Ga naar inhoud
Sidebar tonen Sidebar tonen

Functierollen

Geplaatst:

SylviaBos

Heeft iemand ervaring met het opzetten van functieprofielen waarbij er sprake is van het vervullen van meerdere rollen?

Ik bemerk dat onze organisatie met name gericht is op de inhoud, dus welke taken behoren toe aan een bepaald functie. Terwijl we streven naar zelfsturende teams waarbij medewerkers elkaar ondersteunen en vanuit verschillen rollen meebewegen in de organisatie afhankelijk waar de piek is.

Nogmaals, het opstellen van een functiehuis met functies op rolniveau's? Wie kan daarin ondersteunen?

Featured Replies

Geplaatst:

Hans van den Bergh

  • Moderator

Beste Sylvia, Welkom op HL. Jouw vraag lijkt meer geschikt te zijn voor de rubriek Vraag & Aanbod. Maar misschien kun je wat meer context geven, zoals: vanuit welke rol stel jij deze vraag?

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

Geplaatst:

Easy does it

Hi Sylvia,

 

Bij proces gestuurde organisaties kunnen medewerkers meerdere functies, rollen en taken combineren en uitwisselen.

Dus de vraag is welke pet draag jij vandaag en is het iedereen duidelijk?

Problematisch is als je gelijktijdig uit verschillende hoeken "prioriteiten" krijgt opgelegd terwijl je er maar één gelijktijdig kan uitvoeren.

 

In het verleden legde ik voor onze organisatie de "kritische" processen vast in processtroomschema's en beschrijvingen. Werkinstructies werden op de werkplek samengesteld en beheerd.

Van "bovenaf" werd alleen opgelet dat deze werkinstructies op elkaar en de procesbeschrijving aansloten.

Per processtap werd vastgelegd welke "Functionaris" een rol (taak) vervulde.

Een processtap was beslissen (akkoord; Ja/Nee) of uitvoeren.

 

Bij de Taak en Functieomschrijvingen verwees ik dan naar de procedures.

Zo werd duidelijk een koppeling gelegd tussen bedrijfsprocessen, verantwoordelijkheden en de T&F omschrijving van de medewerkers.

De niet in procedures vastgelegde taken vermelden we in de T&F omschrijving onder een kopje "Overige taken en werkzaamheden".

 

Daarnaast kun je een overzicht maken van vereiste vaardigheden en kennis per processtap (of taak).

Als je bijvoorbeeld vindt dat een technisch medewerker ook sociale en commerciële vaardigheden moet hebben als hij een technische taak op locatie bij de klant vervult kun je dat vastleggen.

Dit wordt dan opgenomen in beoordelingscriteria, T&F, opleidingsplannen medewerkers en klanttevredenheidsonderzoeken.

 

Allemaal PLOC (Plan, Lead, Organize, Control (or Check)).

Of volgens ISO "Zeg wat je doet en doe wat je zegt!".

Controleer dus of alle "eisen" voorvloeiende uit processen terugkomen in T&F, beoordelingen,opleidingsplannen en nieuwe jaarplannen.

 

Verder kun je niet alles vastleggen. Ik zei altijd

"Als het pand in de fik staat moeten we geen discussie hebben of pak een emmer in je T&F omschrijving staat."

(Dat zijn dan alle in redelijkheid te verwachten en vereiste werkzaamheden en taken.).

 

Succes!

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.