Ga naar inhoud

factuurtje in twee.. wat doe ik ermee

Geplaatst:

splendid media

 

Heb een order geplaatst bij een firma in Utrecht. Het gaat hierbij om maatwerk en het bedrijf heeft als eis 50% vooraf te betalen en de andere helft achter af. Niks mis mee natuurlijk maar ik ben geen fan van onduidelijkheden omtrant mijn boekhouding, laat staan mn accountant.

 

Hoe kan ik dit het beste aanpakken en wat is gebruikelijk? Zodoende het onverzichtelijk in de boeken te krijgen en er ook zelf een goed gevoel bij te hebben. Twee bedragen dan ook twee facturen? Alleen achteraf een enkele factuur?

 

easy topic maar heb nooit gewerkt met aanbetalingen vandaar.

 

thx

----------------------------------------------------------------------------

www.splendidmedia.nl | *NEW: www.justathought.nl

----------------------------------------------------------------------------

Featured Replies

Geplaatst:

anna82

bij sommige boekhoudsystemen kan je 2 betalingen koppelen aan 1 factuur. mocht dat bij jou niet mogelijk zijn dan kan je misschien aan het bedrijf vragen of hij er 2 losse facturen van kan maken? dat lijkt mij het makkelijkst...

Geplaatst:

Jeroen Bakker

Twee fakturen, met op beide duidelijk om welk bedrag het gaat (aanbetaling of niet), en vermelden welk percentage het van het geheel is. Op de laatste faktuur vermeld ik ook altijd de eerder verstuurde faktuur voor de duidelijkheid, die trek ik dan van het geoffreerde totaalbedrag af.

Geplaatst:

splendid media

  • Auteur

yo bedankt voor de info.. bedrag in tweeen dan ook twee facturen dus!

----------------------------------------------------------------------------

www.splendidmedia.nl | *NEW: www.justathought.nl

----------------------------------------------------------------------------

Geplaatst:

R.I.P. | Peter Bonjernoor

Het schijnt dan ook nog gebruikelijk te zijn dat de eerste faktuur, omdat het een aanbetaling betreft, geen BTW bevat.

Geplaatst:

R.I.P. - Benm

Ik maak ook altijd een aparte factuur voor de aanbetaling, wel incl btw (waarom zou dat btw-vrij zijn?).

 

Het is handig om op de aanbetaling het bedrag te vermelden dat nog gefactureerd zal worden bij voltooiing, en op de laatste factuur hier ook weer melding van te maken. Op die manier is het overduidelijk dat het 2 facturen voor 1 dienst/project/ding betreft.

Geplaatst:

Gast Natasja1234

een aanbetaling is slechts een financiering, geen belaste prestatie. Derhalve is de aanbetaling onbelast. Bij de definitieve nota, die dus wel belast is, trek je de aanbetaling af en per saldo resteert het juiste bedrag aan btw.

 

Het voordeel hiervan is dat je de btw pas hoeft af te dragen als de definitieve nota is verstuurd.

Geplaatst:

2thePoint

een aanbetaling is slechts een financiering, geen belaste prestatie. Derhalve is de aanbetaling onbelast. Bij de definitieve nota, die dus wel belast is, trek je de aanbetaling af en per saldo resteert het juiste bedrag aan btw.

Het voordeel hiervan is dat je de btw pas hoeft af te dragen als de definitieve nota is verstuurd.

 

Voor de aanbetaling moet je dan NIET een factuur sturen, een rek.overzicht kan wel......

 

Egbert Punter

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.