• 0

Straat wordt autovrij gemaakt; schadeclaim mogelijk??

Dag allemaal,

 

Ik zit met een probleem.

Mijn ouders hebben al meer dan 30 jaar een goed lopende

chinees restaurant in Enschede. Een jaar geleden heeft de gemeente besloten onze straat autovrij te maken. Vanaf 1 mei is onze straat dan ook daadwerkelijk autovrij gemaakt, waardoor we een enorme inkomstenderving hebben, doordat onze gasten die graag chinees eten willen afhalen de straat niet meer in kunnen rijden en in onze naaste omgeving weinig parkeergelegenheid is.

 

Vooraf waren wij al tegen het besluit van de gemeente Enschede om de straat autovrij te maken...maar een echt bezwaar hebben we niet ingediend.

Nu is mijn vraag.....is het nu mogelijk om achteraf een schadeclaim bij de Gemeente Enschede in te dien wegens omzetderving?

 

Ik hoop dat u mij kan helpen.

 

Sushi

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

ik heb absoluut geen verstand van de regels enzo, maar is het niet een idee te zoeken naar een nieuwe vestiging, waar wel eenvoudig met de auto gekomen kan worden, en de kosten van de verhuizing (eventueel ook het verschil als het huren duurder wordt) op het gemeente te verhalen?

want ik begrijp nu dat je om een schadeclaim wil vragen, maar dat betekent niet dat er meer bestellingen komen en ze zullen ook niet voor altijd vergoeding geven....maar als jullie een nieuwe ruimte vinden verdienen jullie wel hopelijk weer genoeg en wie weet kunnen jullie de kosten voor de verhuizing enzo laten vergoeden door de gemeente....wel eerst kijken of jullie vergoeding kunnen krijgen, voordat jullie verhuizen naar een nieuwe ruimte.

Link naar reactie
  • 0

ik heb absoluut geen verstand van de regels enzo, maar is het niet een idee te zoeken naar een nieuwe vestiging,

 

Denk niet dat sushi dat leuk zal vinden..... na 30 jaar lang een goedlopend restaurant te hebben en dan "effe" wat anders zoeken

 

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij kun je geen aanspraak maken op planschade ( dat is in principe wat je vraagt) als je niet tijdens de inspraakronde of schriftelijk expliciet bezwaar hebt gemaakt. Wel kun je kijken of in de inspraakronden er voldoende inspraak is geweest voor jullie en andere ondernemers in de buurt over de parkeergelegenheid in de buurt. Als jullie alleen maar 'kant en klare' plannen voorgeschteld hebben gekregen 'ter goedkeuring' kun je nog een balletje opgooien. Niet over planschade, wel over meer parkeervoorzieningen.

 

Daarnaast kun je natuurlijk ook heel expliciet communiceren dat je nog steeds goed bereikbaar bent, en waar in de burut er allemaal (gratis) geparkeerd kan worden om bij jullie wat af te halen. Grote opvallende plakletters achter je raam bijvoorbeeld of folderen aan het begin van de straat. Je ziet het wel vaker als een straat open ligt: 'Winkel X bereikbaar via Jansstraat' of iets dergelijks.

 

En bezorgservice, kun je dat beter aan de man brengen/uitbuiten?

Link naar reactie
  • 0

Dag anna,

 

Verhuizen is altijd een optie geloof ik.

Heb er nog nie echt overnagedacht, aangezien het pand waar we zitten van mijn ouders is. Maar ik snap waar je naar toe wil. :)

Ze zullen nie altijd een schadeclaim geven.....maar beter iets dan niets.

Ik kan me niet voorstellen dat wij dan gewoon pech gehad hebben, als de gemeente van deze belachelijke maatregelen meent.

 

Er moeten toch meer ondernemers zijn, die in dezelfde situatie als ik heb gezeten? Hoe hebben jullie het opgelost?

 

sushi

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Nonex,

 

Wij zijn ons ervan bewust dat wij natuurlijk onze bezwaren al veel eerder naar voren hebben moeten brengen. Alleen is dat destijds niet of niet goed gebeurd. Want eigenlijk hadden we niet verwacht dat het zo slecht zou gaan. Nu willen we kijken of het nie mogelijk is...om als nog een vergoeding te vragen?

 

Natuurlijk is beter communiceren met onze gasten of een bezorgservice een oplossing. Maar feit is dat mensen het liefst zo dicht mogelijk bij de zaak willen parkeren. Het liefst voor de deur...zo niet....dan rijden ze gewoon door naar de chinees die wel goed bereikbaar is.

