• 0

Starten als creatief therapeut beeldend

Hallo. Ik ben hier voor het eerst onder 'dwang' van mijn zoon Jelmer de Jong.

Mijn vraag is de volgende. Ik werk als creatief therapeut beeldend bij de GGZ maar wil daarnaast een eigen praktijk starten. Wie kan mij op weg helpen bij wat daar allemaal bij komt kijken?

 

-Is dit een vrij beroep of moet ik me registreren bij de KVK.

-Moet ik met speciale wetgeving rekening houden (we zijn als vakgroep nog niet BIG geregistreerd)

-Zijn er aparte verzekeringen nodig.

 

Hartelijke groet van Herma.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Herma,

 

Welkom op Higherlevel.

Zou je iets meer uit kunnen leggen over "creatief therapeut beeldend" ?

Ik denk dat duidelijker maakt naar welke antwoorden je op zoek bent.

 

Even een paar vragen opmerkingen aan jou.

Wordt onder de vlag van de GGZ de rekening betaald door de verzekering ?

Verandert dit als je als zelfstandige gaat werken ?

Wie wordt dan jouw opdrachtgever ?

Het lijkt mij iets dat onder de vrije beroepen valt.

Wat betreft de KvK, daar zijn al eerder enkele discussies over geweest i.c.m. de vrije beroepen.

Het hangt met name er vanaf wie jouw opdrachtgever is.

Naar bedrijven toe staat het beter, voor de consument maakt het niets uit.

 

In mijnomgeving heb ik een aantal mensen die zelfstandig iets in de zorg doen, ik zal hun ook eens vragen hoe ze e.e.a. geregeld hebben.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie.

 

Eerst even kort uitleggen wat creatieve therapie is.

Om het heel kort door de bocht te doen: een psycholoog praat met de client over de problemen, een creatief therapeut laat de client d.m.v. (in mijn geval) beeldende middelen (verf, klei ed) de problemen ervaren om van daaruit veranderings-, acceptatie- of verwerking-

processen op gang te brengen. Het is dus een non-verbale therapie. Er wordt wel gesproken maar juist het ervaren is essentieel.

Er zijn goede sites over te vinden met een grotere uitleg dan dit.

 

Ik werk nu binnen de GGZ en val onder een team. Vanuit deze kostenplaats krijg ik mijn salaris.

Als zelfstandig gevestigd therapeut krijg ik de clienten of rechtstreeks of via de huisarts, of ander eerstelijnswerker. Een aantal ziekenfondsen vergoeden het, anderen niet en dan betaald de client het zelf.

Mijn werkplek is dan ook niet meer in de lokatie van de GGZ waar ik nu werk maar ik moet een eigen ruimte hebben.

 

Ik hoop je zo voldoende nieuwe informatie te hebben gegeven.

 

Hartelijke groet van Herma

 

 

 

.

 

Link naar reactie
  • 0

Vandaag even nagevraagd aan een vriend die psycho therapeut is.

Psycho therapie is een vrij beroep, en volgens hem valt jouw therapie methode daar ook onder.

Inschrijving KvK doet hij niet aan en bied denk ik ook geen meerwaarde.

BIG en dergelijke heeft hij niks mee te maken.

 

Wat verzekeringen betreft denk ik dat je het beste een adviseur kunt raadplegen, in ieder geval voor de verzekeringen voor jouw persoonlijk.

Verder misschien nog een aansprakelijkheidsverzekering voor als iemand bijvoorbeeld over de deurmat struikelt in jouw prakteik.

 

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

 

Suc6

Link naar reactie
  • 0

Ha Nico,

 

Bedankt namens mijn moeder ;D

Ze moet inderdaad even kijken naar de verzekeringen, beroepsaansprakelijksheid en rechtsbijstand ingeval een client de therapeut aanklaagt, dat hoor je steeds vaker.

 

Weet iemand of ze ook in de problemen komt als ze bijvoorbeeld tijdens de therapie als zelfstandige een arm breekt? Valt ze dan gewoon onder de arbeidsverzekering die bij haar werkgever zit of moet je dan, omdat je zelfstandige bent, een extra verzekering afsluiten?

 

Jelmer.

Link naar reactie
  • 0

Hmmm...om de een of andere reden heb ik dit topic gemist. ???

 

M.b.t. de verzekeringen. De beroepsaansprakelijkheidsverzekering is zeker aan te raden met daarnaast eventueel de bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. Ik kan niet zo zeggen of een rechtsbijstand wel zo zinvol is. Ik ken het claimgedrag niet en weet ook niet in hoeverre men de risico's in uw vakgebied goed afdekt. (een belletje of mailtje naar Edward kan zeker helderheid geven)

Wanneer u een praktijkruimte gaat inrichten dan kan het nuttig zijn om een inventaris/goederen verzekering te sluiten.

 

Over de arbeidsongeschiktheid:

 

Vraag aan de werkgever hoe men hier mee omgaat. Wanneer de werkgever bij ziekte (in dit geval) de kosten op u gaat verhalen dan is het raadzaam om dit risico af te dekken. In de arbeidsovereenkomst kunt u eventueel de bepalingen hieromtrent vinden. Wanneer het de bedoeliing is om zo snel mogelijk volledig als zelfstandige aan de slag te gaan, dan is het overwegen van een arbeidsongeschiktheidsverzekering zeker aan te raden. Laat u goed voorlichten en lees de topics over verzekeriingen in de FAQ eens goed door.

 

Succes

 

 

 

 

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

Of je over je diensten BTW moet afdragen en hoeveel zul je even moeten checken met de belastingdienst...

 

Vrijgesteld van heffing BTW zijn o.a.

"diensten in de medische sector (alleen erkende medici, dus geen alternatieve geneeskunde)"

 

En bijvoorbeeld voor de braille-artikelen voor persoonlijk gebruik door blinden en slechtzienden geldt weer een tarief van 6%

 

De ene logopedist wordt gezien als leraar en valt onder de onderwijsvrijstelling, terwijl de andere onder de groep cursussen valt en 19% moet afdragen...... ???

 

Maar ik heb nogal wat verschillen gezien tussen verschillende inspecties en hoe ze met alle regels omgaan....Belangrijk is dus dat jij weet hoe jouw inspecteur hierover denkt....

 

 

suc6

Egbert Punter

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 101 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.