• 0

Aangifte IB

Beste allen,

 

Dit jaar voor het eerst bezig met mijn belastingaangifte als ondernemer (eenmanszaak). Ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven bij onderstaand.

Ik heb niet helder hoe ik mijn eigen ondernemingsvermogen uitreken. Waarschijnlijk een domme vraag. want op google lees ik duidelijk: ov = activa-kortlopende schulden.

Ik zal hieronder mijn begin en eindbalans zetten met fictieve bedragen. Hoop dat iemand mij op weg kan helpen.

Alvast heel erg bedankt voor het meekijken en jullie advies.

 

Balans 31-12-2017

Activa

Inventarissen 5000

Voorbelasting 500

BTW rc nog ontvangen 1500

Voorraadrekening 3000

 

Passiva

Prive opn en stortingen 10000

BTW afdragen 250

 

 

 

Balans 31-12-2018

Activa

Inventarissen 4500

Bank 100

Debiteuren 700

Voorbelasting 350

Voorraadrekening 9000

 

Passiva

Prive opn en stortingen 15000

BTW RC 250

Crediteuren 500

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dank voor de toevoeging!

Ik kom dan aan EV 2018 = 21000

Als ik dat invoer in mijn aangifte, zegt het systeem vd belastingdienst:

 

"Controleer de balans. Aan het einde van het boekjaar moet het totaal van de passiva € 21.000 gelijk zijn aan het totaal van de activa € 14.650"

Mijn winstberekening klopt uiteindelijk nu wel, conform mijn winst en verliesrekening.

Ergens maak ik dus nog steeds een fout?

 

 

Balans 31-12-2017

Activa

Inventarissen 5000

Voorbelasting 500

BTW rc nog ontvangen 1500

Voorraadrekening 3250

 

Passiva

Prive opn en stortingen 10000

BTW afdragen 250

 

 

 

Balans 31-12-2018

Activa

Inventarissen 4500

Bank 100

Debiteuren 700

Voorbelasting 350

Voorraadrekening 9000

 

Passiva

Prive opn en stortingen 13900

BTW RC 250

Crediteuren 500

Link naar reactie
  • 0
7 minuten geleden, KEJA zei:

Passiva

Prive opn en stortingen 13900

BTW RC 250

Crediteuren 500

Wat doet die Privé opname en stortingen op je balans????

En die horen ook niet als zodanig op de balans van 2017 te staan.

 

Bij passiva moet je EV eind 2018 staan + schulden.

 

Wat is Voorbelasting op de Activa? Heb je dat niet samen al verrekend in de "Te betalen BTW Q4" ??

Ook die Voorbelasting in 2017 begrijp ik dan niet.

Heb je in januari 2018 nu 250 afgedragen voor Q4 of heb je 250 terug gekregen (250 afdracht - 500 voorbelasting) ???

 

Kans bestaat dus dat je het vorig jaar ook al verkeerd hebt gedaan.

 

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Rik · zei:

Wat doet die Privé opname en stortingen op je balans????

En die horen ook niet als zodanig op de balans van 2017 te staan.

Privé opnames en Privé Stortingen  worden op de eindbalans opgenomen als passiva als onderdeel van het Eigen Vermogen ... in die heb je nodig in de aangifte Inkomstenbelasting.

In de openingsbalans worden de rekeningen Privé opnames en Privé stortingen in de rekening Eigen Vermogen opgenomen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
6 minuten geleden, Cosara zei:

Privé opnames en Privé Stortingen  worden op de eindbalans opgenomen als passiva als onderdeel van het Eigen Vermogen ... in die heb je nodig in de aangifte Inkomstenbelasting.

In de openingsbalans worden de rekeningen Privé opnames en Privé stortingen in de rekening Eigen Vermogen opgenomen.

Ja, maar dat is dus ook de reden waarom ik denk dat de EV van 2017 niet goed is. Als er alleen maar storting en opname op de balans staat, waar staat dan de werkelijke EV voor 2017 en 2018?

 

Ze zijn dus inderdaad 'onderdeel' van de EV maar horen zeker niet als aparte balanspost op de (eind)balans te staan (tenzij onderdeel van de EV-posten). Het is dus wel mogelijk ze apart op te nemen voor de duidelijkheid maar dan altijd onder de EV (zodat je deze in de beginbalans weer samen kunt voegen tot EV begin). Dat zie ik in het voorbeeld hier dus niet.

