Jump to content
SFJvanDijk

Ik wil mijn product naar Amerika verkopen... Wat nu?

Recommended Posts

Help!

Na het hebben van een goed idee, het uitwerken hiervan en het inmiddels produceren ben ik op zoek naar mensen die mij enige duidelijkheid kunnen geven. Duidelijkheid in de regelgeving wat betreft het verkopen naar Amerika. Korte samenvatting: Het gaat om een elektrisch artikel/gereedschap wat werkt op 12V input. Het apparaat moet d.m.v. een snoer aan een 12V accu worden verbonden. Hij heeft geen eigen accu of iets dergelijks, alleen en snoer wat op een 12V externe accu moet worden aangesloten.
Het is de bedoeling het artikel los/ per stuk te verkopen. Het gaat dus (voorlopig) niet om groothandel naar afnemers in Amerika maar om kleine afnames, per stuk verkoop grotendeels.
Wat is er belangrijk qua regelgeving? Zijn er keuringen vereist? Hoe gaat het qua verzekeringen als er iets door mijn product gebeurd? Zijn er nog specifieke regels die in de algemene voorwaarden vermeld moeten worden voor Amerika? Wat ik aan informatie online kan vinden gaat altijd over hele grote aantallen. Scheepsvrachten, containers en dergelijke. Val ik daar ook onder met mijn enkele pakketten? Ik hoop natuurlijk ooit containers vol te verschepen maar voorlopig gaat het nog per stuk op de post.

En gewoon inpakken en opsturen naar de koper en verder niks klinkt toch net iets te makkelijk.
Het betreft niet alleen verkoop naar Amerika, ook binnen Europa. Maar naar Amerika blijkt toch lastiger dan gedacht dus vandaar mijn prangende vraag naar informatie / hulp.

Alle informatie is welkom!!

Beste @SFJvanDijk, allereerst welkom op Higherlevel

12 uur geleden, SFJvanDijk zei:

Wat is er belangrijk qua regelgeving?

Dat je product veilig is, en  minimaal voldoet aan de veiligheidsnormen van de afzetmarkt, in dit geval zeer waarschijnlijk UL/CSA

Zijn er keuringen vereist?

UL/CSA zijn - net als CE - markeringen. Of daarbij ook een keuring vereist is zou je moeten navragen bij RVO of bij keuringsinstanties als TÜV of DEKRA

Een keuring is - ook als deze niet wettelijk vereist is - natuurlijk wel verstandig...bovendien kunnen (toekomstige) groothandels en verzekeraars zo'n keuring door een onafhankelijke derde partij vereisen.

Hoe gaat het qua verzekeringen als er iets door mijn product gebeurd?

Als je een productaansprakelijkheidsverzekering hebt inclusief USA/Canada, dan biedt een verzekeraar daarvoor dekking. 

De minimumpremie voor een productaansprakelijkheidsverzekering inclusief USA/Canada ligt wel een stuk hoger vanwege de hogere kosten van claimshandling en juridisch verweer in de V.S. : reken op premies vanaf € 1.500,- per jaar. 

B2Bsure, vooruithelpers bij risicomanagement & verzekeringen

Solopartners: belangenbehartiging en klachtenregeling voor ZZP'ers in de zorg