Jump to content
Zonnelied

Facturen inboeken zonder bankuittreksels

Recommended Posts

Hallo, 

Wij zijn super kleine vzw die haar eigen boekhouding doet.

Recentelijk sloot mijn collega een tijdelijke rekening van de vzw af, zonder nu nog bij bankuittreksels te kunnen.

Er zijn verkoopfacturen die ingeboekt zijn zonder tegenboeking, omdat wij niet in bezit zijn van die bankuittreksels. 

Hoe moeten wij die facturen nu verder verwerken in onze boekhouding? 

 

Alvast bedankt voor de reacties. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 uur geleden, Zonnelied zei:

Recentelijk sloot mijn collega een tijdelijke rekening van de vzw af, zonder nu nog bij bankuittreksels te kunnen.

Er zijn verkoopfacturen die ingeboekt zijn zonder tegenboeking, omdat wij niet in bezit zijn van die bankuittreksels. 

Een tegenboeking (debet-credit) is er altijd.

Volgens het Belgische Genormaliseerd Rekeningstelsel :

400 Handelsdebiteuren - 700 Verkopen

 

bij ontvangst op de bankrekening:

560 Rekeningcourant - 400 Handelsdebiteuren

 

Zonder bankuittreksels blijft de tweede inboeking voorlopig achterwege.

 

 

 

 


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Share this post


Link to post
Share on other sites

bij ontvangst op de bankrekening:

560 Rekeningcourant - 400 Handelsdebiteuren (dit kan alleen enkel gebeuren obv een bankuittreksel)

 

Zonder bankuittreksels blijft de tweede inboeking voorlopig achterwege.  Inderdaad,  dat komt momenteel voor in onze boekhouding, hoe kunnen wij dat boekhoudkundig oplossen zonder dat die rekeningen open blijven staan. Want je moet toch op een bepaald moment die rekening sluiten ???

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je niet meer bij de bankafschriften kunt komen dan zou je nog kunnen proberen of de bank deze wil verstrekken. Als ook dat niet lukt dan kun je de bij en afschrijvingen zo goed als mogelijk wel proberen te boeken op het bankboek. Je moet dan wel even een goede notitie aanmaken voor je administratie dat je dus niet meer kunt beschikken over de bankafschriften en dat je de meest mogelijke moeite hebt gedaan om daar nog aan te komen (met de bewijzen van de bank zoals e-mail e.d.).

 

Hopelijk kun je op die manier je bankboek wel compleet maken dat er geen gaten in vallen.

Met alleen ontvangen en betaalde facturen is dat niet zo moeilijk (omdat je de inkoop- en verkoopfacturen hebt). Maar met eventuele andere bedragen kan dat een lekkere puzzel zijn.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt Rik. 

Weet je of dit conform de boekhoudkundige regels is?  Het gaan om 5 verkoopfacturen. 

Iemand stelde voor dat als een gift te boeken, want het geld is van de ene rekening op andere rekening overgeboekt. 

 

 

Kent iemand een betaalbare boekhouder? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
38 minuten geleden, Zonnelied zei:

bij ontvangst op de bankrekening:

560 Rekeningcourant - 400 Handelsdebiteuren (dit kan alleen enkel gebeuren obv een bankuittreksel)

 

Zonder bankuittreksels blijft de tweede inboeking voorlopig achterwege.  Inderdaad,  dat komt momenteel voor in onze boekhouding, hoe kunnen wij dat boekhoudkundig oplossen zonder dat die rekeningen open blijven staan. Want je moet toch op een bepaald moment die rekening sluiten ??? 

Als je zeker weet dan de betalingen zijn gedaan, dan boek je deze af zonder bewijs in de vorm van een bankuittreksel.  Met een toegevoegd memo weet je ook na jaren nog wat er aan de hand is geweest.

 

Maar waarom zou je geen bankuittreksels kunnen opvragen en ontvangen ... banken zijn verplicht om deze gegevens voor jaren te bewaren.

Edited by Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 minuten geleden, Zonnelied zei:

Weet je of dit conform de boekhoudkundige regels is?

Hihi, nou ja, het is natuurlijk niet conform de boekhoud regels :classic_smile:

Want daar heb je 'bewijzen' voor nodig van de afschriften dus.

 

Maar ik ga er vanuit dat je op dit moment een saldo hebt in de boekhouding voor die bankrekening. Als je dan gewoon de bekende inkoopfacturen en verkoopfacturen als betaling en ontvangst boekt waarvan je weet dat die op die rekening gedaan zijn dan hou je een saldo over. Dat zou precies het saldo moeten zijn dat naar die andere rekening geboekt is. Op die manier heb je sluitende bedragen waarmee je aannemelijk kunt maken dat dat ook daadwerkelijk de af- en bijschrijvingen zijn geweest voor die rekening. Als je dan ook nog even dat goed documenteert met e.v. een e-mailtje van de bank dat ze de afschriften niet kunnen reproduceren, lijkt me dat wel voldoende 'bewijs' voor het geval je ooit een controle krijgt.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept