• 0

Vraag over afschrijven

Hallo allen,

 

Ik heb een vraag over hoe ik iets moet afschrijven. Mijn compagnon en ik hebben beide een eenmanszaak. Bij een fotozaak hebben wij een nieuwe camera gekocht, de factuur staat op mijn naam. Mijn compagnon heb ik direct 50% gefactureerd.

 

Nu is mijn vraag of ik het volledige bedrag moet/mag afschrijven of slechts de helft omdat ik de andere helft aan mijn compagnon heb gefactureerd. Weten jullie dit?

 

Ik hoor het graag!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nu is mijn vraag of ik het volledige bedrag moet/mag afschrijven of slechts de helft omdat ik de andere helft aan mijn compagnon heb gefactureerd.

Aangezien u maar voor de helft eigenaar bent van het roerende goed - de camera - moet u afschrijven over uw aandeel in het gedeelde. In uw geval de helft van het aankoopbedrag ex btw, gedurende minimaal vijf jaren of 60 maanden vanaf de aankoopdatum. Het investeringsbedrag kunt u ook maar voor de helft meenemen in de berekening van de KIA.

 

Ik wil u wel adviseren om, door middel van een getekende overeenkomst, afspraken te maken over het beheer, het onderling gebruik en (op termijn) de verkoop van de camera.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het een ongelukkige constructie.

De (oorspronkelijke) factuur staat op naam van 1 eenmanszaak en er is sprake van een ondeelbaar bedrijfsmiddel.

Je kunt de camera niet door tweeën hakken. Een aankoop van 1 camera door 2 eenmanszaken lijkt me dan ook niet mogelijk.

 

Investeringsaftrek is uitgesloten als het bedrijfsmiddel door eenmanszaak A is aangeschaft om hoofdzakelijk ter beschikking te stellen aan eenmanszaak B.

Niet dat dit de bedoeling was, maar een ambtenaar bij de Belastingdienst kan het wel zo zien.

 

Kortom, het is een constructie die vragen kan oproepen.

Hoe doe je het bv met de BTW verrekening?

 

U heeft het over uw compagnon, waarom dan niet een v.o.f.?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik kwam er vandaag achter dat het gezamenlijk bezitten van iets een gemeenschap heet.

 

De wet regelt wel het een en ander, maar laat ook veel ruimte voor onderlinge afspraken. Je kunt titel 7 van boek 3 van het BW bekijken om te zien wat er al standaard is geregeld, al ziet het er allemaal vrij voor de hand liggend uit. (Het wordt hooguit spannend als er een schuldeiser bij een van jullie op de stoep staat, want die heeft dan mogelijk recht op een deel van de gemeenschap.)

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 142 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.