• 0

Functierollen

Heeft iemand ervaring met het opzetten van functieprofielen waarbij er sprake is van het vervullen van meerdere rollen?

Ik bemerk dat onze organisatie met name gericht is op de inhoud, dus welke taken behoren toe aan een bepaald functie. Terwijl we streven naar zelfsturende teams waarbij medewerkers elkaar ondersteunen en vanuit verschillen rollen meebewegen in de organisatie afhankelijk waar de piek is.

Nogmaals, het opstellen van een functiehuis met functies op rolniveau's? Wie kan daarin ondersteunen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Sylvia, Welkom op HL. Jouw vraag lijkt meer geschikt te zijn voor de rubriek Vraag & Aanbod. Maar misschien kun je wat meer context geven, zoals: vanuit welke rol stel jij deze vraag?

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Hi Sylvia,

 

Bij proces gestuurde organisaties kunnen medewerkers meerdere functies, rollen en taken combineren en uitwisselen.

Dus de vraag is welke pet draag jij vandaag en is het iedereen duidelijk?

Problematisch is als je gelijktijdig uit verschillende hoeken "prioriteiten" krijgt opgelegd terwijl je er maar één gelijktijdig kan uitvoeren.

 

In het verleden legde ik voor onze organisatie de "kritische" processen vast in processtroomschema's en beschrijvingen. Werkinstructies werden op de werkplek samengesteld en beheerd.

Van "bovenaf" werd alleen opgelet dat deze werkinstructies op elkaar en de procesbeschrijving aansloten.

Per processtap werd vastgelegd welke "Functionaris" een rol (taak) vervulde.

Een processtap was beslissen (akkoord; Ja/Nee) of uitvoeren.

 

Bij de Taak en Functieomschrijvingen verwees ik dan naar de procedures.

Zo werd duidelijk een koppeling gelegd tussen bedrijfsprocessen, verantwoordelijkheden en de T&F omschrijving van de medewerkers.

De niet in procedures vastgelegde taken vermelden we in de T&F omschrijving onder een kopje "Overige taken en werkzaamheden".

 

Daarnaast kun je een overzicht maken van vereiste vaardigheden en kennis per processtap (of taak).

Als je bijvoorbeeld vindt dat een technisch medewerker ook sociale en commerciële vaardigheden moet hebben als hij een technische taak op locatie bij de klant vervult kun je dat vastleggen.

Dit wordt dan opgenomen in beoordelingscriteria, T&F, opleidingsplannen medewerkers en klanttevredenheidsonderzoeken.

 

Allemaal PLOC (Plan, Lead, Organize, Control (or Check)).

Of volgens ISO "Zeg wat je doet en doe wat je zegt!".

Controleer dus of alle "eisen" voorvloeiende uit processen terugkomen in T&F, beoordelingen,opleidingsplannen en nieuwe jaarplannen.

 

Verder kun je niet alles vastleggen. Ik zei altijd

"Als het pand in de fik staat moeten we geen discussie hebben of pak een emmer in je T&F omschrijving staat."

(Dat zijn dan alle in redelijkheid te verwachten en vereiste werkzaamheden en taken.).

 

Succes!

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.