• 0

Fiscaal partner

Hallo allemaal,

 

Ik heb in voorafgaande aangiftes inkomstenbelasting mijn broer als fiscaal partner aangemerkt. Nu wil ik dit de komende jaar niet meer en wil ik mijn zus als fiscaal partner aanmerken dit levert mij namelijk mee voordeel op.

 

Ze voldoet net als mijn broer de voorwaardes om fiscaal partner te zijn.

 

Mag ik zomaar mijn zus als fiscaal partner aanmerken ipv mijn broer die voorafgaande 2 jaren fiscaal partner was?

 

Alvast bedankt,

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Chang, welkom op ondernemersforum Higherlevel.

 

Je stelt m.i. (mijns inziens) een heel bijzondere vraag.

 

Met jouw vorige onbeantwoorde vraag meegenomen twee zeer specifieke vragen, die ongetwijfeld om een uitgebreidere introductie of aanvullende informatie vragen.

 

In het vorige topic noemde je een boekhouder, wat zegt deze nu?

 

Ben je ondernemer/zelfstandige?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Dan begrijp ik zoveel als dat jullie als meerderjarige kinderen 'boven de zaak' wonen. Meer een vraag die je direct aan de Belastingdienst of toch aan een adviseur zou moeten stellen...

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Is de belastinddienst-site hier niet duidelijk genoeg over?

 

U staat met meerdere personen ingeschreven

Als u met meerdere personen op hetzelfde adres staat ingeschreven, moet u kijken met wie van hen u aan de hoogste voorwaarde voor fiscaal partnerschap voldoet.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/relatie/fiscaal_partnerschap/meerdere_fiscale_partners/meerdere_fiscale_partners_tegelijkertijd

 

Maar:

U voldoet met meerdere personen aan dezelfde voorwaarde

Als u met meerdere personen tegelijkertijd aan dezelfde voorwaarde voor fiscaal partnerschap voldoet, bent u met geen van deze personen fiscale partners.

 

U kunt nog wel met 1 van deze personen fiscale partners zijn als u met deze persoon aan 1 van de andere voorwaarden voldoet.

 

Het is dus zelfs zo dat als je voldoet met je broer en met je zus volgens dezelfde voorwaarde, je geen fiscaal partner kunt zijn, tenzij je met één van de twee aan een van de andere voorwaarde voldoet.

(en die kans lijkt mij klein)

 

Dan zul je dus ook moeten kijken of de voorgaande jaren wel een correcte aangifte gedaan is.

 

Link naar reactie
  • 0

Dat zal toch niet echt spelen hier, lijkt mij.

Deze regel kan natuurlijk wel gelden:

*) U bent samen eigenaar van een eigen woning waarin u allebei woont.

 

Maar nogmaals... als dat samen met zus en broer is dan geld er dus maar 1 voorwaarde en is er, omdat er meerdere personen aan dezelfde voorwaarden voldoen, geen fiscale partner.

 

Link naar reactie
  • 0

Dus als ik het goed begrijp kon/kan ik geen fiscale partner zijn met mijn broer aangezien mijn zus dezelfde voorwaardes heeft. Dus ik kan ook niet zomaar van fiscale partner 'wisselen'

 

Dan is het toch raar dat de fiscus mijn aangifte goedkeurt aangezien ik al een definitieve aanslag heb gekregen.

Link naar reactie
  • 0

Als EN broer EN zus aan dezelfde voorwaarde voldoen (zoals gezamelijk bezit en bewoning huis met zijn 3en) dan kunnen beiden zus of broer geen fiscaal partner zijn (tenzij je met één van de twee nog aan een andere voorwaarde voldoet).

 

De voorgaande aangiftes zouden dan ook niet correct zijn. De reden dat ze "goedgekeurd" zijn is omdat de belastingdienst niet actief gecontroleerd heeft of er nog een andere persoon aan de voorwaarden zou voldoen. Maar bij controle zou je dus een groot probleem kunnen krijgen omdat er onterecht een fiscaal partner is opgegeven.

 

Natuurlijk wel raar dat de boekhouder dit niet geconstateerd heeft maar zoals je zelf al aangeeft heeft deze geen kennis van deze materie. Misschien tijd om een fiscalist te raadplegen over de risico's die je nu loopt.

 

Link naar reactie
  • 0

Chang, verzorgt deze boekhouder jullie privé aangiftes én alle aangiftes van de VOF waar je of jullie kennelijk in loondienst zijn?

 

En wie heeft het (voordeel)rekenwerk uit jouw openingsbericht dan gedaan?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 126 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.