Jump to content
Agnetha
Verberg

Mijn omzetcijfers vs statistieken kleding/mode

vraag

Beste lezers!

 

Al enige tijd run ik een soort van conceptstore en sinds 2 jaar verkopen we ook kleding. Nu ben ik eens met de cijfers vd kleding apart aan de slag gegaan maar ik weet niet echt welke conclusies ik hieruit kan trekken, wellicht kan iemand van jullie me hier meer inzicht in verstrekken?? Wanneer is iets rendabel genoeg? Wat zijn betrouwbare maatstaven in deze sector? Ik zit in het middensegment damesmode, broek bijv 70 euro / trui 50 euro / top 30 euro

 

En dan nog een vraag waar ik al een tijdje mee loop? Wat doe je met kleding die na de sale nog overblijft?? Ik kan natuurlijk niet steeds "oude" sale in mijn zaak laten hangen...

Ik ben heel benieuwd of iemand me hierin wat duidelijkheid kan verschaffen! Tips welkom ;)

 

Merk X

IWO

2015 € 9545

2016 € 19275

tm 9-7-2017 € 8141

 

Omzet (excl btw)

2015 € 14.388

2016 € 31.112

tm 9-7-2017 € 14.487

 

Voorraad per 9-7-2017 IWO

2015 € 158,00 / 12 stuks

2016 € 1915,00 / 120 stuks

2017 € 4822,00 / 377 stuks

 

Dankjewel!

Groeten,

Agnetha

 

 

Link to post
Share on other sites

4 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Hallo,

 

Moeilijke vraag.

Allereerst wil je voldoende winst genereren zodat je een inkomen hebt vergelijkbaar of beter dan dat je in een betaalde baan kunt verdienen.

 

Om verder in te zomen kun je kijken naar omzet en brutowinst per product groep.

Deze kun je intern vergelijken en extern vergelijken.

Externe vergelijking gebeurt adhv branchecijfers;

Branchecijfers

Intern kun je het doen door de omzet en de bruto marge te nemen per;

Product (groep)

Periode

M2 winkel

M1 schapruimte

Verkoper enz.

 

Je probeert de omzet en de bruto marge te optimaliseren door maximaal per periode en m2 winkelruimte te verdienen.

Daarom kosten winkeldochters geld. Ze nemen verkoopruimte in zonder omzet en brutowinst te genereren.

Probleem is dat de cijfers niet de aantrekkingskracht voor de klanten hoeven weer te geven.

Bijv. De shops in de benzinewinkels, mensen komen om te tanken maar de marge wordt grotendeels opgebracht door impulsaankopen in de shop.

Dus waarom komen jouw klanten naar je toe?

Wat kopen ze dan?

Wat is de opbrengst per dag, m2 winkel, m1 schappen enz..?

Wat is de bruto marge per .... ?

Het is dus minder dat er harde normen zijn voor producten dan wel het vergelijken van opties.

Bruto marge en omloopsnelheid bepalen je bruto winst.

De beperkt aanwezige verkoopruimte moet optimaal worden ingezet.

Dus wat is jouw optimale productmix?

Welke producten brengen weinig op in verhouding tot de winkelruimte die ze innemen?

Zijn er alternatieven voor?

 

Veel succes gewenst!

 

 


Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Vraag je leverancier aan welke winkels in de buurt zij nog meer leveren en ga daar eens kijken wat e.e.a. kost. Dan weet je in elk geval of je concurrerend bent. (Hou er rekening mee dat dat een momentopname is. Als zij een broek van hetzelfde merk 10 euro goedkoper verkopen, betekent dat weinig als ze drie maanden later over de kop gaan.)

 

Is het verder niet waar je zelf tevreden mee bent?

 

En vraag aan je concullega's wat zij met de verouderde collectie doen.

 

Ik kon zo gauw geen bedrijfsvereniging voor de modedetailhandel vinden, maar misschien weet de bedrijfsvereniging voor de modedistributie, Modint, of die bestaat.

 

Ik zie hier verder niet zo vaak kledingdetaillisten (behalve de beginnende), maar Richard Theuws verkoopt T-shirts, misschien heeft hij een oplossing voor de oude collectie.

 

En meld het hier terug als je een antwoord hebt, want nu ben ik nieuwsgierig. :-)


Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

 

Ik kon zo gauw geen bedrijfsvereniging voor de modedetailhandel vinden, maar misschien weet de bedrijfsvereniging voor de modedistributie, Modint, of die bestaat.

 

 

Hi,

 

Onderaan in mijn link staan 2 brancheorganisaties.

De bedrijfschappen bestaan niet meer.

HBD opgeheven

 

Vriendelijke groet


Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Restanten en winkeldochters worden uitverkocht. Vroeger was dat in de aparte opruiming, maar nu ruimen de meeste winkeliers voortdurend* op. Is ook veel leuker voor de klant: altijd wel wat te vinden op het koopjesrek. Grote winkelketens hebben aparte outletstores en er zijn merken die dumping bestrijden door onverkochte voorraad terug te nemen om zelf te verkopen via outletstores.

 

Ook Ebay fungeert soms ook als opruimkanaal - in Nederland zou dat Marktplaats kunnen zijn, ware het niet dat daar sowieso een tweedehands sfeertje heerst. Er zijn ook inkopers van partijen.

 

 

* Soms op basis van price optimization software die helpt om de opbrengst te verbeteren.

 


NIMBY? 🏗   Volg jouw buurtberichten van plaatselijke, provinciale en landelijke overheden...

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 14 leden online en 179 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept