• 0

Handelsnaam voeren "gelijkenis met ander bedrijf" Waar ligt de grens?

Ik gebruik al enige tijd een handelsnaam en domeinnaam welke eigenlijk een afkorting is van een bepaalde uitdrukking.

 

Bijvoorbeeld zoiets als: CRAW (Creating Awesomeness)*

Willekeurig voorbeeld, niet mijn echte handelsnaam.

 

Ik sta bij mijn klanten meer bekend als CRAW dan als Creating Awesomeness.

 

Nu zit ik er aan te denken om Creating Awesomeness te gaan voeren als bedrijfsnaam / registreren als handelsnaam omdat ik deze boodschap meer wil overdragen aan mijn klanten. Ik kan bijvoorbeeld het domeinnaam CreatingAwesomeness.nl overkopen, maar ga dit niet doen indien in de bedrijfsnaam toch niet kan voeren.

 

Natuurlijk even gecontroleerd op KvK naar de beschikbaarheid.

 

Daar bestaat wel een bedrijf / freelancer dat Studio Creating Awesomeness heet maar niet helemaal hetzelfde vakgebied beoefend. (en overigens aan online activiteit te zien niet erg actief meer is op die naam sinds 2012).

 

Naar mijn mening komen onze diensten niet echt overeen. Ik richt me op webdesign / vormgeving / en drukwerk realisatie. Hij of zij op ICT en vooral op software ontwikkeling / (web)applicaties. (gezien de website die bij bedrijfsnaam hoort)

 

Ik ben gevestigd in Noord Nederland, hij/zij in midden.

 

Overigens voert hij / zij onder het kvk nog wel wat andere handelsnamen, waaronder een site waarmee hij zij printables en clipart verkoopt (doe ik niet) en ze is fotograaf / verkoopt foto's. (ik doe het er soms bij maar profileer me niet als fotograaf).

 

Ik ben niet van mening dat klanten verward kunnen raken en dat hij/zij daar schade aan kan ondervinden als ik de handelsnaam voer. Mijn bedrijf is geheel anders van opzet en vormgeving. Wat de toekomstplannen van het andere bedrijf zijn (veranderen van diensten?) weet ik natuurlijk niet.

 

Is het verstandig om de handelsnaam te gaan voeren? Wat zijn de risico's / valkuilen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het is m.i. eerder de vraag of je de grens op moet willen zoeken. Ga eens lekker samen een kop koffie drinken...

 

...geen idee of een verklarende tagline of descriptor als verklaring van jouw handelsnaam ook opgevat kan worden als handelsnaam. Die zou je namelijk ook heel makkelijk kunnen laten vallen als een juridische strijd dreigt.

 

Wat zouden jullie beide vinden van een derde speler uit het zuiden van het land die actief wordt onder [afkorting-verklaringinwoorden.nl]?

 

Valkuil in mijn ogen is dat jullie klanten elk van beide nee zouden kunnen verkopen, terwijl jullie daar op een andere manier samen juist wijzer van zouden kunnen worden. :)

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij verspillen veel kleine ondernemers tijd aan bespiegelingen over merk- en handelsnaamrechten, en daarna zelfs hete luchtgevechten, terwijl ze geen van allen het budget hebben om hun merk ook echt juridisch te verdedigen.

 

Algemeen: kom niet in het vaarwater van grote jongen die wel dat budget hebben.

 

Maar ook: vermijd conflicten met andere kleine happersnappers. Bedenk iets origineels. En niet te bang zijn. ;)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reacties:

 

Zonder in details te treden, echt een verklarende tagline / descriptor is het niet en de naam is nog vrij origineel (een stuk origineler en beter dan Creating Awesomeness ). Omdat ik in onderhandeling ben over het domeinnaam, beter niet noemen.

 

Alleen toeval bestaat dat we vrijwel simultaan van elkaar met deze handelsnamen gestart zijn. In Nederland zijn er geen andere bedrijven met soortgelijke namen.

 

Het is zeker niet de bedoeling om een ander zijn merk te bespiegelen of de grens op te zoeken, juist niet. Mocht ik voor een andere handelsnaam gaan dan is de stap naar "Creating Awesomeness" een stuk logischer en schept dat minder verwarring.

 

Ga eens lekker samen een kop koffie drinken

Dat lijkt me een goed idee. Gewoon even pijlen hoe hij / zij daartegenover staat en wordt dat een probleem, laten varen en wat nieuws bedenken.

 

Wat zouden jullie beide vinden van een derde speler uit het zuiden van het land die actief wordt onder [afkorting-verklaringinwoorden.nl]

Dat hangt 100% af van het bedrijf en de doelstelling. Wanneer een geheel andere branche (in hoeverre dat zou passen) zou ik daar niet veel problemen mee hebben, zeker niet aangezien ik dan verklaringinwoorden.nl al geregeld heb. Wanneer het een concurrent is dan wordt het natuurlijk een ander verhaal.

 

Link naar reactie
  • 0

De grens ligt bij verwarring binnen de doelgroep waarbij ook de locatie een rol kan spelen maar bij webdesign en fotografie in combinatie met het klanten werven via Internet is die er waarschijnlijk nauwelijks.

Je hebt het over "vrijwel simultaan". Ik lees dan dat de andere partij eerder was en dat telt.

 

Soms gaat het er niet om of er echt verwarring zal ontstaan maar of de andere partij zich aangevallen voelt en dat is vrij snel aan de orde gezien de vele topics hier op Higherlevel.

 

Het allerbeste is natuurlijk om een handelsnaam te bedenken die ook als merk geregistreerd kan worden waarmee je niet in het vaarwater van andere spelers komt. SEO kan ook een rol spelen. Het op een na beste is je goed informeren, dat lijk je gedaan te hebben, het gesprek aangaan met een mogelijke bezwaarhebber en dan afspraken over bepaalde zaken maakt.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.