• 0

Lenen auto van particulier voor zakelijk gebruik

Beste forumleden,

 

Ik heb een auto op de zaak staan, maar voor zakelijk gebruik heb ik af en toe een extra auto nodig.

Deze kan ik lenen van iemand, die in loondienst is en een auto heeft voor particulier gebruik.

 

De vergoeding voor het gebruik van de auto is 0,40 per kilometer Het gaat om ongeveer 200 km per maand. Deze vergoeding trek ik af als zakelijke onkosten

De vraag die ik nu heb is hoe e.e.a. administratief en fiscaal geregeld moet worden.

- Moet de particulier mij een factuur sturen

- Moet de particulier de kilometervergoeding opgeven als inkomsten bij de belasting

 

Bij voorbaat dank voor jullie reactie

 

Hans v Dijk

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Hans,

 

Allereerst welkom op Higherlevel!

 

- Moet de particulier mij een factuur sturen

Moet niet, mag wel

 

- Moet de particulier de kilometervergoeding opgeven als inkomsten bij de belasting

Waarom zou jij je dat als ondernemer moeten afvragen?

 

Of is de particulier iemand in jouw persoonlijke kring toevallig?

 

Het enige juiste antwoord is "nee, want de kilometervergoeding van 40 cent is exact gelijk aan de kilometerkosten volgens de ANWB kilometerkosten calculator", dus er is geen sprake van inkomen, alleen van onkostenvergoeding.

 

...maar dan moet die kilometervergoeding natuurlijk wél kloppen met de ANWB kilometerkosten calculator. Is de kilometervergoeding namelijk te hoog dan loop je tegen 2 problemen aan: het meerdere is dan belast, en de auto is mogelijk niet verzekerd bij schade omdat er sprake is van verhuur.

 

Niet je vraag, maar hoe zit het met de verzekering van die eigenaar?

Als jij schade maakt, dekt zijn verzekering dan?

Goede vraag. De verzekering is niet van toepassing bij verhuur (casco schade is dan niet gedekt, WA schade wordt verhaald), en - ook als geen sprake is van verhuur - is de dekking mogelijk alleen gebaseerd op particulier gebruikt.

 

Mijn advies: gok niet op "dat regelen we wel na schade", maar speel open kaart en bespreek het vooraf met de betreffende verzekeraar

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Bijkomende vraag is dan mogelijk ook nog of je er als ondernemer zelf in rijdt of een werknemer gebruik laat maken van...

 

Is er een bemiddelaar in het spel?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 171 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.