• 0

Aangifte doen als ondernemer met partner in loondienst

Beste leden,

 

Ik heb een vraag over de belastingaangifte als ondernemer samen met een fiscale partner. Berichten hierover die bekend zijn zijn vaak gedateerd.

 

Situatie:

 

Ondernemer: hoofdverdiener sinds jaren, sinds 2016 als ondernemer;

Fiscale partner: in loondienst, verdient ca. helft van ondernemer;

Verder; eigen huis, hypotheek, spaargeld, geen gekke zaken.

 

Klopt het dat samen aangifte doen nu niet mogelijk is? Gezien het feit dat ondernemer natuurlijk aangifte doet in ander programma en als ondernemer, de fiscale partner in loondienst natuurlijk niet. Lijkt me nogal logisch namelijk.

 

Kan je dan nog steeds zaken verdelen naar meest voordelige manier, zoals dat kan als je samen aangifte doet en maakt dat veel uit in de voorkomende gevallen?

 

Ik heb wel ervaring met het doen van aangifte als ondernemer, maar niet i.c.m. een fiscale partner.

 

Wellicht dat iemand een klein stappenplan kan neerzetten hoe de aangifte gedaan wordt en waar aandachtspunten zitten. Heb wel een redelijk goed idee hoe de aangiftes op zichzelf werken (prive en als ondernemer), alleen wil zeker zijn dat de combi ook goed gaat straks.

 

Dank alvast!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

log gewoon in bij de belastingdienst via de "mijn belastingdienst" link dan wijst het zich vanzelf..

 

je krijgt dan de vraag of je een fiscaal partner hebt en of je samen aangifte wilt doen.

daarna gewoon de instructies daar volgen.

 

niet veel wat wij aan die instructies kunnen toevoegen als jij ze nog niet bekeken hebt..

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag gewoon om aandachtspunten die van belang zijn bij aangifte met partners, zodat ik hier geen fouten in maak. Niets mis mee dacht ik.

 

Reactie geven is niet verplicht, ik ben gelukkig niet op mijn achterhoofd gevallen en snap dat een hoop zichzelf wijst in de aangifte. Niet voor niets dat ik aangaf dat ik wel al bekend ben met beide aangiftes, alleen niet gecombineerd.

 

Je snapt dat jouw reactie niets toevoegt aan mijn vraag, maar toch bedankt voor je reactie.

 

 

Link naar reactie
  • 0

jammer dat je mijn reactie zo opvat, het was meer als aanmoediging bedoelt om het vooral niet te ingewikkeld te maken of tegen op te zien, als je al eens aangifte hebt gedaan als ondernemer dan weet je zo'n beetje wat je nodig hebt, voor een gezamenlijke aangifte is dat niet anders of ingewikkelder.

de gegevens van je fiscaal partner zullen vermoedelijk volledig vooringevuld zijn en hoef je alleen te controleren.

Het ondernemersdeel van jou aangifte is het ingewikkelst in de zin dat jij dat zelf moet invullen en berekenen.

 

daarom het advies kijk gewoon even op die site, hou naast je eigen digid ook die van je fiscaal partner bij de hand en dan zul je zien dat het allemaal niet zo spannend is..

het stappenplan waar jij naar vraagt zit min of meer ingebouwd in die aangifte en je kunt hem elk moment bewaren en later verder gaan als je gevraagde gegevens niet bij de hand hebt.

 

Link naar reactie
  • 0

Wellicht kwam mijn reactie iets te gepikeerd over, maar ik ben nog op zoek naar überhaupt de aandachtspunten bij samen aangifte doen. Misschien stond dat er niet duidelijk genoeg. Dat stappenplan ondernemer ken ik inderdaad inmiddels wel.

 

Oftewel, waar op letten bij die verdeling als je eventueel samen aangifte doet, of wijst ook dat zich uit het stappenplan als je samen aangifte doet?

Link naar reactie
  • 0

Als het technisch gaat over verdeling van de eigen woning en box 3 vermogen dan kan dat met gescheiden aangiften natuurlijk ook.

 

Als het gaat over verdeling van "ieder zijn eigen ding doen en verantwoordelijk zelf invullen" dan is gescheiden aangifte de betere methode. Ik zelf zie alles graag zoveel mogelijk gescheiden, dan blijven beide partners allert en geleerd. Er is de nodige kruislingse informatie die ingevuld moet worden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 133 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.