Cookies op HigherLevel.nl
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Lacsapp
Lacsapp
Hallo lezers! Alvast bedankt voor de tijd en moeite die jullie in het lezen en beantwoorden van dit bericht stoppen!
Het zit zo, als hobby ben ik begonnen een website te bouwen voor een IT Recruitment & Wervingsbureau. De website begon ergens op te lijken en ik heb een erg sterke domeinnaam weten te bemachtigen. Natuurlijk was het niet één en al hobby. Het lijkt mij werkelijk leuk dit uit te voeren maar ik was hier aan begonnen met de gedachte 'Leuk om mee bezig te zijn. Kijken hoever we komen'
Naar mate de website compleet begon te worden ben ik me verder gaan verdiepen in het belastingtechnische gedeelte van het verhaal en natuurlijk ook aan het ondernemingsplan.
Waarom zou een bedrijf mij moeten selecteren, niet een ander bedrijf. Wat heeft mijn bedrijf wel, wat een ander bedrijf niet heeft.
Nu heb ik, na onderzoek van de markt en wat er aangeboden wordt (veel!) in mijn optiek een goed plan ontworpen om mijzelf te onderscheiden van de markt.
Ik ben van plan om dit als eenmanszaak te registeren. Ik heb hier een verzoek voor ingedient bij de KVK en ga volgende week daar heen om alles officieel te maken. (Tevens laat ik 2 andere bedrijfsnamen hier onder opnemen omdat ik ook actief ben als fotograaf en ik ben de eigenaar van een blog)
Mijn planning is nu dus;
1. De website volledig afmaken en vullen met informatie.
2. Bedrijfsnaam vastzetten bij KVK zodat bedrijfsnaam officieel vastgelegd is.
3. Investeren in visitekaartjes (Heb reeds een drukker gevonden)
4. Visite kaartjes i.c.m. een brief op de post sturen naar MKB/Enterprise bedrijven met een relatief groot IT team waarbij de kans groot is op een hoog verloop van ICT personeel.
Reden voor post?
Per mail contact zoeken met bedrijven beëindigd vaak in de spam box.
Telefonisch contact zoeken met bedrijven wordt vaak niet gewaardeerd in deze situatie. (Overige wervingsbedrijven doen dit n.l. continue, ook is dit nog wel een optie die ik overweeg. Ik ben telefonisch erg sterk en sociaal)
Post wordt vaak als enigste medium nog serieus door de IT Managers doorgebladerd alvorens dit in de prullenbak beëindigd (Of niet!)
Reden voor opnemen andere bedrijfsnamen?
Als ik de belastingregels goed begrijp moet je om belastingaftrek van je zakelijke inkopen te kunnen doen én om een lager startersbelastingtarief over je inkomsten te betalen minimaal 24 uur per week in je bedrijf stoppen. In de eerste paar maanden zal dit (mits het natuurlijk een bliksemstart wordt..) erg lastig worden. Ik zou kunnen liegen over de gemaakte uren, maar dat is nooit een goed idee. Met de 3 bedrijfsnamen samen is dit een sterk verhaal dat natuurlijk ook klopt.
Met de fotografie zit ik met tijd fotograferen / bewerkingstijd. Voor mijn blog zit ik met research-tijd, schrijftijd, na-controletijd. Voor mijn recruitingsbureau zit ik nu vooral tijd aan bouwen maar later gaat dit wel oplopen. Vat dit niet op als dat ik met te veel dingen tegelijkertijd bezig ben. Het wervingsbureau zal naast mijn day-job de grootste activiteit zijn. De rest zal naar mate de zaken goed gaan lopen op een laag pitje gezet worden.
Ik heb nu dus nog een aantal vragen;
-Een eenmanszaak beginnen maakt je persoonlijk aanspraken voor schulden. Kan dit een punt zijn?
Ik twijfel hier erg aan. Ik verwacht geen schulden te maken. Ik lever over het algemeen geen fysieke goederen en ik zit niet met hoge inkoopskosten. De kosten die ik maak zijn de hostingkosten voor de website en afhankelijk van het medium dat ik gebruik voor het werven en recruiten wat adverteringskosten. Deze zijn niet dusdanig hoog dat ik dit niet van mijn privé rekening kan betalen.
-Hoe zit dat nou precies met belastingaftrek over aankopen zakelijke aankopen?
In eerste instantie ga ik roeien met de riemen die ik heb. Toch zou ik het op korte termijn prettig vinden om een extra telefoonabonnement af te nemen. Ik zou niet graag mijn privé abonnement voor de zaak willen gebruiken. Aangezien telefonisch contact zoeken met sollicitanten de voornaamste werkzaamheid zal zijn wil ik hier wel een fatsoenlijk toestel voor dus kom je al snel op abonnementskosten a la 40-60 euro per maand. Is het mogelijk om hier belasting over terug te vragen?
Als ik het goed begrijp zijn de criteria dat je minimaal 24 uur per week aan de zaak moet besteden en een minimale jaaromzet van €3000,- moet hebben om tot een bepaalde hoogte belasting te kunnen terugvragen. Klopt dit? Of kan ik met een tegenvallend jaar hier ook de belasting voor terugvragen.
Ook lijkt het alsof hier nog wat extra regels aan vast zitten als je een part-time ondernemer bent (Ik ben in loondienst en doe dit naast mijn baan). Ik heb hier naar gezocht maar kan op de site van de belastingdienst en de KvK geen duidelijk antwoord op vinden. Ook telefonisch konden ze mij niet duidelijk vertellen hoe dit precies zat. (Stel je werkt 50% van de tijd aan je bedrijf kan je 50% van de aankopen doe je doet van de belasting aftrekken was wat mij telefonisch werd verteld maar dit lijkt mij niet te kloppen)
Verder, de voornaamste reden dat ik hier post; Tips!
Ik ben een startend ondernemer met geen voorkennis over een eigen bedrijf voeren. Er zijn veel valkuilen en ik ben mij zo goed mogelijk aan het inlezen. Wat zouden jullie mij meegeven, waar moet ik voor oppassen en hebben jullie leesvoer?
Nogmaals bedankt!
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
9 antwoorden op deze vraag