• 0

Automatische incasso vraagjes

Hoi,

 

Wij zijn bezig om automatische incasso te mogen doen. Zijn al een heel eind (contracten liggen voor m'n neus), maar ik zit nu een beetje vast. interpay.nl is hardstikke vaag (je moet echt weten hoe automatische incasso's in z'n werk gaan, wil je snappen wat ze bedoelen) en mijn bank heeft mij blijkbaar niet zo goed geïnformeerd toen ik in gesprek was over auto-incasso (ik had zelf wel ideeën erbij en zij bevestigten dat). Ook zoeken hier op het forum geeft niet echt een oplossing: m'n vragen krijg ik niet of nauwelijks beantwoord.

 

Omdat als ik bij de bank langs wil ik weer een afspraak moet maken met m'n druk bezette account manager hoop ik dat hier een stel bedrijven zitten die mijn, relatief simpele, vragen kunnen beantwoorden. Hier onder op een rijtje.

 

- Ik moet hoogst waarschijnlijk 'I-Connect Internet' hebben (voor I-Connect-FTP had je een dedicated cisco router nodig... lekker is dat ;)). Maar dan moet je 'modules' kiezen. Ik kan kiezen uit (of allebij): "Betalen en ontvangen" en "Import / Export"; dat eerst is afaik bedoelt voor auto-incasso (zo las ik het in de brochures), maar die tweede? Heb ik dat nodig? Waar dient het voor?

 

- Ik lees continue over een 'opdrachtbrief' en dat ik deze, naast dat-ie bij m'n batch zit, ook naar m'n bank moet sturen. Wat is die 'opdrachtbrief'? Het klinkt namelijk nogal vervelend (alsof het iets op papier is en het dus op papier naar de bank toe moet... wat iritant is als je de rest elektronisch aanlevert).

 

- Ook lees ik over ClieOp. Ik weet nu wel wat het is (document formaat waarin je het aanlevert), maar aangezien wij eigen administratie software gebruiken zal ik het schrijven van een ClieOp document in moeten bouwen. Echter is de omschrijving op interpay.nl enkel technisch, geen voorbeelden of iets, heeft iemand voor mij misschien een voorbeeld? Dat zou heel fijn zijn (en een heleboel verduidelijken)!

 

Bedankt voor het beantwoorden,

 

Jochem

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

ik moet zo gaan, maar even snel, bij welke bank ga je het regelen?

ik doe het nl via postbank en import/export klinkt beetje bekend. ;)

komt erop neer dat je via import een cliop bestand kan importeren naar een postbank programma, die kan je dan bekijken via de programma en vervolgens kan je hem via inbel verbinding naar postbank sturen.

 

als je heel veel moet incasseren is het automatisch maken van een cliop bestand heel handig, maar mocht het niet zoveel zijn, dan kan je eventueel 'met de hand' betaalopdrachten invoeren in een programma van de bank.

Link naar reactie
  • 0

We zitten bij de ABN Amro. Ik heb deze vraag ook op een ander forum lopen en ook daar hoorde ik dat ze de incasso opdrachten via hun bank opgaven. Mij is verteld dat ik het direct via interpay moet doen, niet via de bank (door de bank is mij dat dus verteld, waar ik kort geleden even langs ben geweest).

 

Jochem

Link naar reactie
  • 0

Mij is verteld dat ik het direct via interpay moet doen, niet via de bank (door de bank is mij dat dus verteld, waar ik kort geleden even langs ben geweest).

 

Dat is uiterst vreemd. Vrijwel alle (niet mega-)bedrijven doen zoiets via hun bank, juist omdat die de software hebben die het gebruikersvriendelijk kan maken (online banking etc.). Eerlijkgezegd heb ik nog nooit van iemand gehoord dat direct met interpay gewerkt moest worden voor zoiets... ik zou het ff driedubbelchecken met de abn!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Om hoeveel incasso's gaat het? Voor zover ik weet krijg je van elke bank software om de opdrachten in te voeren en uit te lezen. Het FTPen van je opdrachten gaat ook via een connectie met je bank. Interpay verwerkt de opdrachten uiteindelijk.

