• 0

Commissie op factuur zetten

Beste leden,

 

 

Ik werk als zzp'er aan een aantal online marketing-klussen voor een ander bureau. Dit doe ik whitelabel: zij 'stallen' als het ware een drietal klanten bij mij. Nu is het zo dat twee van de betreffende drie klanten de factuur vanuit het bureau ontvangen. Ik factureer vervolgens dezelfde uren aan het bureau. De derde klant is er later bijgekomen en ontvangt de factuur direct via mij. Het ziet er dus als volgt uit:

[*]Klant A & B (10 uur) --> ontvangt factuur van bureau --> bureau ontvangt factuur van mij

[*]Klant C (10 uur) --> ontvangt factuur van mij

 

Nu heb ik met het andere bureau afgesproken er een commissie van 10% tegenover te zetten. Ik betaal het bureau dus 10% over de 20 uur die ik in totaal maak. Er is een situatie ontstaan waarin ik het bureau maandelijks een factuur stuur voor klant A en B, maar waarin zij vanaf deze maand commissie van mij ontvangen voor klant A, B én C.

 

Kan ik, met oog op efficiëntie, deze commissie vereffenen op mijn maandelijkse factuur (door er bijvoorbeeld een negatief bedrag op te zetten)? Of moet ik bijvoorbeeld een creditfactuur versturen/het bureau mij laten factureren voor de commissie?

 

Bij voorbaat dank!

 

Vriendelijke groet,

 

Jos van Baarlo

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom op het forum Jos!

 

Bij klant A&B zou je het direct op de factuur kunnen verrekenen, lijkt het meest efficiënt.

Maar voor klant C moet het bureau je toch een factuur sturen.

Dus kun je er ook voor kiezen het bureau voor alle drie de klanten tegelijk de commissie te laten factureren.

 

Link naar reactie
  • 0

Waarom moet het bureau de factuur voor commissie versturen?

 

Als ze ermee akkoord gaan mag je de commissie toch ook negatief op de andere factuur zetten (en goed verwerken in je administratie)?

 

Factuur is dan:

Uren * tarief voor klant a&b

Negatief comissie voor bureau voor klant a, b&c

 

Het is ook de vraag wat het bureau het liefste heeft.

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor jullie reacties, Rik99 en dArgent! Daar zit hem precies mijn vraag: mag ik doen wat Rik99 zegt of móet ik kiezen voor het protocol van dArgent? Ik kan het natuurlijk wel even met de klant afstemmen, maar wil dat zij er zo min mogelijk werk aan hebben.

Vriendelijke groet,

 

Jos van Baarlo

Link naar reactie
  • 0

Volgens de Belastingdienst:

 

Bemiddeling bij overeenkomsten

Bemiddeling kan voor de btw zowel een levering van goederen zijn, als een dienst. Dit hangt ervan af of de kopende en de verkopende partijen waartussen u bemiddelt, met elkaar in contact komen. Dit heeft dan gevolgen voor het bedrag waarover u btw berekent. En als u zakendoet met het buitenland, bepaalt de levering of de dienst in welk land u btw moet betalen.

 

Bemiddeling waarbij u een overeenkomst op eigen naam sluitAls u de overeenkomst op eigen naam sluit, werkt u als commissionair. Uw werkzaamheden gelden dan als levering of dienst. U werkt wel in opdracht, maar u brengt de kopende en de verkopende partij niet met elkaar in contact. U handelt dan alsof de goederen of diensten aan u geleverd worden.

 

De leverancier stuurt u een factuur voor de goederen of diensten. Vervolgens stuurt u een factuur aan uw opdrachtgever, de koper. Naast de prijs voor goederen of diensten, berekent u daarbij uw provisie. U berekent dan btw over het totale bedrag.

 

Bemiddeling waarbij andere partijen de overeenkomst sluiten

Bemiddelt u tussen 2 partijen die uiteindelijk met elkaar de overeenkomst sluiten? Bijvoorbeeld als makelaar? Dan gelden uw werkzaamheden als dienst. Voor deze dienst brengt u een vergoeding in rekening aan uw opdrachtgever. U berekent dan btw over deze vergoeding.

 

Buitenland

Bemiddelt u, al dan niet op eigen naam, voor transacties waarbij een buitenlandse ondernemer is betrokken? Dan gelden andere regels voor het berekenen van btw. Kijk hiervoor bij Goederen en diensten naar andere EU-landen en Btw berekenen als u zakendoet buiten de EU.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 158 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.