• 0

Zaken doen met grote winkelketen

Beste HL leden,

 

Graag win ik advies in over het zakendoen met een grote winkelketen. De voordelen zijn bekend; grotere afzetmarkt, marketing en (grote) stijging van de omzet. Wat zijn jullie ervaringen? (op lange termijn) en hoe moet je onderhandelen als je eenmaal over de vloer bent? Wat is het gemiddelde percentage van de inkoopprijs voor een keten? Wat zijn de marges richting de aangesloten winkels?

 

Wij voeren bedrijf in verzorgingsproducten voor dieren.

 

Alvast bedankt voor jullie reactie(s).

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Harpos,

 

Welkom op Higherlevel.

 

De voordelen zijn bekend; grotere afzetmarkt, marketing en (grote) stijging van de omzet.

Die voordelen kennen de winkelketens ook, dus komen er ook nadelen bij, zodat het niet noodzakelijkerwijs leidt tot het stijgen van je winst. Die ketens hebben de leveranciers voor het kiezen dus ze knijpen je met liefde helemaal uit. Dat moet ook wel, want hun eigen marge is vaak centenwerk door de vaak grote concurrentie op verkoopprijs.

 

Hoe moet je onderhandelen als je eenmaal over de vloer bent? Wat is het gemiddelde percentage van de inkoopprijs voor een keten?

Een gemiddelde is niet te geven en ook niet zinvol. Het gaat om de marge die jij kunt realiseren bij deze specifieke keten(s) met jouw specifieke product(en). Reken er vast op dat dit minder is dan je hoopt. Al het bij hun gaat om centen, waarom zouden ze jou dan dubbeltjes gunnen? Het is maar de vraag of er iets te onderhandelen valt en jou niet gewoon een prijs gedicteerd wordt.

 

Ik weet niet of je ook via andere kanalen verkoopt, maar als de ketens op prijs gaan concurreren met je andere verkoopkanalen, dan kan dat kannibaliserend werken. Als je via die andere kanalen een betere marge realiseert, dan boer je dus achteruit door in zee te gaan met deze ketens. Kijk dus goed of dit allemaal in je strategie past.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Beste Harpos,

Ben het volledig met Ron eens. Zaken doen met de grote winkelketens lijkt misschien mooi, maar draait voor de meeste bedrijven op een grote teleurstelling uit. Waarom richt je je niet volledig op de dierspeciaalzaken? Daar zijn de marges nog aantrekkelijk en wordt je (meestal) als leveranciers nog met enig respect behandeld. Daarbij denk ik dat de aantallen van jouw producten via de speciaalzaken misschien wel hoger zijn dan via de grote ketens.

Ik wens je suc7

HansB

Hans Bertram

te vinden op www.PowerFinance.nl voor Excel applicaties en www.BertramBolsius.nl voor trainingen en voordrachten

Link naar reactie
  • 0

Een groot gevaar dat vaak wordt onderschat is het potentieel en de macht van een grote keten. Als je product goed is, de omzet bij hun stijgt en je bedrijf dan niet in hetzelfde tempo meegroeit, loop je het gevaar, dat je na verloop van tijd 90% van je productie via hun verkoopt. En dan krijg je een probleem.

 

Ga er maar van uit, dat ze de productiekosten en je productiecapaciteit kennen.

 

Op het moment dat ze je grootste afnemer zijn, bepalen zij de prijs en als je dat niet accepteert, lig je eruit met een overcapaciteit van 90%. Accepteer je het, dan bepalen zij wat je eraan kunt verdienen en ben je als het ware "in loondienst" bij hun. Maar dan wel met alle risico's van een normale ondernemer.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Ja een bekende vraag. Ik worstel ook met zaken doen met grote ketens. Behalve de benaderbaarheid die soms lastig is, komt het neer op marges. In mijn branche, de meubelbranche, zijn de marges enorm. En omdat ik in Nederland produceer is het bijna niet meer te doen. En mijn prijs zo hoog dat de meubelzaken mee kunnen doen maar daarmee de prijs zo hoog dat je zelf je product niet meer kwijt kan via je eigen kanalen. Lastig.

 

Heb je er weleens aan gedacht om een tweede merk op te zetten. Dan verkoop je je eigen lijn via je eigen kanalen. En je tweede lijn via de keten? Dan kan je wellicht ook maatwerk leveren voor de grote keten?

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Hallo, ik ben onlangs benaderd door een grote keten die mijn product wil verkopen in 46 van hun winkels.

Ik wil dit heel graag doen, waarom ? Omdat ik wil groeien en trots ben op mijn product.

Binnenkort heb ik een eerste “meeting”, dit is allemaal nieuw voor me, en als ik bovenstaande lees krijg ik wel wat schrik, maar ik ga er naartoe zonder verwachtingen.

Ik ga hen voorstellen een “aparte collectie” aan te maken die enkel in hun winkels verkocht zal worden, ik ga deze zelf niet verkopen op mijn webshop.

Waar ik wel wat mee worstel dat is dus de prijs die zij gaan voorstellen, ga ik iets overhouden ?

Want ik ga mijn product, als ik met hen samenwerk, moeten laten produceren door een confectiebedrijf en/of anderen die eraan meewerken, want zij verwachten wel wat stuks.

Voor de levering aan zulke ketens, zit dit mee in hun prijs inbegrepen ?

Alvast bedankt !

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi ook ik heb hier ervaring mee zit een beetje in dezelfde branche ik mocht ook leveren maar heb dit niet gedaan buiten dat je eigen marche naar benden gaat, dwingen ze ook vaak een betalingstermijn af waar je echt niet vrolijk van word. ga dat ook maar eens financieren ik heb bedankt. ik haal mijn omzet voornamelijk uit buitenlandse groothandels (wel Europees) en dat gaat perfect, meer vraag dan aanbod, maar dat moet je eigen visie zijn natuurlijk !! Succes

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 91 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.