• 0

BTW / VAT over app-inkomsten

We gaan een (betaalde) app uitbrengen in de App Store en Google Play. Ons is bekend dat we over de inkomsten 30% moeten afdragen aan Apple, resp. Google. Ons is ook bekend dat over de netto opbrengsten wij als NL bv uiteraard de in Nederland vigerende vennootschapsbelasting meten betalen. Wat voor ons echter een schemergebied is, zijn de BTW/VATafdrachten (en ook mogelijke lokale belastingen) , temeer daar onze afzetmarkt zowel binnen de EU als erbuiten ligt. Onze vraag is tweeledig:

1. Dienen wij bovenop de commissie van 30% ook nog eens de BTW/VAT (en eventuele lokale belastingen) te betalen?

2. Wie administreert de onder 1. genoemde belastingen? Apple of Google, of wijzelf?

 

Wie brengt me licht in de duisternis?

Dank en groet,

tobii

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom op het forum tobil!

 

"We gaan een app uitbrengen"

Wie zijn "we"?

 

Is er al een ondernememing?

 

In ieder geval alles (ook) zelf goed administreren.

 

Ik zou een boekhouder zoeken als ik jou was, die kan al deze vragen voor je beantwoorden of de zaken regelen.

Link naar reactie
  • 0

We gaan een (betaalde) app uitbrengen in de App Store en Google Play. Ons is bekend dat we over de inkomsten 30% moeten afdragen.

Het hangt er ook vanaf wat voor 'inkomsten' je uit de app ontvangt.

Het klopt dat 30% van het aankoopbedrag van de app naar Apple gaat. Maar misschien heb je ook nog inkomsten uit een maandelijks abonnement of laat je mensen via iDeal of creditcard afrekenen voor een (fysiek) product binnen de app. Daar betaal je soms 15% over, soms kun je het zo inrichten dat je Apple helemaal geen deel hoeft te betalen.

Het is wel een uitzoekwerkje hoe je dit het voordeligst inricht en de regels veranderen regelmatig.

Zoals Roel al zegt is het beste om er zelf een dag uitzoekwerk aan te besteden.

 

Hou ook rekening met mensen die geld terug vragen omdat de app niet bevalt.

Dit is een bekend lastig punt om te verwerken in je boekhouding en BTW aangifte.

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Ik kan me voorstellen dat als je nog nooit met dit soort dingen hebt gewerkt, er veel tegelijk op je afkomt.

 

In het algemeen is het zo dat jij een consument het aankoopbedrag plus btw in rekening brengt. Als jij bijvoorbeeld een app voor 10 euro aanprijst, dan bestaat die 10 euro uit:

 

8,26 euro netto aankoopbedrag

1,74 euro btw

 

Je bent wettelijk verplicht in de winkel en in advertenties de inclusiefprijs te vermelden, dus 10 euro. (Als je alleen aan ondernemers verkoopt, dan mag je met de nettoprijs volstaan. Dan moet je wel zeker weten dat je alleen aan ondernemers verkoopt.)

 

In die 8,26 euro zit jouw inkoop verwerkt, waaronder de kosten die een portal (online store) rekent om jouw apps te verkopen. Die portal moet daar ook weer btw over rekenen. Hoe dat precies zit, weet ik niet, maar ik gok dat, omdat jij gegarandeerd een ondernemer bent (vanuit het oogpunt van de portal), de portal zijn servicekosten exclusief btw rekent. Laten we Googles voorbeeld overnemen: 30% servicekosten. De portal zal daar dus nog eens 21% bovenop doen: 1,21 × 30% = 36,3%.

 

Aan de portal draag je dus af: 36,3% van 8,26 euro = 3,00 euro. *

 

Hiervan is 0,52 euro btw.

 

In je aangifte voor je omzetbelasting verwerk je dat als volgt:

- Je draagt 1,74 euro btw af.

- Je vraagt 0,52 euro btw terug.

 

Het zou nogal een zooitje worden als jij de portal een factuur moet opstellen, de portal jou je 8,26 euro betaalt, de portal jou een factuur stuurt voor zijn diensten en jij de portal dan weer zijn 3,00 euro betaalt; in de praktijk komt het bij dit soort constructies daarom vaak voor dat de portal zijn kosten met jouw omzet verrekent, en de portal de enige is die een factuur aanmaakt en verstuurt (aan jou), waarin beide btw-bedragen worden vermeld. In dat geval ontvang je 7 euro (10,00 - 3,00) en ben je zelf voor de btw-afdracht verantwoordelijk (1,22 euro, want 1,74 - 0,52).

 

Of Google en Apple dat zo doen, weet ik niet, maar dan heb je nu in elk geval een beeld van hoe het zou kunnen gaan.

 

Als je net voor jezelf bent begonnen, is het Handboek Ondernemen van de belastingdienst best handig om door te lezen.

 

*) Als de portal in Nederland zit.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 197 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.