• 0

oprichting BV

Beste mede-ondernemers,

 

Ik bevind me momenteel in de volgende situatie.

 

X en ik willen samen een BV starten. Het gaat hierbij om software welke eenmaal ontwikkeld dient te worden, en vervolgens x uren aan onderhoud/doorontwikkeling per maand vergt. X zorgt hierbij voor de techniek (software ontwikkeling, infrastructuur, beveiliging, tech. onderhoud etc.), ik zorg voor de omzet (lead generatie, marketing, sales, klantenservice etc.).

 

Zowel X als ik hebben een eigen holding. holding X brengt 200 uur aan software development in, mijn holding brengt 200 uur aan andere werkzaamheden in.

 

Het gedeelte software development zal in verhouding steeds kleiner worden. De software vereist na de lancering nog maar x uren per maand aan onderhoud. Het aantal uren aan sales zal daarentegen toenemen.

 

Kan iemand mij adviseren hoe we dit het beste kunnen vormgeven?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

50/50 doen. Om twee redenen. 1) bij een samenwerking moet de verhouding gelijk zijn. De techniek is niet minder belangrijk. 2) in de praktijk neemt de software ontwikkeling niet af. Juist bij succes blijf je continu doorontwikkelen.

Benieuwd naar mijn business? www.liguido.nl - www.youngtech.nl

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je reactie.

 

Laat ik het anders stellen:

 

Stel dat ik het eerste jaar fulltime aan de onderneming werk. X doet de ontwikkeling van de software , en verricht daarna 20 uren per week aan onderhoud/doorontwikkelings werkzaamheden. De 20 uren per week worden gefactureerd vanuit holding X aan de werkmaatschappij.

 

Verandert dat de zaak?

 

Link naar reactie
  • 0

Als jullie samen een BV willen oprichten, waarom zal hij dan zijn 20 uur per week nog apart factureren? Dat klinkt als: Jij werkt er fulltime aan en X niet. Dus jij vindt dat X minder beloond moet worden.

 

Benieuwd naar mijn business? www.liguido.nl - www.youngtech.nl

Link naar reactie
  • 0

Roel,

 

Je haalt 2 zaken door elkaar.

In een onderneming (of het nou een VOF is of een BV) heb je meerdere elementen waarmee je winst kan verdelen. Bij een VOF wordt dat bij de winstverdeling gedaan, bij een BV echter niet.

 

De elementen zijn (a) arbeid, kennis, vlijt, relaties, (b) geld en /of goederen.

De B element zal via de aandelenverhouding geregeld worden (en/of leningen) de A element kan je jaarlijks veranderen door de management fee te bepalen.

 

 

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Roel,

 

Ik vind persoonlijk dat je jouw partner tekort wilt doen. Ten eerste is het zo als we zouden kijken naar de waarde in het economisch verkeer kost een developer al snel 100-150 euro per uur, waar een account manager een fractie van dat kost.

 

Ten tweede draagt je developer het overgrote risico, hij zal er immers eerst zijn uren in moeten steken alvorens er iets verdiend zou kunnen worden.

 

Ondernemen is ook enigszins iets aan elkaar gunnen, dus ik adviseer je om je mindset te veranderen en het ten minste 50-50 te doen, zo niet hem meer te geven. De veronderstelling dat 20 uur van hem tot minder staat dan 40 uur van jou is naar mijn idee ook verkeerd. Immers ben jij meer vervangbaar dan hij dat is.

Administratie? Advies? Fiscaliteiten?

www.6figures.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 95 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.