Ga naar inhoud
Sidebar tonen Sidebar tonen

Rekenkundig probleempje

Geplaatst:

Es

Mag ik jullie iets voorleggen?

Wij hadden een tijdje terug een order van een particulier. Wij hebben daar deels het materiaal voor geleverd en een soort aannemer heeft het uitgevoerd en zelf ook wat materiaal geleverd.

 

Wij hebben de klant een totaalbedrag in rekening gebracht en de aannemer heeft ons gefactureerd voor werk en materialen. Nu was er 1 materiaal wat wij zelf hadden ingekocht. Laten we zeggen verf.

De aannemer ging er vanuit dat hij die verf zou betalen en heeft die dan ook aan ons doorberekend. Dus: werk en verf € 800 en verf €50

 

Vervolgens heb ik zijn factuur betaald maar de € 50 euro van de verf er af getrokken, omdat wij die immers zelf rechtstreeks aan de verffabriek hadden betaald.

 

Nu blijkt dat we te veel verf hadden en heeft de aannemer die teruggeleverd aan de verffabriek. Waarop wij een creditnota ontvingen, zeg voor € 10. Volgens mij hebben wij dan dus geluk en €40 voor verf betaald in plaats van € 50

 

Nu zegt de aannemer dat die € 10 hem toekomt. Ik had namelijk volgens hem geen € 50 voor verf van zijn factuur af mogen halen, maar € 40. Omdat hij dat daadwerkelijk heeft gebruikt.

 

Ik denk van niet, omdat hij zelf die verf niet gekocht heeft, maar wij.

 

Of maak ik nu een denkfout?

 

Alvast hartelijk dank voor de moeite

 

 

Featured Replies

Geplaatst:

RiVe

  Op 4-2-2017 om 10:34, Es zei:

Nee, btw is niet verlegd. Maar het 'probleem' is opgelost met dank aan een derde partij die zijn licht er over heeft laten schijnen.

 

Mijn vraag was niet bedoeld in deze specifieke vraagstelling, meer in zijn algemeenheid, BTW verlegging is in bepaalde gevallen een verplichting, de vraagstelling was meer gericht op toekomstige inhuur van aannemers.

 

En misschien heb je het zelf al bedacht, maar ook in de toekomst een creditfactuur eisen, gevolgd door een correcte debetfactuur, zou je nu alsnog kunnen doen, nu moet je weer een bedrag terug betalen, waardoor het geheel erg onoverzichtelijk wordt.

 

 

Een mooie oplossing, kun je in de toekomst ook weer gezamenlijk andere projecten uitvoeren. :)

 

Colombo was me net voor.

 

Geplaatst:

Es

  • Auteur

Die administratie komt wel goed, wij hebben een prima r. a., die haalt eventuele fouten er wel uit bij de jaarlijkse controle.

Geplaatst:

Marco van den Maagdenberg

volgende keren, afspraken goed vastleggen!!

Geplaatst:

Es

  • Auteur

Doen we! En ze moeten mij erbij halen tijdens, of direct na, de besprekingen ;)

 

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.