• 0

Privé opnamen uit EMZ nu schuld aan BV?

Hallo allemaal,

Alvast bedankt voor het lezen van dit bericht. Er is veel interessants te lezen op dit forum, maar ik heb nog geen antwoord kunnen vinden op mijn specifieke vraag.

 

In februari 2016 heb ik mijn eenmanszaak omgezet in een BV via een geruisloze inbreng. Op dat moment bracht ik €150.000 aan eigen vermogen in wat ik de jaren daar voor heb opgebouwd met de EMZ. Nu is het moment daar dat ik dit privé wil opnemen. Mijn boekhouder is al maanden op de hoogte van mijn plannen en heeft mij al die tijd gezegd dat ik dit bedrag zonder probleem kan opnemen. Nu ik bijna alles rond heb zegt hij opeens dat ik nog voor tienduizenden euro’s aan schuld heb aan de BV die nu ingelost moet worden!

In de specificatie is te zien dat dit, naast veel kleinere zakelijke kosten die hij onterecht heeft aangemerkt als privé, grotendeels privé opnamen zijn die ik in de periode 2013-2015 heb gebruikt om van te leven (bij EMZ heb je natuurlijk geen salaris). Ik heb nooit meer geld opgenomen dan er in de EMZ zat, ik leef niet op grote voet en de IB is altijd netjes betaald. Hoe kan het dat hij deze opnamen ziet als een privé schuld, eerst aan de eenmanszaak, en nu dus aan de BV?! In gesprek met de boekhouder word ik niets wijzer ??? Hij zegt bv ook dat Inkomstenbelasting een privé uitgave is. Ik snap niet wat hij daar mee bedoelt.

 

Alvast bedankt voor jullie vakkundige meedenken!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Hier heb ik letterlijk naar gevraagd, zijn antwoord: ‘nee die €150.000 is van jou, maar je hebt voor de IB 2015 een lening van de BV gekregen (€40.000). Die moet toch een keer afgelost worden, en omdat je nu geld op wil nemen leek het me een goed moment dit nu te doen.’ Hij wil me geen gelijk geven dat het ingebrachte kapitaal alvast naar beneden bijgesteld had kunnen worden.

Ah, ik begin het een beetje te begrijpen, maar ik denk ook dat de boekhouder gelijk heeft. Het heeft simpelweg te maken met de verschillende manier waarop vermogen in de eenmanszaak en vermogen in de eenmans-bv wordt behandeld. En bij een eenmanszaak kun je nu eenmaal iets meer 'rommelen' in de zin dat je privévermogen tijdelijk 'in de zaak' kunt stallen.

 

Voorheen zal het simpelweg zo gegaan zijn dat je al of veel van je vermogen in de zaak liet zitten. Op het moment dat je dan (privé) een (forse) belastingaanslag kreeg, werd dat betaald van je zakelijk vermogen. Dat werd dan overigens wel geadministreerd als een privéopname.

 

Al het vermogen dat er op het moment van de geruisloze overgang naar de bv was is blijkbaar omgezet in vermogen van de bv (hetzij als aandelenkapitaal, hetzij als agio, etc). Nu is het vervelende natuurlijk dat op het moment van de overgang nog niet duidelijk was wat je belastingaanslag over je laatste jaar was. Daar is dan ook blijkbaar geen rekening mee gehouden door alvast dat bedrag buiten de boeken van de bv te houden. Een ander nadeel is dat veel boekhouders beginnen met uitstel aanvragen, in plaats van aan de slag. Daardoor kan het zijn dat je inderdaad pas in 2017 de aanslag krijgt van 2015.

 

Met die aanslag van 2015 had je twee dingen kunnen doen. (1) je had die gewoon privé kunnen betalen of (2) je kunt die van je zakelijk vermogen betalen. Blijkbaar is het tweede gebeurd. En dat is op zich niet zo gek. Als je namelijk altijd je aanslagen van het zakelijk vermogen van je eenmanszaak hebt betaald, zul je ook in dit geval de aanslag van het zakelijk vermogen van je eenmans-bv hebben betaald. Maar omdat een BV geen eenmanszaak is, is dat waarschijnlijk via een zogenaamde R/C-lening gegaan. Per saldo is er dan dus nog 110K uit de zaak te halen.

 

Overigens betekent dit ook dat het eigenlijk helemaal niets uitmaakt of je een bv hebt of nog steeds een eenmanszaak had gehad. Ook met een eenmanszaak had je die aanslag van het eigen vermogen van de zaak betaald, waardoor er ook in dat geval nog steeds maar 110K beschikbaar was geweest na betaling van de aanslag via een privéopname. Die 150K is dus inderdaad volledig van jou, maar in alle gevallen was is de belastingaanslag een privélast die je uit dat bedrag moet betalen, ongeacht je ondernemingsvorm.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Als er bij een geruisloze inbreng 150k eigen vermogen in de eenmanszaak zit, dan wordt dit, zonder kennis van zaken over de mogelijkheden, geheel omgezet in aandelen en eventueel agio. Anders gezegd: het zit vast in je BV als eigen vermogen.

 

Wat bij de inbreng hád gemogen en ook hád moeten gebeuren is de optie verzilveren waarbij je van die 150k de nog te betalen belastingen over de voorgaande jaren als schuld van de BV aan jou laat staan. Daardoor wordt het eigen vermogen van de BV niet 150k maar 110k. En heeft de Holding BV een schuld aan jou van 40k, precies om de IB uit je eenmanszaak tijdperk te voldoen.

 

Voorwaarde is wel dat de IB-schuld al bestaat. Klopt Rachids opmerking dat er ten tijde van de omzetting nog geen aanslag IB 2015 was?

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.