• 0

Bij verkoop auto BTW berekenen ja of nee?

Goedemiddag,

 

Een vraag m.b.t. BTW berekenen bij verkoop van een auto.

 

Volgens mijn boekhouder en de Belastingdienst (die heb ik erover gebeld) moet ik BTW berekenen bij

de verkoop van mijn auto. Echter de auto is ingekocht van een particulier en was/is een marge auto. Mijn boekhouder en de belastingdienst stellen dat omdat ik een BTW plichtig bedrijf ben(tegelhandel) bij de verkoop wel weer BTW moet berekenen. Mijn garagehouder zegt echter dat wanneer een auto een marge auto is geworden deze geen BTW auto meer kan worden.

 

Ik krijg dus tegenstrijdige verhalen hierover. Indien ik inderdaad BTW moet berekenen(afdragen) bij de verkoop van de auto dan moet ik die eigenlijk altijd aan een andere ondernemer verkopen die het kan terugvorderen. Een particulier kan de BTW niet terugvorderen en zal niet +- 20% meer willen betalen dan de marktwaarde. Dus het BTW bedrag moet ik voor mijn verlies nemen.

 

Hoop het hiermee duidelijk te hebben omschreven.

 

Alvast bedankt,

 

Met vriendelijke groet,

 

Van Harten

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mijn garagehouder zegt echter dat wanneer een auto een marge auto is geworden deze geen BTW auto meer kan worden.

Dat kan wel, als de auto geen voorraad was maar een bedrijfsmiddel in de onderneming. Dat staat bij de Belastingdienst uitgelegd:

 

Voorbeeld: U bent handelaar in gebruikte auto's. U koopt een margeauto, die u na een periode van verhuur weer verkoopt. U kunt bij deze verkoop de btw over de winstmarge berekenen. Als u dezelfde auto echter koopt als handelaar in gebruikte computerapparatuur, moet u bij latere verkoop van die auto btw over de verkoopprijs in rekening brengen.

Bij fiscale zaken zou ik in het algemeen je boekhouder en de Belastingdienst eerder geloven dan je garagehouder (of iemand die je niet kent op een forum, zoals ik), maar dat is mijn mening natuurlijk.

 

Indien ik inderdaad BTW moet berekenen(afdragen) bij de verkoop van de auto dan moet ik die eigenlijk altijd aan een andere ondernemer verkopen die het kan terugvorderen. Een particulier kan de BTW niet terugvorderen en zal niet +- 20% meer willen betalen dan de marktwaarde.

Je kunt ook gewoon je verlies nemen en hier voortaan rekening mee houden als je iets aanschaft.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 203 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.