• 0

onjuiste statuten door fout notaris

Ik ben DGA van een B.V. Er was nog een medevennoot die inmiddels bestuurder af is omdat hij heel veel geld onterecht uit de B.V. getrokken heeft. Rechtszaken e.d. hebben geen zin gehad omdat de kosten voor de advocaat de pan uitrezen en achteraf bleek dat de rechtsbijstandverzekering niet toereikend was. De ex bestuurder is nog wel 50% aandeelhouder. Ik heb hem verzocht het aandelenkapitaal vol te storten maar dat weigert hij.

De B.V. is een flex B.V. en is eind 2012 opgericht. In de statuten staat vermeld dat het aandelenkapitaal vol gestort was ad 18.000 euro (ieder 9000 euro) en zo is dit ook bij de KvK ingeschreven. Het aandelenkapitaal was echter niet volgestort. Ik heb de medewerker van de betreffende notaris gevraagd hoe dit kan. Haar antwoord was dat dit bewust in de statuten is opgenomen om leveranciers het vertrouwen van garantie te geven. Het bestuur moest bepalen wanneer er daadwerkelijk gestort zou moeten worden. In ieder geval, zo waarschuwde ze, zal bij een faillissement dit bedrag direct opeisbaar zijn door een curator.

Nu is door het gegraai van de ex bestuurder de BV in zwaar weer gekomen. Ik heb volgens de statuten mijn gedeelte van het aandelenkapitaal volgestort en de ex bestuurder herhaaldelijk verzocht dat ook te doen omdat hij nog 50% aandeelhouder is. Hij weigert om diverse redenen, t.w. hij zegt dat in de statuten staat dat het al volgestort is en later zegt hij dat de statuten fout zijn.

Naar aanleiding daarvan heb ik contact opgenomen met de notaris en gevraagd hoe het nu zit. Hij deelde mede dat de medewerker die de statuten heeft opgesteld daar niet meer werkzaam is. Hij zegt ook dat er per abuis de tekst m.b.t. het verplichte volstorten in de statuten is blijven staan. Waarschijnlijk hadden ze de tekst van een niet flex B.V. niet aangepast. Ik vermoed dus dat de ex bestuurder ook contact heeft gehad met de notaris en zich nu beroept op het feit dat er een fout staat in de statuten. Ik heb hierna diverse mails gestuurd aan de notaris om te vragen wat er nu moet gebeuren. Ik heb 9000 euro volgestort wat compleet besteed is aan achterstallige facturen en de graaiende ex zakenpartner heeft niets gestort. Helaas verneem ik niets meer van de notaris. Heeft iemand hier op het forum een idee hoe ik hier mee om kan gaan? Ik heb zelf ook wat speurwerk verricht op het internet maar ik kom er niet uit.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

De notaris verklaart niet dat is volgestort. Dat doet de comparant, zie doc 4.

 

En de notaris waar we het nu over hebben heeft wel iets uit te leggen. Ongeacht wie verklaart of de 18.000 is volgestort, wordt van de notaris wel enige controle verwacht.

Het volstorten van kleine bedragen (paar euro) kan ook via een kasbetaling plaatsvinden en dan is de controle minder interessant. Bij 18.000 is de kasbetaling wat ongebruikelijk.

 

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Nogmaals... dit betreft alleen de volstorting. Er kan natuurlijk altijd nog op bestuurlijke aansprakelijkheid gelden, die pas na 20 jaar zal verjaren.
Zoals eerder geschreven ... per 1 oktober 2012 is de verplichte storting van het aandelenkaptitaal bij wet afgeschaft, juist door de komst van de flex-BV ... en daarmee is ook de bijzondere bepaling ten aanzien van de aansprakelijkheid van bestuurders bij het niet voldoen aan deze stortingsplicht komen te vervallen.
Bij wet is het afgeschaft, maar als de statuten bepaald dat € 18.000,- gestort dient te worden of gestort is, dan heb je daaraan te voldoen. De statuten bepalen de jaarrekening, niet de wet. De wet heeft uiteraard wel invloed, maar niet in dit geval.
Correct, maar we hebben het hier over de bestuurdersaansprakelijkheid inzake het volstorten van het aandelenkapitaal ... en die is komen te vervallen. Als in de statuten is overeengekomen dat iedere aandeelhouder haar aandeel op enig moment moet volstorten, dan is dat zo, maar bij in gebreke kan het bestuur daar niet meer aansprakelijk voor worden gesteld.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 201 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.