het toepassingsbereik van de richtlijn betaaldiensten. Deze is beperkt tot betaaldienstverleners wier hoofdactiviteit bestaat uit het aanbieden van betaaldiensten.

Het bieden van een makkelijke manier om te betalen is wel een van de belangerijkste factoren in het bedrijf(hier komt onze omzet vandaan) en wij willen liever ook geen boete riskeren.

 

Mvg Ville.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Ville,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Hierbij wil ik graag een escrow functionaliteit in verwerken, zodat kopers simpel kunnen betalen via iDeal en wij het geld kunnen overmaken naar de organisator voor de inkoopactie zodra de minimale afname bereikt is.

Alleen nu lees ik op http://www.toezicht.dnb.nl/2/50-228413.jsp dat het mogelijk als een betaaldienst wordt gezien.

Waarom denk jij dat het geen betaaldienst is? Ik neem aan dat je de betalingen van de afnemer aan het platform niet wilt zien als omzet voor het platform; dan is het een betaaldienst. Daar heb je in principe een vergunning voor nodig, want je speelt dan eigenlijk voor bank. Om het vermogen dat je beheert af te scheiden van het ondernemingsvermogen kun je een stichting derdengelden oprichten met een derdengeldrekening of werken met een verzekeringspolis of een garantie van een verzekeraar of bank.

 

In een aantal gevallen kun je onder voorwaarden vrijstelling krijgen van de vergunningsplicht. Je moet dan nog steeds het vermogen van de betaaldienst scheiden van het ondernemingsvermogen, je inschrijven in het register en op de website vermelden dat het een betaaldienst is die niet onder toezicht van DNB staat. Doel van dit verhaal is bescherming van de belangen van degenen van wie je als betaaldienstverlener het geld beheert.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 97 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.