 

sushi

 

 

Link naar reactie
  • 0

Vergoe4dingen geven doen ze niet snel, en meestal hebben ze een verveldend goede jurist in dienst, die alleen maar van dit soort bezwaarschriften afhandeld. Je kunt een poging doen door te proberen om je brief/vraag op een ander bureau te doen belanden: bij een afdeling economische zaken bijvoorbeeld. Sommige gemeenten hebben een accountmanager-bedrijven die belangen behartigd en zaken regeld voor ondernemers. Zij kennen vaak goed de weg binnen de eigen organisatie, en kennen ook de politieke ideeen hierover. Je kunt ook kijken of je direcht bij de politiek (wethouder EZ) terecht kunt, maar die zal niet snel zijn oren laten hangen naar 1 ondernemer, dan moet je echt met een hele straat komen.

 

Je zult geen geld krijgen: ze zijn geen filantropische instelling. Je kunt wel een oplossing krijgen die je minder benadeeld dan de huidige. Je kunt bijvoorbeeld vragen hoe de parkeerplaatsen gecompenseerd zijn, en waar. Het is niet netjes van een Gemeente om zonder overleg (is er direct overleg geweest?) parkeerplaatsen te schrappen, zonder een compensatie te bieden).

 

Ik zou me niet al te veel vastbijten in de gedane schade terugdraaien, maar eerder in het voorkomen van verdere schade, ook al moet je je dan misschien anders profileren: wat de gemeente ook beslist: het gaat ff duren....

 

 

Link naar reactie
  • 0

Lastige situatie.. als je destijds bezwaar had gemaakt stond je wellicht sterker, al denk ik niet dat dat bezwaar enig verschil had gemaakt over de beslissing van de gemeente. Logisch dat je het dan niet doet, alleen achteraf gezien een foute keuze.

 

Wellicht is er wel enig compromis mogelijk: Zou het bijvoorbeeld mogelijk zijn de straat autovrij te maken maar alleen gedurende winkeltijden (bijv ma-za van 9 tot 18 uur)? Op zich zou ik nl denken dat de meeste afhaalklanten na winkeltijden komen, dus het een hoeft het ander niet per se te bijten.

 

Straten waar je niet mag inrijden of parkeren gedurende bepaalde tijdstippen zie je wel in meer gemeentes, wie weet kunnen ze er een voorbeeld aan nemen.

Link naar reactie
  • 0

Je kunt vooralsnog ook creatief met de gegeven situatie omgaan.

 

Stel een eenvoudig afhaaltelefoonnummer in, laat mensen dit bellen en bestellen, en spreek met die mensen af dat je het naar hun auto brengt waar ze geparkeerd staan.

Ik weet niet hoe ver dit lopen of fietsen is voor jullie maar het valt nog eens lekker op, ook nog.

Vraag aan de gemeente toestemming om een (mobiele) AfhaalPaal neer te zetten op een goed bereikbare plek, laat mensen daar hun bestelnummer intypen (3cijferige code) en breng hun bestelling bij ze (als dit 2 minuutjes duurt best te doen, toch?)

Het is een middenweg tussen thuisbezorgen en afhalen.

 

Het MilieuMenu:

Mensen die op de fiets komen krijgen gratis nasi/bami erbij.

Of korting.

(en een warmhoud-tas ;)

 

Maak een Riskja service van je dienst (experience marketing)... Laat mensen hun auto parkeren, rij ze met een riksja naar je restaurant, geef ze het eten mee, rij ze weer terug.

(of laat ze in je restaurant eten, uiteraard, als dat aanwezig is, of is het alleen afhaal?)

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

2 ben

 

Inderdaad is de straat autovrij maken, alleen tijdens winkeltijden ideaal.

Alleen de gemeente heeft anders besloten.

Bij ons zijn de palen omhoog van 11 uur ochtends tot 11 uur 's avonds. :S

 

De reden waarom de paaltjes niet al om 5 of 6 uur omlaag mogen weet ik nie....maar dat zou idd een betere oplossing zijn. Zal kijken of dit een mogelijkheid is....maar denk het haast van nie.

Link naar reactie
  • 0

2 annedien

 

Hey, jij bent creatief!! :)

Bedankt voor jouw ideeen.

 

Alleen waar ik naar toe wil is.

Als je als ondernemer jarenlang een goedlopende zaakt hebt, waar klanten met de auto komen. En de gemeente meent de straat autovrij te willen maken. Staat daar dan niet enigszins een vergoeding tegen?

 

Link naar reactie
  • 0

Als je als ondernemer jarenlang een goedlopende zaakt hebt, waar klanten met de auto komen. En de gemeente meent de straat autovrij te willen maken. Staat daar dan niet enigszins een vergoeding tegen?

 

Het druist 100% tegen het rechtsgevoel in, maar in de praktijk neemt de overheid maar zeer zelden enige verantwoordelijkheid voor haar acties. Ieder ander die een zaak op die manier in problemen brengt moet betalen, maar de gemeente schijnt hierboven te staan.

