• 0

journaalpost administratiekosten

Hoi allemaal,

 

ik zoek me al een tijdje rot op het internet naar een antwoord op een vraag over een boekingsgang maar ik kan nergens iets vinden dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

ik heb een payrollbedrijf en voor mijn salarisverwerking gebruik ik een salarisverwerkingspakket. Gezien ik payroll werk ik ook met een factor. in die factor zitten ook administratiekosten verwerkt die in de kostprijs op de winst- & Verlies terecht komt.

Maar.. ik kom niet uit de journaalpost.

De journaalpost die nu voor de administratiekosten wordt gemaakt is debet en credit binnen de kostprijs binnen het resultaat waardoor het saldo €0 is.

Nu breek ik mijn hoofd maar die administratiekosten moeten toch op de een of andere manier voor een opbrengst zorgen ipv voor een €0? Zijn er nog andere payrollers die hier ook ervaring mee hebben? Of weet iemand gewoon hoe ik dit op moet lossen?

 

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

 

Vast bedankt. Groetjes!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nee hoor: als je de werkelijke administratiekosten aan je klanten doorberekend maak je daarop geen winst, en zal het saldo inderdaad nul worden.

 

Alleen als je meer administratiekosten doorberekend dan wat het eigenlijk kost (neem die verkeersboete waar maar liefst 8 euro adminkosten op zit!) dan is dat een verkapte winst.

 

Dat blijkt dan uit het feit dat de doorberekende kosten de omzet verhogen, maar dat de werkelijke kosten het resultaat uit die omzet niet meer zoveel verlagen.

 

in jp: (even excl btw)

 

debiteuren 100

aan omzet ..........100 (waarin dus een tientje doorberekende adminkosten)

 

en bij de kosten:

administratiekosten 5

aan bank..........................5 (wat de werkelijke adminkosten waren)

 

Voorbeeld was even zonder btw, uiteraard komt over dit soort bijna fictieve kosten ook nog btw.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dankjewel Realist, ik begrijp wat je zegt.

 

Maar als ik dit een verkapte winst is, dan moet ik de winst toch ook nog op een dusdanige manier boeken dat de verkapte winst ook daadwerkelijk een opbrengst wordt?

Link naar reactie
  • 0

ik heb een payrollbedrijf ...

De journaalpost die nu voor de administratiekosten wordt gemaakt is debet en credit binnen de kostprijs binnen het resultaat waardoor het saldo €0 is.

Ik neem aan dat JIJ zelf het payrollbedrijf bent... Zijn die "administratiekosten" voor de klant gewoon bedoeld als omzet voor jou?

 

Geen idee hoe dat werkt bij een administratie binnen een payrollbedrijf maar ik zou me zo iets voor kunnen stellen:

 

Factuur naar klant:

Debiteur 100

Aan omzet 100

 

Uitbetaling:

Omzet 85

Aan Heffing&lasten? 30

Aan Loon 50

Aan vakantiegeld reserv. 5

 

Op deze manier hou je toch 15,- in je omzet "over" ?

In plaats van via omzet kun je het daadwerkelijke salaris element natuurlijk ook op een tussenrekening boeken.

 

Factuur naar klant:

Debiteur 100

Aan omzet 15

Aan reserving uitbet. 85

 

Uitbetaling:

reserving uitbet. 85

Aan Heffing&lasten? 30

Aan Loon 50

Aan vakantiegeld reserv. 5

 

 

Hoe ziet je journaalpost er nu uit??

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zie ook niet in dat je separaat de 'factor' moet boeken.

 

De normale loonadministratie journalen kun je toch wel inboeken ( netto salarissen, bruto salarissen-lasten, loonheffing en sociale-lasten)?

 

Aan de andere kant boek je de facturen in voor je payrol klanten. De omzet (eventueel gesplitst met o.a. administratiekosten) voor je baten. De winst 'factor' komt uit het verschil van de baten met de lasten.

 

Wellicht het vreemde van dit is, dat administratiekosten geen kosten voor jou zijn, maar voor je klant .

Link naar reactie
  • 0

Maar.. ik kom niet uit de journaalpost.

De journaalpost die nu voor de administratiekosten wordt gemaakt is debet en credit binnen de kostprijs binnen het resultaat waardoor het saldo €0 is.

 

Hallo,

 

Maak een overzicht verloning en facturering met de bijbehorende journaalposten.

Lonen Facturen

Door te berekenen loonkosten

Door te berekenen reserveringen

a/ Te betalen premies en belastingen

a/ Te betalen lonen

a/ Reserveringen

 

Debiteuren

Te factureren Administratiekosten

Opbrengst Administratiekosten

 

BTW

 

In welke stap van het proces maak je de journaalpost?

Het lijkt mij dat je een resultaatrekening en een balanspost moet gebruiken.

 

Dus als je vastlegt wat je wil factureren;

 

Te factureren administratiekosten

A/ opbrengst administratiekosten

 

Een tussenrekening gebruik je alleen als je een controle wil vastleggen in het grootboek.

Gebruikt je de factor (in mijn visie een toeslag) in de verloning?

Waar is dan de tegenhanger of tegenrekening ( Te betalen/vorderen post?).

 

De nota;

 

Debiteuren

a/ BTW

a/ Te factureren administratiekosten

 

De tussenrekening (Te factureren) loopt af (saldo 0) en de resultatenrekening heeft dan een saldo.

 

Vriendelijke groet.

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 148 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.