• 0

Big data en marketing

Hallo allemaal,

 

Mijn naam is Dennis Marinus Scholtus, ik ben 34, een nieuw Higherlevel.nl lid en ik ben een data scientist.

 

Wat vinden jullie van de ontwikkeling dat big data en tech een alsmaar grotere rol speelt in marketing en commercie? Zien jullie het als een kans of een (dure) bedreiging? Zijn jullie voorbereid op data-activiteiten? Wat is jullie visie omtrend big data en marketing?

 

Met vriendelijke groet,

 

Dennis Marinus Scholtus

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom op HL, kleine tip: reageer niet op oude topics en matig het gebruik van technisch jargon. Wij gaan vast nog veel van je leren...

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Hi Dennis,

 

Ik wil graag wel even inhoudelijk reageren op je interessante vraag.

 

Het verzamelen van data (en informatie) is natuurlijk een ontzettend breed begrip. Dus ik wil dit graag iets specifieker maken, door te veronderstellen dat het hier vooral om klantspecifieke data gaat.

 

Wanneer we het hebben over klantspecifieke data ben ik van mening dat dit een hele mooie ontwikkeling is. Tegenstanders zullen het gooien op privacy en dergelijke, maar ik als voorstander zie vooral de kansen om alle interacties die plaatsvinden tussen koper en verkoper veel relevanter te maken.

 

Enerzijds zorgt dit bij klanten voor het (misschien vervelende) gevoel: 'hoe weten ze dit nu weer?!', maar anderzijds zal daardoor de irritatie door irrelevante aanbiedingen (of communicatie in het algemeen) worden weggenomen. Een win voor de verkoper --> hogere conversies; en een win voor de koper --> minder irrelevante communicatie --> minder irritatie.

 

Het is ook onoverkomelijk omdat de consument steeds meer gemakken eist van de partijen waar hij of zij een aankoop doet. De gemakken kunnen (vaak) alleen maar geboden worden wanneer de verkopende partij het een en ander over jou weet.

 

Voorbeeld: tegen je persoonlijke assistent zeg je: ik wil een blauwe spijkerbroek kopen en die op mijn werk laten bezorgen. Alleen deze zin kan genoeg zijn om een complete bestelling te voltooien. Hier is echter wel enige informatie voor benodigd: maat van de broek, adres van de werklocatie en verder ook nog de betalingsgegevens. Het biedt een enorm gemak voor de consument, maar daar staat tegenover dat er een hoop data beschikbaar moet worden gesteld.

 

Uiteraard zitten er ook een hoop mitsen en maren aan dit hele verhaal. Want wat is de grens? Google en Facebook gaan al heel ver, maar er zijn webshops en andere bedrijven die ook ontzéttend veel van je weten. Veel meer dan nodig is voor het relevant maken van de communicatie tussen jou en de partij waar je bijvoorbeeld iets koopt.

 

Conclusie: het is een mooie kans om de relevantie te verhogen. De bedreiging die hier speelt zit hem met name in de vraag 'waar stopt het?'

 

Moeite met het bereiken van je doelgroep? Middels online en/of offline campagnes maken we jouw bedrijf op het juiste moment zichtbaar en activeren we je doelgroep!

Link naar reactie
  • 0

Jos, je argumentatie is sound. Consumenten zijn zich bewust dat hun privacy in gevaar kan worden gebracht door een verscheidenheid van manieren door middel van agressief gebruik van marketing data. Maar tegelijkertijd lijken ze vergevingsgezind wanneer er een evenwicht is tussen privacy en value en waar 'de bedreiging' stopt? Dat is koffiedik kijken.

Link naar reactie
  • 0

Leuke vraag :)

Bedrijven krijgen dankzij Big Data meer inzicht in het (koop)gedrag van hun klanten - business intelligence. Daar liggen en komen enorme kansen. De "privacy bedreiging" - zie ik ook als reëel. De wetgeving loopt achter - en zelfs met degelijke wetgeving is het 'dweilen met de kraan open'. Het is een ontwikkeling die, naar mijn idee, nauwelijks te stoppen is.

Internetmarketing specialist.

Mijn blog: https://rooza.nl

 

Mijn laatste artikel:

signature.png

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 246 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.