• 0

Hoe ondernemings partners vinden?

Hoi,

 

Al geruime tijd droom ik er van om ondernemer te worden (ik ben nu werknemer bij de ontwikkel afdeling van ASML). Ik heb een idee voor iets (technisch) dat ik op markt wil brengen, maar wil dat niet alleen gaan doen. Daarom ben ik op zoek naar geschikte ondernemings partners. Heeft iemand een goede tip ?

 

Thanx!

Roy

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voor een goed idee zijn natuurlijk altijd participanten te vinden.

Wat je je vantevoren in ieder geval af moet vragen is wat verwacht je van een participant. Moet deze een financiële impuls geven aan je plan, of moet het product vermarkt worden.

 

Een eerste vereiste voor een participant, van welke orde ook, is een goed ondernemersplan. Hierin zal al snel naar voren komen welke capaciteiten te zal moeten aantrekken. Je kan bedrijven benaderen in de sector, maar ook individuen die je ideeën dragen.

 

Wellicht kan je iets uitgebreider aangeven wat je doellen zijn.

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Al geruime tijd droom ik er van om ondernemer te worden (ik ben nu werknemer bij de ontwikkel afdeling van ASML). Ik heb een idee voor iets (technisch) dat ik op markt wil brengen, maar wil dat niet alleen gaan doen. Daarom ben ik op zoek naar geschikte ondernemings partners. Heeft iemand een goede tip ?

 

Thanx!

Roy

 

Roy,

 

Is het een high tech product dat je op de markt wilt brengen? Moet er nog veel tijd en kapitaal geïnvesteerd worden om het marktrijp te maken en de productiefaciliteiten op te zetten? Zo ja, hoeveel tijd en welk investeringsbedrag? Zo zijn er nog meer vragen m.b.t. het product.

 

Met betrekking tot de partner(s) die je zoekt, is het handig aan te geven wat je van die partner(s) verwacht. Gaat het voornamelijk om de financiering van jouw plannen? Of zoek je partners vanwege hun kennis van en ervaring met het ondernemen? Je bent zelf ontwikkelaar, dus neem ik aan dat je geen verdere technische inbreng van partners verwacht.

 

Ik denk dat je minstens de bovenstaande vragen zult moeten beantwoorden voordat je concrete suggesties/reacties kunt verwachten.

 

Mvg

ID

Link naar reactie
  • 0

Ah, leuk om te zien dat er al zo snel reactie komen.

 

Het betreft hier een medium-tech idee, waarvan een groot deel rechtstreeks van leveranciers komt (HW en SW). Ik heb nog geen ondernemersplan omdat ik nog in de orientatie fase zit. Ik heb al wel gekeken of er al eenzelfde product te verkrijgen is en dat is niet zo.

 

Wat voor partners zoek ik. In eerste instantie een commercieel sterk persoon die niet bang is voor een beetje techniek. Ben als techneut niet zo bedreven in commercie. Alhoewel ik natuurkundige ben, ben ik geen keiharde techneut (gelukkig).

Wat financiering betreft zou enige partnerschap ook zeer welkom zijn, alhoewel ik niet weet of ik aan een bank alleen niet voldoende heb.

 

Greetinz,

Roy

Link naar reactie
  • 0

Bekijk goed voor welke branche je product bedoeld is. Kijk welke partijen daar actief zijn en zie hoe het handelskanaal is opgebouwd. Je kan de verkoop via een agent vertegenwoordiger laten lopen die meerdere producten in de markt zet, maar ook iemand aantrekken die de verkoop exclusief voor je doet. in dit geval kan je denken aan een partnership.

 

Komt de vraag waar vind je deze persoon. Op technischeforums en productgerelateerde forums zijn vaak partners te vinden. Een voorbeeld computerpartner.nl. Praat je over een product voor online verkoop, dan zouden wij eens moeten praten ;)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Zonder al teveel op de details in te gaan: het betreft elektronica voor de zakelijke markt. Voor zover ik heb kunnen ontdekken is het product nog nergens in de wereld verkrijgbaar, dus ik zie daarom ook internationale mogelijkheden. Ik heb al wel op een amerikaanse site over een product dat voor hetzelfde doeleinde gebruikt kan worden, maar dat bij lange niet zo gebruiksvriendelijk is. Het betreft elektronica dat mensenlevens kan redden en veel materiele schade kan voorkomen. Omdat er technisch ook nog enigszins wat te ontwikkelen is, heb ik iemand nodig die de commerciele kant voor zijn rekening neemt.

 

Greetinz,

Roy

Link naar reactie
  • 0

Als ik het zo lees is het allemaal nog in een pril stadium.

Misschien een idee om aan de ondernemingsplanwedstrijd bijvoorbeeld New Venture mee te doen.

Tijdens het schrijven van het ondernemingsplan kun je het een en ander aan coaching krijgen.

Op die manier kun je voor jezelf al een beeld vormen naar wat voor partner je op zoek bent.

O ja en wat deze partners gaan vragen is waar jij je markt en productkennis vandaan haalt.

Niet alleen technisch, maar ook wat de alternatieven zijn voor jouw product.

In principe komt dit als het goed is naar voren in het marketingplan.

 

Heb je al nagedacht aan bescherming van jouw product ?

Bijvoorbeeld d.m.v. branding of patentering ?

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Iedereen bedankt voor de goede reakties. Ik heb nu de impuls gekregen die ik nodig had om e.e.a. te ondernemen. Ik zal me inschrijven bij New Venture, dan zal blijken of mijn idee echt zo goed is als ik zelf denk. Dus werk voor de boeg...

 

Groeten,

Roy

Link naar reactie
  • 0

Persoonlijk vind ik altijd het belangrijkste om heel goed te bedenken wat je zelf wilt en kunt en wat je vooral niet wilt en kunt.

 

Je geeft al aan dat je zelf techneut bent, natuurkundige. Nu wil ik niet meteen al mijn vooroordelen in deze post gooien, maar daaruit extraheer ik dat je financieel en commercieel waarschijnlijk minder goed onderlegd bent.

 

Belangrijk is om dan te bedenken: wat wil ik? Wat heeft mijn product nodig? En daar de juiste mensen bij te zoeken.

 

Ben je zelf onderzoeker / R&D'er, zal je een hoofd operations nodig hebben, bij hardware matige productie. Of kan je dat er ook zelf bij doen? En wil je dat?

 

Ook heel belangrijk is altijd goed op een rijtje te hebben: wat is de toegevoegde waarde van mijn product? Kan ik een business case voor mijn potentiële klanten maken? wat is het Unique Selling Point van mijn product?

 

Je geeft al aan: het is iets dat nog geheel niet bestaat. Mijn eerste vraag: is dat echt zo? En waarom dan niet? Geheel nieuwe producten hebben grote kansen, maar zijn ook het lastigst aan de man te brengen. Is het een vervanging voor iets anders (hetrogeen), of geheel nieuw? En wat is dan de toegevoegde waarde als het geheel nieuw is?

 

Probeer het plan eens tegen een aantal mensen "aan te houden" die je vertrouwt. Mensen met een andere insteek, marketeer, verkoper, etc. Eventueel zijn er ook events waar je het eens voorzichtig "in de week kan leggen".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 201 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.