 

Evenwel zou ik met een beetje tact proberen te kijken of ze die paaltjes-tijden wat willen aanpassen, 11 tot 11 is sowieso vreemd ;)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Sushi,

 

Wat anderen hier ook al hebben aangegeven...voor protesten en/of een schadeclaim zijn jullie (je ouders) naar alle waarschijnlijkheid te laat.

 

Maar waarom van de nood geen deugd maken??

 

Suggestie:

De gemeente heeft de straat vast autoluw gemaakt om het winkelende publiek beter van dienst te zijn...??

Misschien is het handig om met de meerderheid van de ondernemers -je hebt altijd wel ondernemers die niet meedoen- een upgrading/gezelligheids plan te maken?

 

Praat de gemeente vanaf nu voorts een beetje naar de mond, want aan dreigende schadeclaim-taal heeft men doorgaans een hekel. Je moet met hen verder. Dus geef aan dat jullie aanvankelijk wel wat sceptisch waren, maar nu toch de visie van de gemeente delen en de gemeente dankbaar zijn (ahummm ;D). Maar geef voorts aan dat het publiek er nog wel enigzins aan moet wennen en dat jullie daar toch wel hinder van ondervinden. ...En dat jullie dus graag met de gemeente willen kijken naar bijv. een meerjarenvisie voor de straat.

 

Daar zullen ze bij de afd. EZ van de gemeente vast wel voor open staan.

Voorts: Enschede valt volgens mijn inschattingen onder de zogenaamde zwakke regios van Nederland? Dus dan moet het mogelijk zijn om voor de upgrading van de straat een gedeeltelijke (Europese) subsidie te krijgen. Bestaat de bestrating van de straat uit oude klinkers? Mooi! Er zijn thans wegenbouwondernemingen die in ruil voor het weghalen van de oude klinkers gratis een nieuwe bestrating neerleggen! (De oude klinkers verkopen ze weer duurder door aan tuincentra.) Dan kan de weg misschien voor de 'verkeersveiligheid' (ahummm) ook wat worden versmald om tegelijkertijd de winkelende voetgangers een breder trottoir te geven ;) etc. etc. (Ik kan nog wel ff doorgaan.)

 

Voor jullie specifiek:

Hoeveel terassen zijn er bij jullie in de straat?

Hebben jullie überhaubt ruimte voor/om/bij de zaak om een terras aan te leggen? Geef bij de gemeente aan dat jullie je steentje willen bijdragen om een positief winkelklimaat te scheppen en dat jullie aldus graag een mooi verzorgd terras willen exploiteren. Met 's-zomers open-air wokken op het terras? Verander bijv. ook een van jullie vast ramen in een loket...om tussen 10:00 en 16:30 diverse (versgebakken) loempias te verkopen?

 

Voorts terrastip: zijn er meerdere horeca ondernemers in de straat?

Ga dan met elkaar eens om de tafel om een totaal-plan te maken?

Probeer in een plan om de stoelen, parasols, tafels etc. qua stijl en kleuren goed op elkaar af te stemmen. Vrijwel iedereen heeft de gruwelijke pest aan witte plastic stoeltjes van 5 euro en parasols met schreeuwende tabaks en/of bierreclame; dus gemeenten zijn daar géén uitzondering op! (Hier in Groningen mág je überhaubt geen plastic stoelen op het terras neerzetten! Alleen van riet/rotan.) Dus verleidt de gemeente met strakke en verzorgde terrasplannen, des te eerder ze geneigd zijn om jullie tegemoet te komen...met bijv. nieuwe bestrating en mooie bomen...? (Platanen...lei-lindes?) etc.

 

Enne...elk nadeel heb dus se voordeel...aldus Cruijff ;)

Met een beetje visie en creatieve handelsgeesterij halen jullie meer omzet dan ooit tevoren?

 

Maak er dus wat van!

 

Succes!

 

Dirk.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

De overheid houdt wel rekening met de gevolgen van haar acties. Zij handelt echter altijd vanuit een scenario dat voor de toekomst of voor de meeste partijen voordelig is.

 

Door de straat af te sluiten wordt sushi gedupeerd.. maar waarschijnlijk zijn er vele winkels overdag die van de wandelzone voordeel ondervinden. Als dat 10 winkels zijn dan is 1 restaurant 'colleteral damage' om het grof uit te drukken.

 

En in mijn ogen is een ondernemer ten alle tijden zelf verantwoordelijk voor inspelen op veranderingen in de markt. Een straat ligt niet van de ene op de andere dag dicht. Daar is een behoorlijke periode overheen gegaan. Die tijd was te gebruiken om onderzoek te doen naar gevolgen of om alternatieve scenario's te bedenken. (Annedien en Dirk: prachtige ideen!).

 

Uit de teksten van sushi is ook niet helemaal duidelijk of er wel naar oplossingen voor de situatie wordt gezocht. Er is enkel steeds de vraag ' kan ik wat vangen?'

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 95 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.