• 0

Merkbeleving: waar staan voorbeelden, cases, bronnen, links...

Producten, merken, diensten, veel loopt tegenwoordig in elkaar over.

 

Ik zie twee (grote) trends tegenwoordig> GEMAK (CONVENIENCE) en KEUZESTRES door te veel, en een overkill aan keuzes die een mens tegenwoordig moet maken . Als ontwerper / ondernemer zie ik oplossingen in de vorm van 'beleving', ervaringsecomonie of hoe je het noemen wil. Thematisch (combinaties van) producten / diensten aanbieden, heeft volgens mij goede perspectieven.

 

De mij bekende literatuur (Kapferer) van de auteurs die Twalevel hieronder noemt beschrijft vnl. grote (internationale) bedrijfscases.

 

>> Zijn er ondernemers hier (op HL) die willen delen in hun kennis/ervaring met het gebruik van beleving bij het aanbieden van hun diensten / producten?

 

 

 

p.s.: Omdat het originele bericht "heeft iemand goede links / bronnen over merkbeleving?" niet echt duidelijk was heb ik het aangepast

dpid.nl | onderscheidend ontwerp
tagtika.com | onze tool & methode om snel en doelgericht kernwaarden te bepalen

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

...heeft iemand goede links / bronnen over merkbeleving?

 

Daar bestaat een bibliotheek vol van. Kijk eens naar de boeken van Giep Franzen, Rik Riezebos en Jean-Noël Kapferer. Waar ben je naar op zoek?

 

Of kijk op Brand Channel. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

  • 0

http://www.indora.nl/mambo/images/stories/Downloads/innovatie%20beleveniseconomie.pdf

Over de Belevenis economie gaat dit o.a..

 

Een vriendin van mij heeft aan de Heineken-experience gewerkt vanuit het bedrijf http://www.dst.nl/. Meer voorbeelden, vooral uit Nederland vind je hier : http://www.dst.nl/ned/html/frameset_projecten.html

  • 0

Hey Dirk Pieter,

 

Interessante vraag. Ik moest meteen denken aan een lezing van Poiesz waar twee maand geleden bij geweest ben. Hij ziet drie ontwikkelingen die consumenten gedrag in de weg staan:

- motivatie (vb; bij verzekering laag, aanschaf van auto hoger)

- capaciteit (heb je de kennis om goede verzekering aan te schaffen)

- gelegenheid (heb je de tijd om je overal in te verdiepen?)

 

Als oplossing ziet hij de Virtual Guardian Angel (VGA).

Dit is een organisatie die veel diensten kan leveren/inkopen voor haar klant, de consument. Zij weten veel, heel veel van hun klanten en nemen de aanschaf van zaken waar de klant of geen tijd voor heeft, geen motivatie of capaciteit uit handen.

 

Poiesz ging in zijn voorbeelden heel ver en kon zich voorstellen dat zijn VGA op een disdagmiddag zal meedeelen dat hij de week daarop een neiuwe auto krijt. De VGA heeft voor jouw de auto ingeruild, en een nieuwe uigezocht en dit was het juiste moment om het te doen, ivm afschrvijging en dergelijke.

 

Ik vind dit nog onvoorstelbaar, maar het zet je wel aan het denken.. Een andere benadering dan waar jij het over hebt, maar niet minder interessant.

 

De PDF van deze presentatie is hier te vinden: http://www.markeys.nl/file_download/8

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    0 leden, 51 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.