Ik ben, of beter gezegd was (tot eind maart) een externe verkoper op bol.com
Hierbij bood ik producten aan welke al bestonden op de website van bol.com, maar ook producten onder eigen merk.
Voor de producten welke ik onder eigen merk verkocht had ik 3000 EAN nummers gekocht bij Barcodes 4u en niet de bij het officiële verkooppunt GS1. Mijn redenatie daarvoor destijds was dat de EAN nummers wat voordeliger waren en ik geen jaarlijkse kosten zou hebben.
Producten welke ik verkocht onder eigen merk (uiteraard wel geregistreerd) waren grotendeels bestaande producten welke ik zelf had voorzien van mooie verpakkingen met logo en woordmerk. Voor het plaatsen van de producten gebruikte ik de EAN nummers welke ik gekocht had bij de wederverkoper.
Foto’s van de producten en verpakkingen met merknaam heb ik of zelf gemaakt of laten maken.
Probleem met andere externe verkoper
Het duurde niet lang of een andere externe verkoper begon producten aan te bieden onder veel van de door mij aangemaakte advertenties. Gezien ik deze producten verkocht onder mijn geregistreerde merknaam en met eigen verpakkingen leek dat me niet juist. Dit alleen al omdat het product bij mijn weten een ander EAN nummer zou moeten hebben bij een andere verpakking. Op herhaaldelijke verzoeken aan de andere verkoper om de verkoop onder mijn merknaam te staken werd niet gereageerd. Ik heb hier wel een (nog) niet verzonden formelere brief liggen gericht aan de externe verkoper.
Proefbestellingen
Van twee artikelen heb ik een proefbestelling gedaan bij deze externe verkoper. Uiteraard kwam de verpakking niet overeen, maar in beide gevallen ging het niet om hetzelfde, maar een gelijkend product. Daar heb ik foto’s van gemaakt. Daarnaast heb ik voor zo’n 20 gevallen screenshots gemaakt van gevallen waar deze verkoper producten aanbiedt onder mijn merknaam.
Afhandeling door Bol.com
Omdat op eerdere verzoeken niet werd gereageerd door de andere externe verkoper ben ik een Notice and Take Down procedure gestart via Bol.com. Deze heb ik voorzien van de benodigde informatie en foto’s van de afwijkende artikelen.
Volgens Bol.com mocht ik de producten echter niet aanbieden onder eigen merknaam, omdat de EAN nummers niet op naam van mijn bedrijf stonden. Het eigendomscertificaat dat ik van Barcodes 4u had gekregen deed daar geen afbreuk aan. Ze hebben door mij aangemaakte advertenties aangepast door de merknaam aan te passen naar “merkloos”. Foto’s met de bedrukte verpakkingen zijn bij de advertenties verwijderd. Probleem opgelost voor Bol.com. Enigszins gefrustreerd met de gang van zaken heb ik de verkoop via bol.com gestaakt. De andere externe verkoper verkoopt nog steeds producten onder een merknaam welke niet eens geregistreerd staat, onder EAN nummers van een wederverkoper en met niet eigen productfoto’s en in sommige gevallen dus met mijn productfoto’s, onder door mij aangekochte EAN nummers en met een verdubbelde prijs. Uiteraard heb ik Bol.com daar op gewezen, maar die doen niks.
Heeft iemand advies wat ik het beste kan doen, los van het aanschaffen van nieuw EAN nummers bij GS1?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
TrouweLezer
TrouweLezer
Alvast mijn excuses voor dit lange verhaal.
Ik ben, of beter gezegd was (tot eind maart) een externe verkoper op bol.com
Hierbij bood ik producten aan welke al bestonden op de website van bol.com, maar ook producten onder eigen merk.
Voor de producten welke ik onder eigen merk verkocht had ik 3000 EAN nummers gekocht bij Barcodes 4u en niet de bij het officiële verkooppunt GS1. Mijn redenatie daarvoor destijds was dat de EAN nummers wat voordeliger waren en ik geen jaarlijkse kosten zou hebben.
Producten welke ik verkocht onder eigen merk (uiteraard wel geregistreerd) waren grotendeels bestaande producten welke ik zelf had voorzien van mooie verpakkingen met logo en woordmerk. Voor het plaatsen van de producten gebruikte ik de EAN nummers welke ik gekocht had bij de wederverkoper.
Foto’s van de producten en verpakkingen met merknaam heb ik of zelf gemaakt of laten maken.
Probleem met andere externe verkoper
Het duurde niet lang of een andere externe verkoper begon producten aan te bieden onder veel van de door mij aangemaakte advertenties. Gezien ik deze producten verkocht onder mijn geregistreerde merknaam en met eigen verpakkingen leek dat me niet juist. Dit alleen al omdat het product bij mijn weten een ander EAN nummer zou moeten hebben bij een andere verpakking. Op herhaaldelijke verzoeken aan de andere verkoper om de verkoop onder mijn merknaam te staken werd niet gereageerd. Ik heb hier wel een (nog) niet verzonden formelere brief liggen gericht aan de externe verkoper.
Proefbestellingen
Van twee artikelen heb ik een proefbestelling gedaan bij deze externe verkoper. Uiteraard kwam de verpakking niet overeen, maar in beide gevallen ging het niet om hetzelfde, maar een gelijkend product. Daar heb ik foto’s van gemaakt. Daarnaast heb ik voor zo’n 20 gevallen screenshots gemaakt van gevallen waar deze verkoper producten aanbiedt onder mijn merknaam.
Afhandeling door Bol.com
Omdat op eerdere verzoeken niet werd gereageerd door de andere externe verkoper ben ik een Notice and Take Down procedure gestart via Bol.com. Deze heb ik voorzien van de benodigde informatie en foto’s van de afwijkende artikelen.
Volgens Bol.com mocht ik de producten echter niet aanbieden onder eigen merknaam, omdat de EAN nummers niet op naam van mijn bedrijf stonden. Het eigendomscertificaat dat ik van Barcodes 4u had gekregen deed daar geen afbreuk aan. Ze hebben door mij aangemaakte advertenties aangepast door de merknaam aan te passen naar “merkloos”. Foto’s met de bedrukte verpakkingen zijn bij de advertenties verwijderd. Probleem opgelost voor Bol.com. Enigszins gefrustreerd met de gang van zaken heb ik de verkoop via bol.com gestaakt. De andere externe verkoper verkoopt nog steeds producten onder een merknaam welke niet eens geregistreerd staat, onder EAN nummers van een wederverkoper en met niet eigen productfoto’s en in sommige gevallen dus met mijn productfoto’s, onder door mij aangekochte EAN nummers en met een verdubbelde prijs. Uiteraard heb ik Bol.com daar op gewezen, maar die doen niks.
Heeft iemand advies wat ik het beste kan doen, los van het aanschaffen van nieuw EAN nummers bij GS1?
Bij voorbaat dank.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/56638-geschil-met-bolcom-over-verkoop-onder-eigen-merk-met-ean-nrs-van-wederverkoper/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
3 antwoorden op deze vraag