 

Sommige banken hebben webbased interfaces, wij werken via de Rabo met off-line pakket en FTP. Om problemen te voorkomen hebben we een apart modem voor het FTPen van Cliop bestanden naar de bank.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

ik doe mijn incasso's ook gewoon via de bank en niet direct met Interpay. En dat is allemaal vrij simpel en klinkt lang niet zo ingewikkeld als wat jij allemaal vraagt. Ik zit zelf bij de Rabobank en als ik vragen heb weten de mensen bij de bedrijvenbalie mij altijd verder te helpen en hoef ik dus niet per se weer een afspraak te plannen met mijn accountmanager. Dus bel eerst met een andere medewerker van de bank voor je je drukbezette accountmanager belt om een afspraak te maken!

www.hulpplus.nl -groot assortiment hulpmiddelen en comfortproducten!

www.krukkenexpert.nl - kleurrijkste assortiment loopkrukken.

www.flaneerstokken.nl - grootste EN mooiste wandelstokken!

www.slaapvitaal.nl - vitaal wakker worden!

www.1miljoenboeken.nl voor alle schrijvers en boekenliefhebbe

Link naar reactie
  • 0

Wij hebben dagelijks zo'n 200 à 300 autom. incasso's lopen, via postbank en rabobank. Makkelijkste wat je kunt doen is met de postbank in zee gaan. Dat heeft een gemakkelijk sw-pakket om mee te werken en je hebt zowel bank- als postbank.

 

Postbank rekening openen, incl autom. incasso en telebankieren. Je krijgt dan het zakelijke pakket. Een incasso opgeven werkt dan net als een betaal opdracht opgeven: Kies de klant, bedrag en voer omschrijving in. Het verschil met een normale betaalopdracht is dat je incasso opdrachten moet verzamelen in een 'batch'. Die batch verstuurt je naar de giro en voila... met gem. 3 werkdagen staat het geld op de rekening.

 

Info en voorbeelden over hoe je zelf een batch in clieop formaat in elkaar moet zetten heb ik wel voor je, mail me maar dan wil ik je wel verder helpen. jbokkers@mgbv.nl

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Wij hebben, omdat we met hetzelfde probleem worstelden, een online dienst gemaakt waar je alleen een klanten/ledenadministratie hoeft in te voeren en up-to-date te houden. Met onze streetdanceschool (www.studio-efde.nl) hebben we ook iedere maand vrij veel incasso's.

 

Wij versturen vervolgens tijdig je automatisch incasso's en acceptgiro's. Ook kunnen wij zien of er een automatisch incasso gestorneerd (niet gelukt) is en we maken dan automatisch een acceptgiro-herinnering aan. De andere software hiervoor dekt vaak alleen een deel van het proces. Bij ons heb je in 1 keer alles. Geen I-connect of administratiepakket nodig en ook niet op de vervaldatum alles regelen, dat doen wij dan voor je. Kosten: 12 ct per post en verder niets.

 

Misschien is het een goed alternatief; kijk eens op onze site:

www.mcsystems.nl. Daar staan ook onze contactgegevens. En sorry voor de reclame maar ik heb er al heel veel grijze haren van gekregen dus ben ook best enthousiast over wat we hebben gemaakt.

 

Met vriendelijke groet,

 

Iemke Becker (ibecker@mcsystems.nl)

Iemke Becker

 

http://www.mcsystems.nl

http://www.studio-efde.nl

maken van joomla!-sites en hosting

http://www.open-source-cms.nl

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Het ligt er volgens mij aan bij welke bank je zi. Wij zitten bij de ABN Amro bank en voeren het gewoon via internet bankieren in. onder het kopje Incasso's

 

Met interpay heb je dan bijna niets te maken. Je krijgt alleen een brief van Interpay als een incasso niet lukt.

 

Met vriendelijke groet

 

Roland Vegt

http://wwww.6.12 Outsourcing.nl

Link naar reactie
  • 0

Reactie op Roland

 

Ja, er zijn banken die via hun internet-banking toestaan om automatisch incasso posten in te voeren maar Fortis doet dit niet en bovendien heb je dan toch je administratie op 2 verschillende plekken in 2 verschillende databases (als je niet alle posten 1 voor 1 hoeft in te voeren). Ik vond het omslachtig en tijdrovend. We hebben maandelijks te maken met ca 20 mutaties dus ik kon mijn clieops niet 'recyclen'.

 

Interpay verstuurt info over storno's (niet geslaagde automatisch incassos) per brief of datacom in Verwinfo-formaat. Al met al een heel gepuzzel om te kijken wie er nu uiteindelijk niet betaald heeft. Daarom hebben we ook daar in de interface rekening mee gehouden en worden de stornering-klanten ook automatisch met een acceptgiro herinnerd aan de betalingsverplichting. We hebben ca. 5% storneringen iedere maand en dat kostte enkele uren om uit te zoeken wie er nu geld verschuldigd is (op basis van reknr. van de storno zoeken in je administratie pakket ging niet, allemaal een uniek nr geven is ook heel veel werk). Als je je tijd goed kan gebruiken dan zoek je naar een eenduidige en volledige oplossing of niet soms?

 

 

Iemke Becker

 

http://www.mcsystems.nl

http://www.studio-efde.nl

maken van joomla!-sites en hosting

http://www.open-source-cms.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.