Ga naar inhoud
  • 0

Holding met onderliggende eenmanszaak

Newbee     1 0

Hallo,

 

Ik heb een aantal vragen waarover ik graag wat advies zou willen inwinnen:

 

Sinds 1 jaar heb ik een fin. holding met aandelen in een werk bv waarnaar ik een aantal management fee's heb gestuurd afgelopen jaar. Ik ben sinds de zomer 2017 niet meer actief voor de werk bv - maar de holding blijft wel aandelen bezitten.

 

Zie bijlage voor verdere toelichting op structuur.

 

Nu heb ik 2 interim klussen aangenomen en in samenspraak met mijn belastingadviseur besloten dat de holding de opdrachtgever wordt van deze klussen. Inachtnemende dat mijn aandelen in gevaar lopen bij aansprakelijkheid. Ook heb ik een beroeps- en bedrijfsaansprakelijkheid op de holding.

 

Om gebruik te kunnen maken van startersaftrek en andere fiscale regelingen stuur ik vanuit mijn nieuw opgerichte eenmanszaak facturen naar mijn eigen holding. De holding stuurt wederom facturen naar de opdrachtgevers voor de verrichte werkzaamheden.

 

Nu zit ik met de volgende vragen:

 

1. Waar moet ik (over het algemeen) rekening mee houden om in aanmerking te komen voor de fiscale voordelen?

 

2. Uit welke entiteit betaal ik reiskosten, etc. voor de opdrachten?

 

3. Dien ik statuten op te zetten voor de holding met bepaalde criteria?

 

4. Wat zijn verder nodige maatregelen om fiscaal voordeel te behalen?

 

5. Ik snap dat ik minimaal 1225uur moet draaien vanuit mijn eenmanszaak - alleen hoe kan ik dit het beste weerleggen?

 

6. Dien ik goedkeuring bij de belastingdienst aan te vragen?

 

7. Wat moet ik verder nog op letten?

 

Ik ben op zoek naar een (all-round) adviseur die mij als 'noobie' kan helpen om niet alleen boekhoud-technisch alle zaken op orde te hebben. Maar ook welke statuten, contracten of voorwaarden ik zou moeten hanteren tegenover opdrachtgevers.

 

Hopende dat iemand mij hierin kan ondersteunen. Aangezien ik, zoals iedere ondernemer, graag boetes of naheffingen wil voorkomen ben ik ook bereid om tegen een vergoeding een volledig advies af te nemen.

 

Alvast bedankt!

IMG_2037.thumb.JPG.5a5956957808e7f7ec4273d24b70d246.JPG

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0
Legend     4,7k 1 165

Jij ook Hallo, :)

 

Punt van belang in deze is:

 

Je kan niet ineens een eenmanszaak "oprichten" (om gebruik te maken van 'fiscale regelingen' van starters!) en facturen naar je holding sturen. Althans niet voor werkzaamheden voor dezelfde holding. De wetgever is ook niet helemaal gek, want zij hebben dit soort simpele fiscale trucjes onmogelijk gemaakt namelijk.

 

Dus datgene je "uitvoert" is dan (kennelijk) voor je holding.

Want die is opdrachtnemer, als ik het goed begrijp.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Moderator     17,4k 26 1853

Beste Loyal2kings,

 

Allereerst welkom op Higherlevel

 

Lang verhaal kort: dit gaat niet werken; zowel fiscaal niet als juridisch.

 

Fiscaal is het factureren van de eenmanszaak aan de holding onzakelijk, en heb je zo geen recht op de IB-voordelen (o.a. zelfstandigenaftrek, startersaftrek en MKB winstvrijstelling). Bovendien loop je kans dubbel belasting te betalen over de zelfde winst (zowel in Eenmanzaak als holding)

 

Juridisch werkt het niet omdat de aansprakelijkheid van de eenmanszaak niet afgedekt wordt door de holding, en al helemaal niet door die verzekering.

 

Kortom: het idee om zowel de kool (IB voordelen) als de geit (aansprakelijkheid) te sparen is leuk bedacht, maar werkt niet.

 

De oplossing is simpel: maak een keuze tussen beide: is beperken van het risico voor jou het belangrijkste, werk dan vanuit een BV (maar niet per sé vanuit deze holding: dat is risicotechnisch nog steeds onverstandig).

 

Is het operationele risico beperkt en/of goed verzekerbaar, werk dan vanuit je eenmanszaak met een goede verzekering (die je wellicht al hebt, maar je dan alleen nog moet omzetten naar de eenmanszaak toe)

 

Ik ben op zoek naar een (all-round) adviseur die mij als 'noobie' kan helpen om niet alleen boekhoud-technisch alle zaken op orde te hebben. Maar ook welke statuten, contracten of voorwaarden ik zou moeten hanteren tegenover opdrachtgevers.

 

Wat jij nodig heb is fiscaal, juridisch én risicotechnisch advies. Dat vind je zelden of nooit bij 1 persoon, laat staan bij 1 kantoor, maar wellicht kun je de adviseur wel vragen met wie hij of zij samenwerkt voor deze grotendeels complementaire diensten.

 


Zelf online je arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) samenstellen en afsluiten?

Maar wél met hulp van een adviseur als jij dat wilt? www.AOVzelfdoen.nl

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Verberg sidebar
  • Wie is er online?
    5 leden, 136 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 65.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.