Ga naar inhoud
  • 0

Facturen inboeken zonder bankuittreksels

Hallo, 

Wij zijn super kleine vzw die haar eigen boekhouding doet.

Recentelijk sloot mijn collega een tijdelijke rekening van de vzw af, zonder nu nog bij bankuittreksels te kunnen.

Er zijn verkoopfacturen die ingeboekt zijn zonder tegenboeking, omdat wij niet in bezit zijn van die bankuittreksels. 

Hoe moeten wij die facturen nu verder verwerken in onze boekhouding? 

 

Alvast bedankt voor de reacties. 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
3 uur geleden, Zonnelied zei:

Recentelijk sloot mijn collega een tijdelijke rekening van de vzw af, zonder nu nog bij bankuittreksels te kunnen.

Er zijn verkoopfacturen die ingeboekt zijn zonder tegenboeking, omdat wij niet in bezit zijn van die bankuittreksels. 

Een tegenboeking (debet-credit) is er altijd.

Volgens het Belgische Genormaliseerd Rekeningstelsel :

400 Handelsdebiteuren - 700 Verkopen

 

bij ontvangst op de bankrekening:

560 Rekeningcourant - 400 Handelsdebiteuren

 

Zonder bankuittreksels blijft de tweede inboeking voorlopig achterwege.

 

 

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

bij ontvangst op de bankrekening:

560 Rekeningcourant - 400 Handelsdebiteuren (dit kan alleen enkel gebeuren obv een bankuittreksel)

 

Zonder bankuittreksels blijft de tweede inboeking voorlopig achterwege.  Inderdaad,  dat komt momenteel voor in onze boekhouding, hoe kunnen wij dat boekhoudkundig oplossen zonder dat die rekeningen open blijven staan. Want je moet toch op een bepaald moment die rekening sluiten ???

Link naar reactie
  • 0

Als je niet meer bij de bankafschriften kunt komen dan zou je nog kunnen proberen of de bank deze wil verstrekken. Als ook dat niet lukt dan kun je de bij en afschrijvingen zo goed als mogelijk wel proberen te boeken op het bankboek. Je moet dan wel even een goede notitie aanmaken voor je administratie dat je dus niet meer kunt beschikken over de bankafschriften en dat je de meest mogelijke moeite hebt gedaan om daar nog aan te komen (met de bewijzen van de bank zoals e-mail e.d.).

 

Hopelijk kun je op die manier je bankboek wel compleet maken dat er geen gaten in vallen.

Met alleen ontvangen en betaalde facturen is dat niet zo moeilijk (omdat je de inkoop- en verkoopfacturen hebt). Maar met eventuele andere bedragen kan dat een lekkere puzzel zijn.

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Rik. 

Weet je of dit conform de boekhoudkundige regels is?  Het gaan om 5 verkoopfacturen. 

Iemand stelde voor dat als een gift te boeken, want het geld is van de ene rekening op andere rekening overgeboekt. 

 

 

Kent iemand een betaalbare boekhouder? 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
38 minuten geleden, Zonnelied zei:

bij ontvangst op de bankrekening:

560 Rekeningcourant - 400 Handelsdebiteuren (dit kan alleen enkel gebeuren obv een bankuittreksel)

 

Zonder bankuittreksels blijft de tweede inboeking voorlopig achterwege.  Inderdaad,  dat komt momenteel voor in onze boekhouding, hoe kunnen wij dat boekhoudkundig oplossen zonder dat die rekeningen open blijven staan. Want je moet toch op een bepaald moment die rekening sluiten ??? 

Als je zeker weet dan de betalingen zijn gedaan, dan boek je deze af zonder bewijs in de vorm van een bankuittreksel.  Met een toegevoegd memo weet je ook na jaren nog wat er aan de hand is geweest.

 

Maar waarom zou je geen bankuittreksels kunnen opvragen en ontvangen ... banken zijn verplicht om deze gegevens voor jaren te bewaren.

aangepast door Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
22 minuten geleden, Zonnelied zei:

Weet je of dit conform de boekhoudkundige regels is?

Hihi, nou ja, het is natuurlijk niet conform de boekhoud regels :classic_smile:

Want daar heb je 'bewijzen' voor nodig van de afschriften dus.

 

Maar ik ga er vanuit dat je op dit moment een saldo hebt in de boekhouding voor die bankrekening. Als je dan gewoon de bekende inkoopfacturen en verkoopfacturen als betaling en ontvangst boekt waarvan je weet dat die op die rekening gedaan zijn dan hou je een saldo over. Dat zou precies het saldo moeten zijn dat naar die andere rekening geboekt is. Op die manier heb je sluitende bedragen waarmee je aannemelijk kunt maken dat dat ook daadwerkelijk de af- en bijschrijvingen zijn geweest voor die rekening. Als je dan ook nog even dat goed documenteert met e.v. een e-mailtje van de bank dat ze de afschriften niet kunnen reproduceren, lijkt me dat wel voldoende 'bewijs' voor het geval je ooit een controle krijgt.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Verberg sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

    Button 1
  • Wie is er online?
    14 leden, 368 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.