Jump to content
Ronald Rijerkerk

Fiscale Oudedagsreserve (FOR) afbouwen

Recommended Posts

Beste Guru's,

Ik heb een vraagje over de FOR. Ik heb nu 12 jaar een eenmanszaak en  op dit moment een bedrag in de FOR zitten.

Nu zat ik er aan te denken om de FOR langzaam af te bouwen. (zodat het zwaard van Damocles :P niet meer boven mijn hoofd hangt)

Nu mijn voorbeeld:

Stel ik ga dit jaar 2000 euro in dit ZZPPensioen stoppen EN ik laat de FOR met 2000 euro afnemen.

Klopt het dan dat:

1. De winst wordt vermeerderd met 2000 euro (door afname FOR)

2. Ik deze 2000 euro als kosten mag opvoeren als zijnde Inkomensvoorziening?(bij Inkomsten Belasting) Dus mijn Inkomen uit werk en woning wordt verlaagd. Dus dat ik daardoor minder belasting betaal.

Met name dat laatste (2) vind ik interessant. Het 1e  snap ik al. (denk ik :) )

Alvast bedankt!

Volgens mij heb ik mijn antwoord en mag hier een slotje op (of verwijderen)😊

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/fiscale_reserves/oudedagsreserve

U kunt uw oudedagsvoorziening regelen door bijvoorbeeld de aankoop van een lijfrente bij een verzekeraar. De oudedagsreserve neemt af als u voor (een deel van) de reserve een lijfrente aankoopt. Het bedrag waarmee de reserve afneemt, is belastbare winst. Daar staat tegenover dat u de premie voor de aangekochte lijfrente kunt aftrekken.

Dag Ronald, 

Dat is de juiste informatie inderdaad. Voor de goede orde: zonder lijfrente kan de FOR niet vrijwillig afnemen. 

Bedenk je wel dat een lijfrente storten van 2k vrij zinloos is als het daar bij blijft.

Groet

Joost

Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Posted (edited)

Ik heb een iets andere maar gerelateerde vraag voor de experts.

In 2016 heb ik mijn FOR flink afgebouwd door 37000 in een ZZP pensioen te storten. Dit ZZP pensioen is een lijfrente vorm. Voor dat zelfde jaar heb ik 37000 aan lijfrente premie opgegeven bij de aangifte IB. Heb ik dit op de juiste manier gedaan, of had ik bij het afstorten rekening moeten houden met mijn jaarruimte?

Alvast bedankt voor de reactie!

Edited by Jackster

Welkom Jackster,

Een lijfrentestorting, waarbij de (F)OR met hetzelfde bedrag afneemt, staat los van jaar- en reserveringsruimte.
Daar hoef je dus geen rekening mee te houden.

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Goede morgen Lex,

Pfffew! Ik heb vannacht zitten zoeken, maar kon er niet helemaal uitkomen. Hoewel ik door een aantal threads op dit forum wel iets minder zenuwachtig werd. Bedankt voor je (snelle) antwoord!

Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.