 

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Rik · zei:

Als er alleen maar storting en opname op de balans staat, waar staat dan de werkelijke EV voor 2017 en 2018?

Geen idee.

Het probleem met dit soort cryptische puzzels, bestaande uit een paar hypothetische getallen en vage omschrijvingen, is dat er geen zinnig antwoord valt te geven, omdat essentiële gegevens ontbreken. Een verspilling van tijd en energie dus.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor jullie advies en tips, en het meekijken. Het geeft mij meer inzicht in elk geval.

Vorig jaar was ik nog geen ondernemer voor de belastingdienst, alleen voor de omzetbelasting. Dus dit is het eerste boekjaar, eerste aangifte.

W.b. voorbelasting , btw rc etc:

- balans 2017:

Voorbelasting 500: is niet meer meegenomen in Q4 van 2017, stond dus nog open einde boekjaar 2017

BTW afdragen hoog: 250: niet meer meegenomen in Q4 van 2017 stond dus nog open einde boekjaar 2017

BTW rc nog ontvangen 1500: is van omzetbelasting aangifte Q4 wat nog terug moet ontvangen worden van belastingdienst in Q1 van 2018

 

Zo ook 2018 ;)

 

Link naar reactie
  • 0

Sorry, maar dan begrijp ik het nog niet. Voorbelasting is niet iets wat op een balans staat. Dat bedrag moet bij de btw-aangifte verrekend worden met te betalen btw. Dan krijg je één bedrag aan te betalen (of te ontvangen) btw voor dat q4 kwartaal. Dat bedrag moet op de balans staan. Btw is ook geen 'rc' (rekening courant) rekening.

 

Verder mis ik nog steeds de EV op eind balans 2018.

 

En als jij in 2017 geen ondernemer voor de ib-belasting was, waarom heb je dan een balans in 2017? Je begin balans op 2018 is dan toch gewoon 0 en je hebt dingen ingebracht? (Dit weet ik verder niet zeker)

 

Maar Prive storting en opname in 2017 bestaan in ieder geval niet want toen was je geen ondernemer voor de ib. Alleen je inventaris, voorraad en btw schuld/tegoed neem je mee naar 2018 (of breng je in).

 

 

Link naar reactie
  • 0

We hebben destijds de inrichting van ons account in e boekhouden laten checken door de boekhouder.. Dus ook de grootboekrekeningen. Ik denk dat als ik dit zo lees hij  daar wat snelheidsfouten in heeft gemaakt.

Al onze rekening zitten in elk geval in E boekhouden. mijn winst en verlies rekening klopt wel, maar die balans is gewoon echt niet makkelijk ;)

Dank voor jullie advies.  Ik ga met mijn boekhouding naar de boekhouder, want het gaat mij net iets teveel boven mijn pet.

in 2017 overigens balans opgemaakt, heb ik toen met terugwerkende kracht in E boekhouden ingevoerd voor de volledigheid. 

 

Dank nogmaals voor jullie hulp.

Link naar reactie
  • 0
6 minuten geleden, Rik · zei:

Sorry, maar dan begrijp ik het nog niet. 

Aangezien woorden, uitdrukkingen en cijfers over elkaar heen buitelen, valt er ook niets te begrijpen.

 

Gebrek aan (vak)kennis is geen schande, want alles is met vallen en opstaan te leren, maar KEJA zou er op dit moment goed aan doen om met de hele administratie naar een boekhouder te gaan, die dan alle woorden en cijfers in de juiste kolom op de juiste plaats kan zetten, met uitleg over het hoe en waarom. Die uitleg is wel belangrijk, want anders is de portemonee de enigste Indicator die vertelt hoeveel geld het bedrijf waard is.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
5 minuten geleden, KEJA zei:

mijn winst en verlies rekening klopt wel, maar die balans is gewoon echt niet makkelijk ;)

Het wordt een stuk makkelijker als iemand vertelt hoe de samenhang in elkaar steekt ... met de juiste uitdrukkingen en de juiste cijfers.

 

Laat  je ons weten hoe het afloopt?

... dat “aflopen” in positieve zin. :classic_tongue:

 

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 54 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.