• 0

Nieuw topic bpm (Belasting voor Personenauto's en Motorrijtuigen)

Een ingewikkeld vraag. Boekhouder heeft me verkeerd geadviseerd waardoor ik nu waarschijnlijk bpm moet betalen.

Als volgt: in maart zijn we gestopt met de onderneming vof (man vrouw). Mijn vrouw is in loondienst gegaan. Ik ben als eenmanszaak door gegaan. Op dat moment was er een Lopende leasecontract voor de bestelauto. En helaas nog 25 dagen voor rest bpm. Boekhouder heeft ons toen verteld ons als vof uit te schrijven en de bestelbus te verhuren aan de nieuwe zaak gezien die daar ook benodigd was. Paar maanden later heb ik voldoende geld kunnen sparen om lease contract af te lossen. Nu een week later krijg ik bericht van belastingdienst dat de wegenbelasting omhoog zal gaan en rest bpm verschuldigd ben indien er geen zakelijke gebruik is. Nu mijn vraag hoe kan ik ervoor zorgen dat ik niet restbpm moet betalen voor die 25 dagen. Bewijs van verhuur tonen of overeenkomst opstellen van overname door de nieuwe zaak. Ik kan de auto nu verkopen. Is de verkoop via de vof handig of via de eenmanszaak?

 

Het is ingewikkeld maar het is erg zuur als ik bpm moet betalen voor die 25 dagen terwijl hij altijd zakelijk is gebruuikt. Ik hoop dat iemand tips heeft voor mijn situatie.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Er was een vof met een bestelauto

De vof is ontbonden en de activiteiten of een deel daarvan zijn in een eenmanszaak voortgezet.

De bestelauto gaat over naar de eenmanszaak en wordt zakelijk gebruikt.

Dat kan dan toch geen probleem opleveren?

 

Wat u in ieder geval niet moet doen is de bestelbus naar privé halen en aan de eenmanszaak verhuren. Een bewijs van verhuur opstellen bewijst het privé-karakter van de bestelauto voor 100% en daarmee de BPM en de hogere mrb.

 

Van een definitieve overheveling van de bestelauto naar privé is nog geen sprake aangezien de aangifte IB, zowel van de vof als van de eenmanszaak, pas volgend jaar gaat plaatsvinden. Er valt nog wat te corrigeren.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Als aanvulling op Cosara, het is als eenmanszaak onvermijdelijk dat het kentekenbewijs van de auto op jou achternaam komt te staan. Maar binnen de regels voor de inkomstenbelasting heb je de keuze om de auto als prive of zakelijk te etiketeren op het moment van aanschaf. (in dit geval overgang van VOF naar eenmanszaak)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 55 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.