• 0

BTW verschuldigd over verlenen van dienst aan particulier buiten de EU?

Ben ik als ondernemer BTW verschuldigd als ik een dienst verleen aan een particulier die gevestigd is in een land buiten de EU? De dienst wordt in Nederland verricht.

 

Ik heb dit forum en verschillende andere websites geraadpleegd en de consensus is dat er geen BTW betaald hoeft te worden in bovenstaande situatie. Maar als ik de rekenhulp van de belastingdienst raadpleeg (https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/diensten_in_en_uit_het_buitenland/) dan kom ik uit op het volgende:

 

De dienst is belast in uw land. Als u een Nederlandse dienstverlener bent, moet u in Nederland btw-aangifte doen.

 

Bedankt voor jullie hulp!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Klopt helemaal.

 

Voor "B2C-diensten" is de hoofdregel inderdaad dat de dienst verricht wordt op de plaats waar de dienstverrichter is gevestigd.

In NL dus in dit geval (behalve als er sprake is van een vaste inrichting in een ander land, maar dat zal vast niet). En dan is gewoon BTW verschuldigd.

 

Voor sommige diensten is het natuurlijk anders (denk met name aan 'elektronische diensten'!), want die kunnen (soms) wel verricht worden daar waar de afnemer gevestigd is - en dan is er géén sprake van BTW (in Nederland), maar in een ander EU land (en als het buiten de EU is dus helemaal geen BTW zoals wij dat meestal kennen, behalve misschien in Noorwegen of Switzerland en dergelijke landen....).

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reactie. Ik zie op heel veel websites en verschillende reacties op topics op dit forum staan dat diensten verleend aan particulieren in landen buiten de EU (zoals de VS) niet of met 0% BTW belast zijn. Dit is dan dus echt onzin?

 

Is het een goede regel om aan te houden dat voor elke normale dienst (de uitzonderingen zoals bijvoorbeeld een elektronische dienst daargelaten) die in Nederland verricht wordt aan een particulier waar ook ter wereld altijd belast is met 21% BTW?

 

Link naar reactie
  • 0

Is het een goede regel om aan te houden dat voor elke normale dienst (de uitzonderingen zoals bijvoorbeeld een elektronische dienst daargelaten) die in Nederland verricht wordt aan een particulier waar ook ter wereld altijd belast is met 21% BTW?

 

De hoofdregel (dus geen "goede" en ook geen "slechte" regel, maar gewoon de wet...) is zoals geschreven dat wanneer er sprake is van B2C de dienst dan in het land van de dienstverrichter plaatsvindt.

 

In NL worden diensten met 21% belast (soms ook met 6% - maar dat zal hier waarschijnlijk niet spelen, neem ik aan...).

 

Ik weet verder niet wat voor dienst je verricht, maar het zou zomaar inderdaad kunnen dat jouw benadering handig is.

(Er zijn echter dus ook wel uitzonderingen. Het e.e.a. afhankelijk van de precieze situatie.)

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Het lastige met diensten en BTW is dat er in de afgelopen 10-15 nogal wat wijzigingen zijn geweest.

 

In jou openingsbericht staat de juiste tool om te gebruiken en te bepalen waar de dienst belast is.

 

Veel "forumdeskundigen" kennen ook het onderscheid tussen goederen en diensten niet goed of vergissen zich hierin. De btw regels voor levering van goederen kunnen totaal anders zijn dan voor de levering van diensten. Dat komt omdat het bij de btw wetgeving in de kern draait om de vraag waar de plaats van levering is. de hoofdregel is dat btw daar wordt geheven waar is geleverd. Bij goederen is de plaats van levering bijna altijd duidelijk en in het land van de afnemer en als dat buiten de EU is dan geen btw heffing.

 

Bij dienstenlevering is het vaak minder duidelijk waar de plaats van levering is en is (steeds) vaker de levering niet in het land van de afnemer. Zeker door de komst van internet en op afstand kunnen werken zal tegenwoordig steeds vaak de dienst door de leverancier uitgevoerd worden op zijn eigen werklocatie dus in het land van de leverancier i.p.v. het land van de afnemer.

de wetgeving hieromtrent is nog in beweging de regels rond digitale diensten zijn ook pas dit jaar aangepast.

 

Kortom als je diensten levert buiten Nederland doe je er goed aan de ontwikkelingen goed te volgen en bij nieuwe klanten altijd de tool te gebruiken om te bepalen waar de btw belast wordt.

Link naar reactie
  • 0

 

 

behalve misschien in Noorwegen of Switzerland en dergelijke landen....).

 

 

Voor electronische diensten aan B2C geldt in Noorwegen dat leverancier btw berekent, en afdraagt.via VOES. Voor niet electronische diensten B2C die remote geleverd kunnen worden, geldt er reverse charge.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 266 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.