• 0

DGA-loon en vennootschapsbelasting bij een Private Limited Company in Estland

Goedemiddag,

 

Ik doe voornamelijk internationale business en doe nu alles nog via een eenmanszaak, echter wil ik graag meer vanuit het buitenland werken en op termijn NL helemaal verlaten. 

Nu zit ik te kijken om via e-resident in Estland te vestigen en dan daar een Private limited op te zetten. Dit is zeer eenvoudig en snel te regelen. 

 

Echter is het mij niet duidelijk of ik met zo'n bedrijf in Estland ook vast zit aan het DGA loon en VPB hier in NL. Ik ben Nederlander, woon momenteel in Nederland, werk wel veel vanuit het buitenland, maar ben gewoon ingeschreven in NL. Een BV houdt me tegen ivm DGA verplichting, maar eenmanszaak vind ik niet meer juist met een stuk directe aansprakelijkheid. 

 

Heeft iemand ervaring met het hebben van een Estland Company of andere Limited buiten NL en het verplichte DGA loon. Volgende de wet in Estland hoef je geen inkomen uit de company te halen en mag je alles herinvesteren zonder belasting te betalen. Ik heb het geld de komende jaren ook helemaal niet nodig, omdat ik daarnaast nog andere inkomsten bron heb. 

 

Moet ik DGA loon eruit halen?

Moet ik NL VPB betalen?

Of kan ik gewoon lekker ondernemen en zolang ik er niks uithaal is het allemaal prima. 

 

Alvast bedankt. 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Erik,

 

Allereerst welkom op Higherlevel

 

19 uur geleden, Erik1990 zei:

Moet ik DGA loon eruit halen?

 

Zolang jij en je bedrijf feitelijk gevestigd zijn in Nederland moet je een gebruikelijk DGA loon toepassen en hierover loonbelasting afdragen. De buitenlandse rechtspersoon wordt dan fiscaal gelijkgesteld aan een BV

 

19 uur geleden, Erik1990 zei:

Moet ik NL VPB betalen?

Idem...

 

19 uur geleden, Erik1990 zei:

Of kan ik gewoon lekker ondernemen en zolang ik er niks uithaal is het allemaal prima. 

 

Nee. Wil je niets meer met de Nederlandse fiscus te maken hebben op een niet strafbare manier, dan zul je moeten emigreren. 

 

Quote

 

maar eenmanszaak vind ik niet meer juist met een stuk directe aansprakelijkheid. 

 

 

Wat voor soort internationale business doe je  en welke  soort "aansprakelijkheid" bedoel je hier?  

 

Een rechtspersoon is geen  "verlaat de gevangenis zonder betalen"-kaartje namelijk : de bescherming werkt alleen goed als je aantoonbaar genoeg hebt gedaan om de continuïteit van je bedrijf te waarborgen,  je geen onverantwoorde risico's hebt genomen en je geen verplichtingen bent aangegaan waarvan je op dat moment al wist (of had kunnen weten) dat je ze niet na kon komen.

En de meeste contractuele aansprakelijkheid of beroepsfouten zijn goed verzekerbaar. Kijk dus eerst of dat mogelijk is: wellicht hoef je dan niet over te stappen op een rechtspersoon en kun je ook de fiscale voordelen van de IB ondernemer behouden: dat scheelt al snel € 10.000,- aan fiscaal voordeel dat je bij de Limited niet meer hebt. 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Erik,

 

Zoals Norbert al schreef wordt jouw probleem niet opgelost met een buitenlandse vennootschap.

Daar komt nog bij dat je dan ook met Estlandse regelgeving te maken krijgt en dus dubbele administratieve verplichtingen, zoals bv het doen van belastingaangifte in Estland.

Nu zal er wel een belastingverdrag tussen NL en Estland zijn waardoor de vennootschap niet in beide landen belasting hoeft te betalen.

Maar als je geen Estisch kunt lezen/schrijven en niet bekend bent met de Estse regelgeving, is het misschien nog niet zo gemakkelijk om zo'n aangifte correct in te vullen. Dan moet je dus weer een Estse adviseur/tussenpersoon inschakelen die dat voor je regelt.

 

Ik weet niet wie je cliënten zijn, maar als ik zaken wil doen met een Nederlandse bedrijf dat een voor mij onbekende buitenlandse rechtsvorm heeft, geeft dat geen vertrouwen. Ook daar zou ik rekening mee houden.

 

Succes, Odeon

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.