• 0

Mogelijkheid tot verlagen DGA salaris en gevolgen hiervan.

Hallo!

 

Ik sta op het punt om samen met twee compagnons een bedrijf te beginnen (fysieke outdoorwinkel met webshop en eigen kledingmerk). Op dit moment neigen wij vanwege de groeiplannen en begrote omzet naar een BV. Echter de eerste jaren zullen wij ons geen 'normaal' DGA salaris van 45.000.-

kunnen permitteren. Is het mogelijk wanneer wij kunnen aantonen geen winsten op te potten, onszelf een passend salaris uit te betalen?

 

Ik heb begrepen dit vooraf aan te moeten geven bij de belastingdienst, maar wil graag mijn keuze maken voordat ik de BV registreer. Wanneer de belastingdienst namelijk toch zegt het normale DGA salaris uit te moeten betalen is een BV niet haalbaar de eerste jaren. Op de website van de belastingdienst staat dat er uitzonderingen zijn voor Start-ups, maar wat die uitzonderingen precies zijn is niet duidelijk.

 

Ook las ik op dit forum dat er loonheffing afgedragen dient te worden gebaseerd op het minimum DGA salaris. Hoe zit dit?

 

We zullen de salarissen uitbesteden, maar omdat ik voorafgaand een geïnformeerde keuze wil maken hoop ik dat jullie me hier mee kunnen helpen!

 

Alvast bedankt. Met vriendelijke groet, Moran Eugster

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Moran,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Is het mogelijk wanneer wij kunnen aantonen geen winsten op te potten, onszelf een passend salaris uit te betalen?

Als je dat VOORAF aannemelijk maakt EN toestemming krijgt wel.

 

Ook las ik op dit forum dat er loonheffing afgedragen dient te worden gebaseerd op het minimum DGA salaris. Hoe zit dit?

Zit dit recente draadje en dan vooral de reactie van Norbert en Joost bovenaan.

 

Op de website van de belastingdienst staat dat er uitzonderingen zijn voor Start-ups, maar wat die uitzonderingen precies zijn is niet duidelijk.

Op de pagina over gebruikelijk loon schrijft de Belastingdienst wat valt onder een start-up:

 

Om aangemerkt te kunnen worden als een start-up, moet uw werkgever voldoen aan de volgende voorwaarden:

 

[*]Uw werkgever heeft in een kalenderjaar een S&O-verklaring.

[*]Uw werkgever heeft in een kalenderjaar recht op het verhoogde starterspercentage (zie paragraaf 25.1.2 van het Handboek Loonheffingen 2017).

[*]Uw werkgever komt niet uit boven het ‘de minimis’-plafond voor wat betreft staatssteun volgens het Verdrag betreffende de Werking van de Europese Unie. Voor werknemers die zijn verzekerd voor de werknemersverzekeringen, moet de werkgever een Verklaring De-minimissteun aanvragen bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Voor meer informatie zie rvo.nl.

Voor een directeur-grootaandeelhouder geldt deze voorwaarde niet (zie paragraaf 16.1.1 van het Handboek Loonheffingen 2017).

Voor informatie over de genoemde verklaring kun je terecht bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland op de pagina WBSO: fiscale regeling voor research en development. Je moet dan wel voldoen aan de criteria.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Beste Ron,

 

Dank je voor je hulp!

 

Ik heb volgende week de afspraak staan bij de notaris, maar wil eigenlijk voorafgaand aan het oprichten van de BV weten of wij in aanmerking komen om onszelf een lager salaris uit te keren.

 

Wat betreft de uitzonderingen op de regel heb ik begrepen dat dit geld voor innovatieve start-ups. Dit zijn wij niet, we zijn een winkel met webshop.

 

Echter staat hier: https://www.ondernemersplein.nl/wetswijziging/wijziging-minimumloon-startup/

 

Het volgende:

'Wat is er veranderd?

Bent u directeur-grootaandeelhouder (DGA) van een innovatieve start-up? U mag de eerste 3 jaar alleen het wettelijk minimumloon verdienen. Hierdoor houdt u meer geld over om te groeien. Op dit moment moet u wettelijk meer verdienen.

De regeling geldt voor DGA's van bedrijven die speur- en ontwikkelingswerk verrichten en starter zijn voor de toepassing van afdrachtsvermindering. Als startende bv kunt u de regeling gebruiken zonder eerst met de Belastingdienst te overleggen.

Voor wie?

 

Start-ups

Alle bedrijven'

 

Daaruit begrijp ik, niet alleen start-ups, maar alle bedrijven kunnen hier aanspraak maken.

 

Of zie ik dat verkeerd?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Daaruit begrijp ik, niet alleen start-ups, maar alle bedrijven kunnen hier aanspraak maken.

 

Of zie ik dat verkeerd?

De regeling geldt voor DGA's van bedrijven die speur- en ontwikkelingswerk verrichten, en dat zijn jullie blijkbaar niet.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Moran, hebben jullie ook bedrijfskundige en/of fiscale adviseurs geraadpleegd? Wat ik als mede-ondernemer opvallend vind is dat jullie zoals je het nu brengt een winkel, webshop én kledingmerk in één BV willen onderbrengen. Daar is bijvoorbeeld geen scheiding in retail- en groothandelsactiviteiten of intellectueel eigendom (bijvoorbeeld t.b.v. licensing) in aan te brengen als de boel op één van de activiteiten klapt. Waarom de haast bij twijfel? H2 2017?

 

Een gevolg is dat je op basis van een laag 'salaris' voorlopig voor een lage hypotheek op basis van deze beloning in aanmerking komt.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Die vrijstelling krijgen bij de belasting voor de eerste jaren is echt geen probleem, ik heb een bv waar ik geen salaris uit haal. Je moet het wel in het begin van het jaar aanvragen en zoals eerder genoemd aannemelijk maken dat dit nodig is. Als jij bijvoorbeeld 50k winst gaat maken dan zegt de belasting dat het feest niet doorgaat, maar kun je de aanvraag motiveren zal de belasting er geen punt van maken. Waar ze wel strict op zijn is op de rekening courant, hier mag ik geen negatief saldo op hebben aan het einde van boekjaar omdat daar gok ik veel mee gerommeld werd denk ik.

 

Anyhow, zoals Highio zegt heb je een fiscalist geraadpleegd? En bv oprichten kan iedereen, alleen is het verstandig om hier goed advies over in te winnen. Zodat je later niet voor onnodige kosten komt te staan.

Met vriendelijke groet,

 

Sander Aerts - Aerts IT Group B.V.

www.aertsit.com / www.masatel.com / www.achtergrondonderzoek.nl / www.jamezz.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 164 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.